

بازیسازی در عصر غیرمتمرکز؛ بلاکچین چگونه صنعت گیم را متحول میکند؟
در میزگرد تخصصی کاربرد بلاکچین در توسعه صنایع خلاق، موضوع بازیهای بلاکچینی، بازیسازی در دنیای غیرمتمرکز و تأثیر این فناوری بر آینده صنعت بازی بررسی شد.
این میزگرد تخصصی با عنوان «رمزآفرین» و با رویکرد بررسی کاربرد بلاکچین در توسعه صنایع خلاق شامل اقتصاد فرهنگ و هنر، میراث فرهنگی، گردشگری، صنایعدستی و بازیهای رایانهای، صبح امروز (۱۰ خرداد) در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در این نشست تخصصی، چالشها، فرصتها و نمونههای موفق پیادهسازی بلاکچین در حوزههایی همچون صنایعدستی، گردشگری، گیمینگ، فیلم و رسانههای تعاملی با حضور فعالان و مدیران این حوزهها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
احسان جازم معاون کسبوکار، رضا احمدی مدیر کسبوکار و محمود شجاعحسینی فعال حوزه بازیهای بلاکچینی، بهعنوان نمایندگان بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش گیمینگ این میزگرد حضور داشتند.
محمود شجاعی حسینی، فعال حوزه بازیهای بلاکچینی، در سخنانی با اشاره به تحولآفرینی فناوری بلاکچین در صنعت گیم گفت: بازیهای بلاکچینی پیشتاز این انقلاب بزرگ خواهند بود.
وی اظهار داشت: به دلیل چالشهای مختلفی که در صنعت بازی وجود دارد، فناوری بلاکچین بهعنوان راهحل وارد عمل شده است.
شجاعی سپس به راهحلهایی که فناوری بلاکچین ارائه میدهد اشاره کرد و گفت: بازیهای بلاکچینی با بهرهگیری از شبکههای غیرمتمرکز و داراییهای دیجیتال، این امکان را برای بازیکنان فراهم میکنند که از ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) برای خرید و فروش داراییهای درون بازی استفاده کرده و درآمدزایی کنند.
وی افزود: فناوری بلاکچین ظرفیتهای چشمگیری را برای صنعت گیم ایجاد کرده است و ایران نیز میتواند از این فرصت بهرهمند شود. امکان تبدیل داراییهای درونبازی به رمزارز از طریق صرافیهای فعال در این حوزه، فرصتی است که بازیکنان را قادر میسازد داراییهای خود را به تتر یا دلار دیجیتال تبدیل کنند و از این طریق درآمد داشته باشند.
شجاعی حسینی ایده اصلی در بازیسازی بلاکچینی را افزایش مشارکت بازیکنان در تصمیمگیریهای بازی و ایجاد بستری مناسب برای درآمدزایی دانست و تصریح کرد: ویژگی منحصر بهفرد بازیهای بلاکچینی، فراهم کردن فضایی است که کاربران از گروههای سنی مختلف بتوانند به آن بهعنوان شغل اول نگاه کنند، چرا که در این فضا میتوان از بازی کردن کسب درآمد کرد و حتی وارد بازارهای بینالمللی شد.
در جامعه بازیهای بلاکچینی ایران نیز افرادی هستند که بازی کردن را بهعنوان شغل اصلی خود انتخاب کردهاند. این حوزه، ترکیبی از سرگرمی و درآمدزایی بر پایه ارز دیجیتال است. او ادامه داد: طبق آمارها، حدود ۱۵ درصد جمعیت ایران مالک رمزارز هستند که این خود گویای ظرفیت بالای پذیرش این فناوری در کشور است.
شجاعی در پایان سخنان خود، به نمونههایی از بازیهای بلاکچینی موفق، چه در سطح بینالمللی و چه در داخل کشور، اشاره کرد. او از بازی LandRocked بهعنوان نمونهای موفق و کاملاً ایرانی نام برد؛ بازیای چندنفره در سبک استراتژی و اکتشافی که مبتنی بر توکن و NFT طراحی شده و توسط یک تیم بازیسازی ایرانی توسعه یافته است.
گفتنی است، رویداد تخصصی «رمزآفرین» با هدف آموزش، شبکهسازی و معرفی فرصتهای کسبوکار در حوزه صنایع خلاق و فناوری بلاکچین، به همت بنیاد ملی توسعه فناوریهای فرهنگی طراحی شده است.
از دیگر همراهان و همکاران این رویداد میتوان به بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، و معاونت صنایعدستی کشور اشاره کرد. برگزاری سمینارهای انتقال تجربه، میزگردهای تخصصی با حضور کارآفرینان و متخصصان کسبوکار و برگزاری کارگاههای تخصصی ویژه از جمله بخشهای این رویداد تا پیش از زمان برگزاری مراسم اختتامیه آن است.