آنچه در فصل تابستان ۱۴۰۳ در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گذشت

 مروری جامع بر رویدادهای تابستان 1403 در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایران

تابستان 1403 برای صنعت بازی‌سازی و بازی‌های رایانه‌ای در ایران، فصلی پُربار و سرشار از تحرک بود. نهمین دوره «جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران» به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد این فصل در شهریور ماه 1403 به پایان رسید و میزبان گیمرهای حرفه ای ایران بود.

 در ادامه، نگاهی مفصل به مهم‌ترین اتفاقات این دوره خواهیم داشت.


نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران: رقابتی سراسری و هیجان‌انگیز

نهمین دوره جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد بازیکنان(گیمرها) در ایران، برگزار شد. این مسابقات با هدف شناسایی استعدادها و ترویج فرهنگ بازی در رشته‌های محبوبی چون فیفا FC24 و بازی‌های موبایلی ایرانی و با مشارکت گسترده بازیکنان(گیمرها) از سراسر کشور اجرا شد.


رقابت‌های استانی در ۱۸ استان انجام شد و فینال کشوری در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار گردید؛ جایی که وحید کوشک‌باغی از تهران با پیروزی بر نیما تعاطفی قهرمان فیفا ۲۴ شد. بخش بازی‌های موبایلی نیز با مشارکت حدود یک میلیون نفر و ۱۶ بازی ایرانی، رشد صنعت بازی را نمایش داد.

بنیاد با راه‌اندازی اپلیکیشن «بازیکو»، ثبت‌نام در جام قهرمانان را تسهیل کرد و مسابقات آنلاین و حضوری را تا ۱۳ مرداد ادامه داد.

متن کامل خبر

آموزش و توانمندسازی: سرمایه‌گذاری روی نسل آینده بازی‌سازان

در تابستان ۱۴۰۳، اردوهای آموزشی در شهرهایی چون بجنورد و زاهدان برگزار شد. دوره‌های ویژه‌ای نیز برای دختران تدارک گردید تا مشارکت بانوان در حوزه بازی‌سازی تقویت شود.

کارگاه‌های تخصصی نظیر آموزش بازی‌سازی برای نوجوانان و مدرسه بازی‌های جدی، به ارتقای دانش فنی شرکت‌کنندگان کمک کرد. علاوه بر این انستیتو ملی بازی‌سازی نیز دوره‌های متعددی برای تابستان تدارک دید.

متن خبر

رویدادهای فرهنگی و بین‌المللی: معرفی توانمندی‌های ایران

تابستان 1403 شاهد یک رویداد مهم پژوهشی بود. رونمایی از کتاب «تاریخ بازی‌های دیجیتال» و نمایش مقالات ششمین سمپوزیوم بین‌المللی بازی‌های جدی در کتابخانه دیجیتال IEEE-XPLORE، گام‌هایی در جهت مستندسازی و ارتقای جایگاه علمی این صنعت در ایران بودند.

هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال نیز در این فصل برنامه‌ریزی شد که مقرر شد در آذر ماه سال 1403 با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردد.

متن خبر رونمایی از کتاب تاریخ بازی‌های دیجیتال 

 مقالات ششمین سمپوزیوم بین‌المللی بازی‌های جدی 

 

نخستین گزارش تفکیک بازیکنان ایرانی منتشر شد

برای نخستین‌بار، گزارش تفکیکی از بازیکنان ایرانی منتشر شد. میانگین سنی بازیکنان ۲۳ سال اعلام شده است.

به گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این گزارش با تمرکز بر شاخص‌هایی چون سن، جنسیت، محل سکونت و الگوی مصرف بازی‌ها تهیه شده است. بازیکنان به سه گروه «علاقه‌مند» (۱ تا ۵ ساعت بازی در هفته)، «مصمم» (۵ تا ۲۱ ساعت) و «حرفه‌ای» (بیش از ۲۱ ساعت) تقسیم شده‌اند.

۴۵٪ از بازیکنان در گروه علاقه‌مند، ۱۲٪ در گروه حرفه‌ای و بقیه در گروه میانی قرار دارند. مردان به‌طور متوسط بیش از زنان بازی می‌کنند و این تفاوت در مناطق روستایی بیشتر به چشم می‌خورد.

متن کامل خبر 

 

نقد و بررسی و نگاه به آثار برجسته

در کنار رویدادها، نقد و بررسی بازی‌های مطرح مانند Elden Ring نیز مورد توجه قرار گرفت و بحث‌های زیادی به دنبال داشت. این برنامه‌ها، که با حضور کارشناسان برگزار شد، به تحلیل جنبه‌های هنری و فنی بازی‌ها پرداخت و فرصتی برای تبادل نظر میان بازی‌سازان و گیمرها فراهم کرد تا سطح دانش صنعت بازی بالا برود.

مشاهده کامل خبر