جمعیت آنلاین از فاکتورهای کلیدی درآمدزایی

صنعت بازی در سال 2017 رشد روزافزون خود را ادامه داد و باز هم با افزایش درآمد و سود حاصل از گردش مالی و اقتصادی آن رو به رو بودیم. گسترش گوشی‌های هوشمند وتبلت‌ها و بازی‌های آنلاین قابل اجرا روی آن‌ها یکی از دلایل مهمی است که آمار فروش و سود حاصل از بازی‌ها را چندبرابر کرده است. گسترش این ابزارهای بازی جدید باعث شده تغییراتی در جایگاه غول‌های این صنعت هم ایجاد شود.

نگاهی به رده‌بندی کشورها براساس میزان پولی که مصرف‌کننده‌ها در هر کشور خرج کرده‌اند نکات مهمی را درباره شرایط صنعت بازی در اختیار قرار می‌دهد. بر این اساس چین ابرقدرت جدید صنعت بازی است و طی چند سال گذشته، توانسته با سرمایه‌گذاری بر روی ساخت بازی‌های گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند و البته گسترش اینترنت، سودهای کلانی به دست بیاورد. چینِ یک و نیم میلیاردی با 814 میلیون نفر جمعیت آنلاین، توانسته در سال 2017 از طریق فروش سخت‌افزاری و بیشتر نرم‌افزاری بازی‌ها و محصولات مرتبط با آن به درآمدی بالغ بر 32 میلیارد دلار دست پیدا بکند و در جایگاه نخست این جدول قرار بگیرد. جایگاهی که در سال‌های نه‌چندان دور در اختیار آمریکا و ژاپن بود. رتبه‌ی دوم را آمریکایی‌ها دارند با جمعیت 324 میلیون نفری که 240 میلیون نفر آن‌ها آنلاین هستند. با این حال برخلاف چین که کفه‌ی ترازوی درآمدی‌شان روی فروش نرم‌افزاری و بیشتر، بازی‌های گوشی‌های هوشمند بوده، در بازار سخت‌افزاری و کنسولی و بازی‌های بزرگ AAA هم سود کلانی به جیب زده و درآمدی 25 میلیارد دلاری داشته‌. ژاپن که در رتبه‌ی سوم است، با 127 میلیون نفر جمعیت و 121 میلیون نفر جمعیت آنلاین، 14 میلیارد دلار درآمد داشته است. آلمان، انگلستان، کره‌ی جنوبی، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ایتالیا هم در رتبه‌های چهارم تا دهم این لیست قرار دارند. اما آن‌چه در آمار کشورهای پردرآمد مشهود است، ارتباط مستقیم جمعیت آنلاین و درصد این جمعیت در میزان درآمد آنها است. به جز سه کشور اول که معیارهای درآمدی آنها به دلیل پیشینه و جمعیت بسیار زیادشان قابل توضیح است، در بقیه‌ی کشورها، درآمد ارتباط مستقیمی با درصد جمعیت آنلاین به کل جمعیت دارد؛ زیرا درآمد حاصل از فروش بازی‌های گوشی‌ها و بازی‌های آنلاین این گوشی‌ها در حال پیشی گرفتن از بازی‌های کنسولی و رایانه‌های شخصی است.

ایران هم در رتبه‌ی 24 این لیست قرار دارد؛ با این آگاهی که فقط نیمی از جمعیت 81 میلیون نفری ایران آنلاین هستند. میزان درآمد ایران 424 میلیون دلار است که با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها، رقم قابل توجهی است. ایران بالاتر از کشورهایی مانند آرژانتین، سوئد، سوئیس و اتریش قرار دارد و به دلیل جمعیت زیاد حتی از کشوری مانند فنلاند که یکی از کشورهای نمونه در ساخت و گسترش بازی‌های موبایلی است جلوتر است. فنلاند با 7 میلیون جمعیت حدود 6 میلیون جمعیت آنلاین دارد. گرچه این کشور از نظر نسبت میزان جمعیت آنلاین به کل جمعیت شرایط بسیار مطلوبی دارد اما جمعیت کم کل کشور باعث شده فنلاند در این رده‌بندی جایگاه پایین‌تری را به دست آورد. در عین حال نمی‌توان از این نکته غافل شد که در صورت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بالا بردن جمعیت آنلاین، ایران پتانسیل‌های بالایی برای درآمدزایی بیشتر نیز دارد.