بنیاد ملی بازیهای رایانهای و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای حمایت از توسعه بازیهای رایانهای مبتنی بر کتاب، آموزش نویسندگان، مشاوره به ناشران برای بهرهگیری از ظرفیتهای بازیسازی، و همچنین تشکیل هیئتهای اندیشهورز در حوزه بازی، تفاهمنامهای با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» به امضاء رساندند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، این تفاهمنامه با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حاجی میرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای به امضاء رسید.
بندهای اصلی این تفاهمنامه عبارتند از:
- شناسایی کتب اثرگذار در سبکهای تاریخی، مذهبی و ادبی برای استفاده در طراحی بازیهای رایانهای
- برنامهریزی برای طراحی بازیهای خلاقانه با هدف توسعه، ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی
- بهرهگیری از بازیهای تعاملی برای کودکان و نوجوانان، با هدف تقویت روحیۀ ملیگرایی، شجاعت، حقطلبی و دیگر ارزشهای ایرانی-اسلامی، همچنین ارتقاء مهارتهای شناختی، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی
- مشاوره به نویسندگان و ناشران برای سناریونویسی کتابهایی با قابلیت تبدیل به بازیهای رایانهای، با تمرکز بر ساختارهای داستانی چندمسیره
- شناسایی شخصیتهای بومی و ملی با تکیه بر ظرفیتهای ملی، محلی، اسطورهای و مذهبی، برای استفاده در بازیهای رایانهای
- توسعه بازیهایی مبتنی بر ادبیات فارسی در زمینههای شعر، داستان، حماسه و ...
- سیاستگذاری برای ترویج کتاب و کتابخوانی با بهرهگیری از ظرفیت بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)
- اختصاص بخشی از نمایشگاههای کتاب به بازیهای واقعیت مجازی
- ترویج تمدن ایرانی-اسلامی از طریق بازیهای رایانهای، بهویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان
- توسعه فرهنگ پهلوانی و قهرمانسازی در قالب بازیهای رایانهای با تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان
- استفاده از ظرفیت بازیهای رایانهای در جشنوارهها و رویدادهای ملی و استانیِ معاونت امور فرهنگی
- راهاندازی هیئت اندیشهورز بازارپردازی کتاب و بازیهای رایانهای برای ارائه راهکارهای افزایش همافزایی میان این دو صنعت
- برگزاری نشستهای تخصصی با موضوعاتی چون نقد و بررسی کتابهای مرتبط با بازیهای رایانهای و سایر حوزههای مرتبط
این تفاهمنامه با هدف همافزایی میان صنعت بازیسازی و حوزه نشر و کتاب، تلاشی است برای بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی، بومی و ادبی کشور در قالب رسانهای نوین، جذاب و تأثیرگذار. اجرای این برنامه میتواند زمینهساز خلق آثار تعاملی خلاقانهای در حوزه تقویت هویت ملی، افزایش مهارتهای اجتماعی و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی با استفاده از ظرفیتهای کتاب و بازیهای ویدیویی در میان فعالان این دو رسانه شود.