وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز بازیهای رایانهای بخش اعظمی از زندگی ما را فراگرفته است، گفت: بازیها آنقدر جدی و موثر شدهاند که در حوزههای آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آنها تعریف شده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه صنعت بازیهای رایانهای در سالهای اخیر در حوزههای سختافزاری و نرمافزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده است، گفت: امروز بازیهای رایانهای بخش اعظمی از زندگی ما را فراگرفته است و این پیشرفتها آنقدر گسترده و سریع است که خیرهکننده بهنظر میرسد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همانطور که فضای مجازی، دیگر مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست، افزود: با این نگاه بازیسازان را باید جدی گرفت چراکه برای یک اتفاق جدی در زندگی امروز ما ورود پیدا کردهاند و گویی تنها در حاشیه زندگی حرکت نمیکنند و در متن زندگی هم حضور موثری دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت بازی در ایران از لحاظ کسانی که در حوزه مصرف بازی هستند مبالغ قابل قبول و روبه رشدی دارد و آخرین پژوهشی که در سال ۹۴ در این حوزه صورت گرفته این است که ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور ما از بازیهای رایانهای و تلفن همراه استفاده میکنند؛ همچنین میانگین استفاده افراد هم در هفته، ۷۹ دقیقه است.
صالحی اظهار کرد: در حوزه بازیسازی، تولید بازی در ایران روند روبه رشدی را داشته و ما در ۱۸ استان بازیسازی را داریم؛ همچنین در ۵ استان به صورت حرفهای و ویژه به این مقوله پرداخته میشود؛ شرکتهای متعدی هم در این قسمت فعال هستند، بهطوریکه ما امروز در فضای منطقهای خودمان رتبه اول را در این حوزه داریم و از این جهت هم جایگاه قابل توجهی را در منطقه به دست آوردهایم. همه اینها اتفاقات خوبی است که هم فضای تولید و هم مصرف خوب را نشان میدهد و بر همین اساس ما میتوانیم بین تولید و بازار مصرف پلی را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه در مجموع فاصله زیادی بین آنچیزی که امروز مصرف میشود و آنچه که توسط تولیدکنندگان، تولید میشود در کشور وجود دارد، ادامه داد: مناسبات ما در یک فاصله بسیار زیاد در این حوزه است؛ اما این یک فرصت است که نشان میدهد ما یک بازار داخلی خوب در این عرصه داریم؛ البته همین مسئله به ما نشان میدهد یک هشدار جدی هم وجود دارد و لذا ما باید به سمت بازیهای بومی و بر اساس مبانی اسلامی ایرانی خود حرکت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی انجام شده که بازیهای اسلامی-ایرانی تولید شده در کشور به سمت آموزشی و فرهنگی حرکت کرده و حمایت شوند به ایکنا، گفت: به نظر میآید یکی از ویژگیهایی تولید داخل رنگ وجودی و سبقه تاریخی آن محصول است؛ وقتی ما تولید داخلی را بالا میبریم به طور طبیعی ما روح ایرانی و اسلامی را در این تولیدات خودش را نشان میدهد؛ البته ممکن است راضی کننده نباشد، اما این مهم است که یک ایرانی این محصولات را تولید کرده و از این حیث ارزشمند است.
وی تصریح کرد: همانطور که ما در صنایع دیگر مانند خودرو زمانیکه محصول ایرانی تولید میکنیم و به ایرانی بودنش میبالیم و همینطور وقتی که ایرانی محصولی را تولید میکند برای ما یک امتیاز است؛ بهطور طبیعی رنگ و روح ایرانی-اسلامی در این آثار و محصولات نفوذ دارد؛ علاوه بر این به طور طبیعی تولیداتی که دیده شده در حوزههای مختلف دینی، مذهبی، انقلابی و هویتی کارهای قابل قبولی بوده و در حال تولید است. امیدواریم که این آثار تکثیر شوند و کیفیت بیشتری هم پیدا کنند.
بازیهای ایرانی با فضای مصرف کننده خود نسبت بیشتری پیدا کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اقدامات انجام شده جهت ارتباط دانشآموزان با بازیهای رایانههای هویتساز اسلامی-ایرانی گفت: حتما ما در این مسیر فعالیت کرده و خواهیم کرد. آنچیزی که امروز میتواند به موفقیت حوزه بازیهای رایانهای کشور کمک کند این است که بازیهای ایرانی با فضای مصرف کننده خود نسبت بیشتری پیدا کنند و بخش قابل توجه این مصرفکنندهها هم حوزه ۱۳ میلیون دانشآموزی است که ما داریم.
صالحی ادامه داد: با نگاه به اینکه بتوانیم به فضای ارتقای بازیهای ایرانی-اسلامي کمک کنیم ارتباطاتی را با وزارت آموزش و پرورش برقرار و مناسباتی را در این قسمت ایجاد کردهایم؛ البته این ارتباطات هم بستگی به این دارد که خود این بازیها فضای مخاطب را باز کند؛ چراکه یک مخاطب میتواند در دعوت چندین مخاطب دیگر هم موثر باشد.
بازیها جدی و موثر شدهاند
صالحی در ادامه به اهداف وزارت ارشاد در بخش بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: در حوزه اهداف، اگرچه بازیها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند، اما امروز بازیها آنقدر جدی و موثر شدهاند که در حوزههای آموزش، درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آنها تعریف میشود. تمامی این مسائل و موضوعات به ما نشان میدهد که بازیهای رایانهای امری ساده نیست و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.