وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شرایط پس از تحریم فرصت ارزشمندی را در برابر هنر - صنعت بازیهای رایانهای قرار داده است، خاطر نشان کرد: بازیهای رایانهای میتواند بستر دیپلماسی نرم ایران را ابتدا در آسیا و سپس در جهان فراهم کرده و به موفقیت برساند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، علی جنتی شامگاه چهارشنبه و در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران که در برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب افزود: تاکنون پژوهش های مختلفی درباره اثرات بازی های رایانه ای انجام شده که غالبا بر اثرهای منفی آنها تمرکز داشته است اما این بازیها نوآوریهای مختلفی نیز دارد که میتوان به درستی از آنها بهره گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که نمیتوانیم به بهانه مضرات احتمالی بازیهای رایانهای از جمله خشونت از تولید آنها غفلت کرده و استعدادهای داخلی را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه نکته مهم بهرهگیری مناسب از بازیهای رایانهای است، گفت: بازیهای رایانهای تاثیرات فراوانی بر خلاقیت افراد به ویژه کودکان دارد و از آنجایی که دنیای کودکان امروز با انواع فناوریها درآمیخته است، بهرهگیری از فناوریهای مختلف به ویژه بازیهای رایانهای استاندارد میتواند خلاقیت آنها را افزایش دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از مردم جهان تشنه آشنایی با فرهنگ شرق و خانواده پرور ایران هستند و رویدادی مانند مراسم امشب می تواند مقدمهای برای ساخته شدن صدها بازی رایانهای با تکیه بر مولفههای فرهنگی و تاریخی ایران باشد.
جنتی در عین حال افزود: آثار تولیدی در سالهای اخیر علیرغم آنکه از کیفیت خوبی برخوردار شدهاند اما هنوز با تولید آثار استاندارد و قابل ارائه در بازارهای بینالمللی فاصله داریم.
وی بازار پررونق را عاملی برای تشویق تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: امروزه بازیهای رایانهای با توجه به رشد کاربران آنها یکی از بزرگترین سرگرمیهای دنیا محسوب میشوند و میتوانیم از این موضوع برای تولید و ترویج بازیهایی که با محتوای ایرانی و اسلامی است استفاده کنیم.
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تنها در سال 2014 میلادی حجم کالاهای ناشی از اقتصاد خلاق 820 میلیارد دلار بوده است که متاسفانه سهم ما از این بازار نزدیک به صفر است.
وی افزود: با توجه به تشکیلاتی که در وزارت ارشاد داریم و همچنین نشریهای که با عنوان «اقتصاد خلاق» منتشر کرده ایم، در وزارتخانه توجه ویژهای به معقوله اقتصاد خلاق شده است و امیدواریم که بازی های رایانه ای نیز به بخشی از این مجموعه تبدیل شده و مورد حمایت دولت قرار بگیرد.
جنتی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه بازیهای رایانهای در چند دهه اخیر از دنیای کودک به عرصه بزرگسالان نیز وارد شده است، گفت: به باور روانشناسان و جامعهشناسان بازی عمیقا با زندگی انسان و به ویژه دنیای کودک و نوجوانان پیوند خورده و در تکوین شخصیت آنان اثرات عمیق بر جای میگذارد.