آنچه در فصل پاییز ۱۴۰۳ در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گذشت

 تحولات هیجان‌انگیز در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ از آموزش تا قهرمانی

در پاییز ۱۴۰۳، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با برگزاری رویدادهای متنوع ، گام‌های بلندی در جهت تقویت صنعت بازی‌سازی ایران برداشت. از آغاز دوره‌های آموزشی در انستیتو ملی بازی‌سازی گرفته تا برگزاری هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال و همکاری‌های بین‌المللی، این بنیاد نقش مهمی ایفا کرد. در این گزارش، نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات این حوزه انداخته شد که هر کدام به نوبه خود، نویدبخش آینده‌ای روشن برای صنعت بازی ایران بودند.


ترم پاییزی انستیتو؛ دروازه‌ای به سوی بازی‌سازی حرفه‌ای

ترم پاییزی آموزش بازی‌سازی در انستیتو ملی بازی‌سازی با ۲۹ دوره متنوع در چهار دپارتمان فنی، هنری، طراحی و عمومی آغاز شد. این دوره‌ها که با هدف پرورش استعدادهای بومی طراحی شده بودند، به شرکت‌کنندگان موفق گواهی دیجیتال و فیزیکی اعطا کردند.

متن کامل خبر

همکاری با وزارت علوم؛ بازی‌سازی وارد دانشگاه‌ها شد

در نشستی مشترک با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاون آموزش و پژوهش بنیاد، برنامه‌ای یک‌ساله برای گسترش آموزش‌های مهارتی بازی‌سازی در سطح آموزش عالی تدوین شد. محمد نبی شهیکی از آمادگی وزارت علوم برای تدوین رشته‌های کارشناسی و ارشد بازی‌سازی خبر داد و محمدصادق دهنادی بر ضرورت رفع کمبود رشته‌های دانشگاهی تأکید کرد. این همکاری که در حاشیه اردوی آموزشی سیستان و بلوچستان اعلام شد، با برنامه بازدید از شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی و گسترش آموزش به پارک‌های علم و فناوری، نویدبخش انقلابی در آموزش آکادمیک این صنعت بود.

مشاهده خبر 

بورسیه استعدادهای جوان و معرفی تیم‌های برتر

بنیاد با بورسیه برگزیدگان جشنواره دانش‌آموزی «فردا» و ارائه دوره‌های تکمیلی به آن‌ها، حمایت از نسل جدید بازی‌سازان را در اولویت قرار داد. همچنین اردوی آموزشی سیستان و بلوچستان با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید.

مشاهده خبر 

هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال؛ گامی بزرگ در پژوهش و نوآوری

هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال که در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذر ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، نقطه عطفی در پیوند علم و صنعت بازی‌سازی بود. این رویداد با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مشارکت نهادهایی چون ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و اپلیکیشن «بله»، بیش از ۱۲۷ مقاله، ۲۰ پایان‌نامه و ۱۰ کتاب را مورد بررسی قرار داد. شایان ذکر است پذیرش آثار به زبان فارسی منجر به افزایش سه برابری مقالات شد و تنوع موضوعات از اقتصاد و هنر تا فناوری‌های نوین را در بر گرفت. همچنین همکاری با شهرداری تهران برای حل مسائل شهری از طریق بازی‌ها و انتشار مقالات برتر در فصل‌نامه «مطالعات رسانه‌های نوین»، نشان‌دهنده تأثیرگذاری گسترده این رویداد بود.

مشاهده خبر 

معرفی برگزیدگان

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در رویداد «جهش‌کاپ» مشارکت داشت


بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری نخستین دوره رویداد ملی المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران با عنوان «جهش‌کاپ» مشارکت داشت.این رویداد با همکاری وزارت علوم، جهاد دانشگاهی و بنیاد، در سه بخش رقابتی طراحی بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی برگزار شد.«جهش‌کاپ» با هدف تقویت خلاقیت، کار گروهی، نشاط اجتماعی و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان برگزار گردید.

بوت‌کمپ سه‌روزه و معرفی برگزیدگان این رویداد در آبان و آذر ۱۴۰۳ انجام شد. اطلاعات تکمیلی در jcup.farnama.net منتشر شده بود.

مشاهده متن خبر

 

حضور بنیاد در نمایشگاه «یاریگران زندگی» با دو غرفه تخصصی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با دو غرفه در نمایشگاه «یاریگران زندگی» حضور داشت.

در غرفه عمومی، بازی‌های حرکتی و واقعیت مجازی ارائه شد و مشاوره سواد مصرف بازی به خانواده‌ها داده شد. در غرفه ویژه مسئولان، آسیب‌های اجتماعی در بازی‌ها از طریق ۸ کنسول نمایش داده شد.

متن کامل خبر

 

 

سرمایه‌گذاری و توسعه اکوسیستم

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با «سکوی پرش غزال» در دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، زیرساخت‌های اقتصادی صنعت بازی را تقویت کرد. پیش رویداد اول سکوی پرش غزال در روزهای پایانی آذر ماه برگزار شد.محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد، در این برنامه گفت: رویداد سکوی پرش غزال با جلسات B2B و همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی، فرصتی برای اتصال بازی‌سازان به سرمایه‌گذاران فراهم کرد. همچنین محمدمهدی بهفر راد، مدیرعامل «مدریک»، با برآورد پتانسیل ۸۸ هزار میلیارد تومانی بازار بازی ایران، خواستار تزریق سرمایه کلان برای بهره‌برداری از این ظرفیت شد. این تلاش‌ها نشان داد که بنیاد نه تنها به توسعه اکوسیستم بازی‌سازی متعهد بود، بلکه در پی جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای رقابت در سطح جهانی قرار داشت.

متن کامل خبر