

بهار ۱۴۰۳ برای صنعت بازیهای ویدئویی ایران فصلی پر از موفقیت و رویدادهای مهم بود. از افتخارآفرینی بازیسازان ایرانی در جشنواره بینالمللی «گیم کانکشن» گرفته تا برگزاری رویداد «بازیآرا» و سفر مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای به ۳۰ استان کشور برای آشنا کردن فعالان فرهنگی سراسر ایران با صنعت بازی ایران.
با خلاصه اخبار مهم بهار ۱۴۰۳ همراه ما باشید.
بازی ایرانی «امپراتورهای قلابی» برنده جایزه بینالمللی شد
بازی «امپراتورهای قلابی»، از استودیو پرشالند، جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت را در فستیوال «گیم کانکشن» ۲۰۲۴ آمریکا کسب کرد. مهرداد رضایی سازنده این بازی بود و این مراسم در بامداد ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بهصورت آنلاین برگزار شد و در روز اول فرودین به پایان رسید.
رضایی ضمن معرفی بازی و نمایش گیمپلی آن برای مخاطبان جهانی، اعلام کرد که این جایزه افتخاری برای ایران است و ابراز امیدواری کرد که موفقیتهای بینالمللی بیشتری در انتظار صنعت بازی ایران باشد.
رویداد بازیآرا؛ بستری برای حمایت و سرمایهگذاری
نخستین رویداد «بازیآرا»، با محوریت تولید و رشد بازیهای رایانهای با محتوای غنی ایرانی-اسلامی، از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و در اردیبهشت 1403 با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.
محورهای اصلی و اهداف رویداد
رویداد «بازیآرا» با هدف تقویت تولیدات داخلی در پنج محور اصلی شامل «زن، خانواده و جمعیت»، «مقاومت»، «امید و پیشرفت»، «هویت ایرانی اسلامی» و «قرآن و عترت» برگزار شد. از میان ۵۲ اثر ارسالی به دبیرخانه رویداد، ۲۰ تیم برتر انتخاب شدند.
مراحل پیشرفت تیمها
تیمها در جلسات تخصصی از منتورهای برجستهای همچون امین شهیدی، حجتالاسلام محمود عبداللهی، محمدمهدی صادقی و سجاد قلیزاده بهره بردند.
دستاوردها و نگاه به آینده
سید محمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه تأکید کرد که رویداد «بازیآرا» شتابدهی مؤثر و عملیاتی و متناسب با ظرفیتهای شهرستانهای ایران بوده است. این رویداد توانست بستری برای معرفی استعدادها و ایجاد چرخه اقتصادی پایدار در صنعت بازیسازی فراهم کند.
نشست رادیویی با محوریت سرعت رشد مهاجرت پنهان در صنعت بازیسازی ایران
یکی دیگر از اقدامات شاخص این فصل، برگزاری نشست رادیویی با حضور محمدصادق دهنادی و محمدمهدی بفرراد مدیرعامل استودیو مدریک بود. در این نشست، درباره چالشها و فرصتهای موجود در صنعت بازیسازی ایران گفتوگو شد.
نقد و بررسی بازیهای مطرح؛ از «شاهزاده ایرانی» تا «INDIKA» و آثار کلاسیک
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در برنامههای بهاری خود نشستهایی برای نقد و تحلیل بازیها برگزار کرد. یکی از این نشستها به بررسی بازی «INDIKA» از استودیو Odd Meter اختصاص داشت. این برنامهها با هدف افزایش آگاهی عمومی و ارتقای دانش بازیسازی، به تحلیل جنبههای مختلف بازیها مانند داستان، طراحی و تجربه کاربری پرداختند.
همچنین، بازی «شاهزاده ایران» با تمرکز بر نقش روایتهای تاریخی و هویت فرهنگی تحلیل شد. در کنار آن، تأثیر بازیهای ویدئویی بر یادگیری کودکان بررسی شد و بازیهای آموزشی با محوریت زبان انگلیسی، مهارتهای شناختی و موضوعات پلیسی مورد توجه قرار گرفتند. این نشستها با همکاری سایت بازیبان برگزار شد.
آغاز ثبتنام دوره جدید انستیتو ملی بازیسازی
ثبتنام برای دورههای جدید انستیتو ملی بازیسازی آغاز شد و تخفیفهای ویژهای برای شرکتکنندگان در نظر گرفته شد. این دورهها با چهار دپارتمان تخصصی شامل فنی، هنری، طراحی و عمومی طراحی شدهاند و کودکان، نوجوانان و بزرگسالان میتوانند در آن شرکت کنند.
آمادهسازی نهمین جام قهرمانان بازیهای رایانهای در ایران
مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای با سفر به ۳۰ استان کشور، برنامهریزی و هماهنگیهای لازم برای برگزاری نهمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران را انجام دادند. این سفرها با هدف تقویت زیرساختها و آمادهسازی استانها برای میزبانی مسابقات حضوری انجام شد. در طول این سفرها، مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای با کلیه مدیران فرهنگی استان ها دیدار کردند و ظرفیتهای صنعت بازی ایران را معرفی کردند.