بازی «میرمهنا» پس از کش و قوسهای فراوان و با تاخیرهای متعدد، بالاخره اواخر تیرماه امسال منتشر شد. اولین نکتهای که جلب نظر میکند، بستهبندی بازی است که نسبتا خوب طراحی شده است. داخل بسته علاوه بر دیسک بازی یک پوستر از میرمهنا، دفترچه کارآمد راهنمای نصب، کارت قرعهکشی و جایزه هم وجود دارد. منوی بازی تقریبا کامل است و در قسمت تنظیمات میتوان کلیدهای کنترل را تغییر داد؛ ولی همچنان از تنظیم حساسیت ماوس خبری نیست. بازی با مرحلهای آموزشی شروع میشود تا کنترل قهرمان داستان و استفاده از قایق به بازیکننده آموزش داده شود، سپس وارد مراحل داستانی میشود. داستان در زمان پادشاهی کریم خان زند اتفاق میافتد. هلندیها به همراه کمپانی هند شرقی به سواحل جنوبی ایران حمله کردهاند. در ایران جنبش مقاومتی شکل گرفته که رهبری آن را میرمهنا، پسر والی جنوب عهده دار است. میرمهنا، مردی وطنپرست و مبارز بوده که به قیام علیه اشغالگران پرداخته است. البته بازیکننده در نقش میرمهنا به بازی نمیپردازد. «شُبیر» صیاد جوانی است که در این بین به میرمهنا میپیوند و بازی کننده کنترل وی را به عهده دارد. داستان هنگام بارگذاری بین مراحل و در پارهای اوقات توسط میان پردههای داخل بازی روایت میشود. میان پردههایی که بد کار نشدهاند و تکان خوردن دوربین همراه صدای مهیب هنگام انفجارها، زیبا از آب در آمده است. روند بازی بیشتر بکش و پیشروی کن است؛ ولی در چند نوبت با استفاده از توپ، جلوی هجوم موجی از دشمن را هم میگیرید. بعضی وقتها هم باید اسیرهایی را که به دام هلندیها افتادند نجات دهید قبل از این که دیر بشود و اسیر را بکشند. در کل 2 نوع سلاح در میرمهنا وجود دارد که یکی تپانچه است که کاربرد زیادی ندارد، چون هم بردش کم است و هم خیلی ضعیف است. دومی یک سلاحی سرنیزه دار بوده که بسیار قدرتمند است. چاقو هم همراه شما خواهد بود که هم میتوانید آن را به عنوان سلاح سرد مورد استفاده قرار دهید و هم میتوانید آن را به سمت دشمن پرتاب کنید. موضوع آزاردهنده اینجا خرجگذاری سلاحهاست که روند بسیار وقتگیری دارد. درست است که در آن زمان به همین شکل خرجگذاری صورت میگرفته است و بازی باید واقعبینانه و مطابق با آن زمان باشد، ولی با توجه به بازیهای امروزی تیراندازی اول شخص و با وجود سلاحهایی با خشابهای 140 تایی و نرخ تیراندازی بالا، سلاح باروتی میرمهنا با توانایی شلیک 4 گلوله و سرعت شلیک پایین و خرجگذاری بالا، کمی حوصله بازیکننده را سر میبرد. با زدن کلید 4 به نقشه و قطبنما دسترسی پیدا میکنید. نقشه فقط پلات کلی جایی را که قرار دارید نشان میدهد؛ ولی قطبنما بیشتر کارایی دارد و به وسیله آن میتوانید مسیر ماموریت خود را پیدا کنید. طراحی مراحل بد نیست و چیدمانها هم تقریبا خوب صورت گرفته است. در واقع سعی شده از کمترین امکانات بیشترین استفاده بشود. هوش مصنوعی بد نیست ولی دشمنان با ریتم خاصی شلیک و سپس حرکت میکنند که پس از مدتی عادی میشود. تیراندازی به سر تاثیر دارد و باعث میشود با یک شلیک، دشمن از بین برود. البته این موضوع برای یار خودی اثری ندارد. در واقع نه تیرهای یارتان، دشمن را از پا میاندازد نه دشمنان یارتان را از بین میبرند. فقط در حالت تن به تن است که یار شما بر دشمنان چیره میشود و آنها را از سر راه بر میدارد. انیمیشنها زیاد طبیعی نیست بخصوص دشمنان وقتی تیر میخورند، انگار که نوازش شدهاند ! طراحی شخصیتها خوب است و رویشان کار شده است.
طراحی سلاحها هم بد نیست فقط موقع زوم کردن، جلوی دید کلی را میگیرد. بازی به صورت خودکار ذخیره میشود که این عمل همراه با صدایی شبیه عقاب بازی «فرقه اساسین» همراه است. موسیقی خوب و مطابق با جو بازی و منطقه بوده ولی ضعیفترین بخش بازی صداگذاری آن است. افکتها و صدای دشمنان عینا از بازیهای خارجی کپیبرداری شده و نکته جالب این که دشمنان به چند زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی و عربی صحبت میکنند! بعضیهایشان هم فارسی بلدند. صداپیشهها هم نمیتوانند حس واقعی بودن دیالوگها را به بازیکننده القا کنند. بازی دارای 7 مرحله است که تمام کردن آن 2 ساعت بیشتر طول نمیکشد. میرمهنا شاید بازی بدی نباشد، ولی انتظار ما از آن خیلی بیشتر بود.
فرهنگ هدایتی