چگونگی هفت مرحله رشد تیم تولید در بازی‌سازی

امیرحسین فصیحی از بازی‌سازان سرشناس ایران در کنفرانس غیر حضوری خود در دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر درباره عوامل موفقیت یک تیم بازی‌ساز صحبت کرد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارائه کنفرانس‌های علمی ‌‌- کاربردی یکی از برنامه‌های دهمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای است که از نخستین روز در جریان است. اولین کنفرانس دومین روز از جشنواره نیز توسط امیرحسین فصیحی با موضوع «در جست‌وجوی سیمرغ؛ ۷ مرحله رشد تیم تولید در بازی‌سازی» ارائه شد. در این کنفرانس با اشاره به داستان سیمرغ عطار به بیان مهم‌ترین مسائل بازی‌‌سازی پرداخته شد.

او سیمرغ را پرنده‌ای افسانه‌ای توصیف‌ کرد و ادامه داد: در ادبیات بازی‌‌سازی منظور از سیمرغ رسیدن به رویاها و اهدافمان است و در این مسیر افراد بزرگی الگو قرار می‌گیرند. البته گاهی در این مسیر مشکلاتی هم به وجود می‌آید که سبب رها کردن و ناامیدی می‌شود و به سیمرغ نمی‌رسیم.

فصیحی گوش کردن به تجربیات افراد موفق، خواندن‌ کتاب‌های مهم بازی‌سازی، شرکت در پنل‌های مرتبط و… را از جمله کارهایی برای رها شدن از مشکلات دانست و گفت: اما شاید باز هم این روش‌ها مشکل را برطرف نکند؛ بنابراین می‌توان از منظر دیگری موضوع را بررسی کرد.

او خواسته‌های بازی‌سازان را شامل شور و شوق، آرزو، علاقه، انگیزه و… دانست و اظهار کرد: اینکه خواسته‌ها واقعی باشند اهمیت زیادی دارد و‌ در نهایت منجر به عشق به بازی‌سازی، تیم و پروژه می‌شود. ‌در نهایت شناخت علمی، روش بازی‌‌سازی، محدودیت‌ها، بازار و خودمان را به ارمغان می‌آورد.

فصیحی یکپارچگی خلاقیت، یکی شدن کل تیم، وجود فرهنگ تیمی، رهایی از دوگانگی موفقیت و شکست و یکپارچه شدن بازی‌ساز و اثر را از عوامل مهم موفقیت پروژه دانست و تاکید کرد: در نهایت با تولید یک اثر موفق نیز مرحله فنا به وجود می‌آید.

او در توضیح این موضوع گفت: حتی درمورد بازی‌های خیلی معروف و بزرگ هم افراد بسیار کمی بازی‌ساز آن را می‌شناسند؛ بنابراین فکر می‌کنم اگر به دستاورد می‌رسیم خوب است در مرحله بعد فنا شکل گیرد تا مجددا خواست و رویای بازی‌سازی به وجود آید.

گفتنی‌است دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، سالن همایش‌های حجاب برگزار می‌شود.