شیوه‌نامه دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر منتشر شد

شیوه‌نامه شرکت در دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر (Fajr Game Festival 2024) منتشر شد.


بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شیوه‌نامه شرکت در دهمین جشنواره بازی‌‎های رایانه‌‎ای فجر (Fajr Game Festival 2024) را به شرح زیر منتشر کرد: 

  • مقدمه

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای انجام ماموریت‎‌های خود در زمینه توسعه صنعت و ارتقاء زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای اقدام به برگزاری دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نموده تا زمینه لازم برای معرفی بهترین دستاوردهای این هنر، صنعت و رسانه فراهم شود. به این منظور با تشکیل دبیرخانه این رویداد و برنامه ریزی برای اجرای این جشنواره در بهمن ماه 1403 بر اساس ساختار و مقررات ذیل اقدام به پذیرش آثار و دستاورد می نماید.

علاقه‎‌مندان برای حضور و ثبت‌‎نام در این جشنواره می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به آدرس http://www.Fajrgamefestival.ir مراجعه نمایند یا برای کسب اطلاع بیشتر با شماره تماس دبیرخانه جشنواره، به شماره ۸۸۳۱۰۲۲۲ ۰۲۱ و ۸۸۳۴۵۵۹۱ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.

  • اهداف جشنواره
  • ایجاد بستری برای نمایش همه ظرفیت‌های متنوع زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد ارتقاء فناوری، بهبود کاربرد و بازارپردازی
  • معرفی پیشرفت‏های ساختاری و محتوایی بازی‌های رایانه‌ای ایران در یک‌ساله اخیر
  • ایجاد رابطه مطلوب بین مراکز تولید دانش بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌سازان
  • ایجاد شبکه ارتباطی، اقتصادی و دانشی بین بازی‌سازان و سایر تامین کنندگان زیست بوم
  • زمینه‌سازی حضور سرمایه‌گذاران، فناوران و بخش‌های مختلف مدیریتی برای استفاده از
    زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کاربردی بازی‌های رایانه‌ای در بخش های عمومی و جدی
  • نمایش توانمندی‌های صنعت در بخش‌های پژوهشی و علمی بازی‌سازی و معرفی برترین
    بازی‌های جدی
  • ارتقاء محتوایی و ساختاری تولیدات بازی با ایجاد زمینه‌های رقابتی و محتوایی و بازارپردازی برای بازی‌های ایرانی با کیفیت
  • استفاده از زمینه‌های رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری موجود در جشنواره برای ارائه استعدادهای ویژه بخش علمی و کاربردی بازی‌سازی

 

  • معرفی بخش‌­های جشنواره

دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر در سه بخش اصلی رقابتی جایزه غزال زرین، جایزه بازی جدی (SEGAP) و رویداد سرمایه‌گذاری صنعت بازی (سکوی پرش غزال) برگزار می‌گردد. همچنین رویداد تخصصی توسعه کسب و کار شامل کنفرانس‌های علمی آموزشی، جلسات کسب و کار (B2B) و نمایشگاه بازی‌سازان خواهد بود.

 

الف) جایزه غزال زرین

بخش غزال زرین دهمین جشنواره بازی‎های رایانه‌ای فجر، رقابتی بین بازی‌سازان در سه زمینه دستاوردها، سبک و بخش ویژه خواهد بود.

همچنین امسال برای اولین بار، بخش سرمایه‌گذاری به این رویداد اضافه شده‌است و بازی‌های ارسالی با تشخیص هیأت داوران می‌توانند در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت داده‌شوند.

تبصره: هیات داوران مختار خواهد بود در هر عنوان‌بندی و بر اساس تعداد و کیفیت بازی­های فرستاده شده و در قالب رتبه‌‌‌بندی، جوایز دستاوردهای برتر را اعلام کند. همچنین بر اساس کیفیت بازی‌های ارسالی و به تشخیص تیم داوری ممکن است در هر یک از بخش ها، هیچ یک از بازی­ها شایسته دریافت جایزه جشنواره یا رویداد سرمایه گذاری شناخته‌نشوند.

 

بخش دستاوردها

در این بخش، بعد از انتخاب بازی­‌های برتر برای راه­یابی به داوری اصلی جشنواره، هیئت داوران بعد از بررسی و اعلام نظر جوایز را به بازی­های برتر در قالب «تندیس دستاورد» تقدیم می‌کند:

بازی سال

از میان باز‌ی­‌های انتخاب‌شده در بخش دستاوردها، با توجه به مجموع امتیازات داوران مختلف در بخش‌­های هنری، فنی، طراحی بازی و فرهنگی، بازی برتر که در مجموع حائز بیشترین امتیاز شده‌باشد به عنوان بهترین بازی سال انتخاب خواهد شد و تندیس بازی سال را از آن خود خواهد کرد.

سایر محورها به شرح ذیل است:

  • بهترین دستاورد فنی

پیاده‌سازی بدون ایراد، گیم‌پلی روان بدون افت فریم، استفاده بهینه از فناوری‌های مرتبط برای تولید بازی، استفاده از فناوری‎های نو اعم از واقعیت مجازی، بلاکچین، چند نفره همزمان و برخط

  • بهترین دستاورد طراحی بازی

استفاده از مکانیک‌های روان، جذاب، خلاق، مرتبط با سبک و مخاطب، نوآورانه و هوشمندانه در روند و تجربه بازی

  • بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی‌شناسی

اجرای صحیح، بی‌نقص، جذاب و باکیفیت و پیاده‌سازی متناسب با فضای بازی به همراه داشتن دید هنرمندانه و خلاق در طراحی مفهومی اجزای مختلف دیداری بازی و توجه به هویت ایرانی اسلامی

  • بهترین دستاورد صداگذاری و موسیقی

استفاده از موسیقی تولیدی متناسب با فضای بازی و همچنین صداگذاری و استفاده صحیح از جلوه­های صوتی همخوان با تصویر و ارزش نهادن به سازها و نغمه های بومی.

  • بهترین دستاورد داستان و روایت در بازی

خلق داستان نوآورانه، اثرگذار و به‌یادماندنی به همراه استفاده از تکنیک‌های مناسب و جذاب برای روایت داستان در طول بازی و موثر در ارتقاء فرهنگ جامعه.

  • بهترین دستاورد فرهنگی

استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای برای آشنایی مخاطب با فرهنگ و هنر و همچنین ارتقا فرهنگی مخاطب در طول بازی از طریق رفتارهای شخصیت اصلی و سایر شخصیت‌های بازی

بخش سبک ( ژانرها)

در این بخش و بر اساس رای هیئت داوران، بهترین بازی‌ها در هر ژانر اعلام خواهدشد و بازی‌های برتر دیپلم افتخار بهترین بازی ژانر را از آن خود می‌کنند. برای دسته‌­بندی صحیح بازی­‌های ارسالی، سعی شده است از تعاریف مرجع و شناخته شده برای ژانر­ها استفاده شود.

ژانرهای مشخص برای ثبت‌‏نام در جشنواره

1)       اکشن

1-      Action

2)       ماجرایی

2-      Adventure

3)       نقش‌آفرینی

3-      Role Playing game

4)       استراتژی و شبیه‌سازی

4-      Strategy & Simulation

5)       ماجرایی اکشن

5-      Action Adventure

6)       سکو‌بازی

6-      Platformer

7)       ورزشی

7-      Sports

8)       تفننی

8-      Casual

9)       مسابقه‌‏ای

9-      Racing

10)  پازل

10-  Puzzle

11)  دفاع از قلعه

11-  Tower Defense

12)  تیراندازی

12-  Shooter

13)  کلمه‌‏ای و اطلاعات عمومی

13-  Trivia & Word Game

 

 

تبصره: رقابت در هر یک از سبک و دستاوردها منوط به راه‌یابی حداقل سه بازی از سوی هیات انتخاب در آن بخش است.

بخش ویژه

شش جایزه برای بهترین بازی خانواده، هویت و وفاق ملی، بهترین بازی مقاومت، بهترین بازی روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به‌روزرسانی و بهترین بازی مورد انتظار در نظر گرفته شده است که معیار انتخاب آن به صورت زیر خواهد بود:

الف) بهترین بازی خانواده، هویت و وفاق ملی:

با توجه به اهمیت موضوع تشکیل، تثبیت و استحکام خانواده و چالش راهبردی جمعیت، در این بخش، بهترین بازی ارائه‌شده که توانسته با استفاده از ابزار شناختی بازی و در قالب گیم‌پلی جذاب، به نقش محوری خانواده در جامعه پرداخته و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در مدیریت خانواده را ترویج کند، مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

ب) بهترین بازی دفاع مقدس و مقاومت اسلامی:

با عنایت به اهمیت مولفه مقاومت اسلامی در فرهنگ و تاریخ ایرانی‌اسلامی، در این بخش از بهترین بازی که با موضوع دفاع مقدس، دفاع از حرم، استکبارستیزی، مبارزه با صهیونیسم جهانی و دفاع از ایران در تاریخ تولید و ارائه شده باشد، تقدیر خواهد شد.

ج) بهترین شخصیت پردازی:

با توجه به اهمیت شخصیت پردازی در ماندگاری اثر هنری و تاثیرگذاری آن در جامعه خصوصا سنین کودک و نوجوان و لزوم توجه به معرفی شخصیت‌های ملی و دینی و نیز پرورش شخصیت(کاراکتر) در زنجیره محصولات فرهنگی از بهترین بازی که توانسته‌باشد به این مهم بپردازد، تقدیر می‌شود.

 

د) بهترین بازی از نگاه مردم:

با مشخص شدن بازی‌های پذیرفته‌شده در جشنواره و به منظور تکریم نظر مخاطبین، نظرسنجی برای انتخاب بهترین بازی از نظر مخاطبین صورت می‎‌‌پذیرد و از بهترین بازی از نظر مخاطب تقدیر خواهد شد.

ه) بهترین به‌روزرسانی:

با عنایت به اهمیت به‌روزرسانی برای چرخه طولانی حیات بازی‌های موفق و جلب رضایت همراهان هر بازی، در این بخش ضمن بررسی بازی‌‌های با سابقه‌تر که به واسطه به‌روز‌رسانی خلاق توانسته‌اند سالها در کنار مخاطبین خود باشند، از بهترین به روز‌رسانی در جشنواره تقدیرمی‌شود.

و) بازی مورد انتظار:

به منظور معرفی بازی‌های در دست تولید و نمایش افق پیش‌روی صنعت بازی‌سازی کشور، بازی‌هایی که تا پایان مهلت ارسال آثار شرایط حضور در جشنواره را ندارند و امکان شرکت در بخش اصلی را نمی‌یابند، می‌توانند با ارسال تریلر و تصاویر بازی در این بخش شرکت نمایند.

 

تبصره: سه جایزه بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به‌روزرسانی و بازی مورد انتظار بعد از تایید هیات داوران برای مخاطبان بازی به رای گذاشته خواهد شد.

 زمان­‌بندی جشنواره

زمان‎بندی دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به شرح زیر است:

  • زمان ارسال آثار: از 28 مهر تا 30 آبان 1403
  • زمان داوری در سه بخش: از 10 آذر 1403
  • زمان برگزاری مراسم اختتامیه: بهمن ماه 1403

 

شرایط و چگونگی ارسال آثار

بازی‌­ها به همراه مستندات و متعلقات آن‌ها باید به یکی از روش­های زیر به دبیرخانه ارسال شوند:

  • بازی باید در یکی از فروشگاه‌های دیجیتال معتبر داخلی یا خارجی منتشر شده‌باشد و بازی‌سازان لینک دسترسی به بازی را به بنیاد ارسال ‌کنند. لازم به ذکر است که هیچ فایل بازی بارگذاری‌شده در سایت مورد تایید نخواهد بود.
  • برای بازی‌های Freemium بهتر است تا سازندگان اکانتی ویژه‌ داوری بازی تهیه کنند یا در فرم ثبت‌نام کدی برای دسترسی به تمام بخش‌های بازی ارسال کنند.
  • برای بازی‌های Premium سازندگان باید کد رایگان دریافت بازی را برای داوران ارسال کنند.
  • برای بازی­‌های مورد انتظار یک تریلر (مشخصات تریلر در بند 6) یک دقیقه‌­ای به همراه مدیاکیت بازی را در وب سایت جشنواره بارگذاری کنند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت اثر در دبیرخانه به منظور تشکیل پرونده و ثبت آثار فرستاده‌شده، تیم بازی­سازی موظف به ارسال مدارک برای بخش داوری و بخش رسانه‌­ها به صورت زیر است:

 بخش داوری

  • تکمیل فرم ثبت‌نام بر روی سایت جشنواره به آدرس http://www.Fajrgamefestival.ir
  • ارسال لینک دسترسی به بازی در فروشگاه‌های دیجیتال معتبر داخلی یا بین‌المللی
  • در خصوص بازی­‌های تحت مرورگر متقاضی باید دامنه (URL) بازی را به همراه حساب کاربری (Account) که در آن تمامی منابع و نیروها قابل خرید باشد (سکه بی‌­نهایت) قرارداده شود و این حساب کاربری را تا پایان زمان داوری برای بی­‌نهایت ورود مجاز کند.
  • شرکت‌کنندگان می‌توانند مدارک و مستندات دیگر (شامل متن، تصویر یا فیلم) از دستاوردهای خاص بازی خود را نیز برای داوری بهتر در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار دهند.

بخش مدارک مورد نیاز رسانه‌ها

  • تریلر بازی: یک تیزر یا تریلر تبلیغاتی از بازی که حداقل 30 ثانیه باشد. فایل‌­های ویدئویی ارسالی بایستی بدون واترمارک (Watermark) با فرمت mp4 و با استفاده از codecهای H264 برای تصویر و AAC برای صدا باشد. اندازه ویدئو بایستی حداقل 720p باشد.
  • پوستر و ویژند بازی: بازی ارسالی می‌­بایست دارای حداقل دو پوستر به صورت افقی و عمودی در ابعاد 1080*1920 و با پسوند jpeg یا TIF باشد و ویژند بازی با پسوند PNG و حداقل سایز 500*500 باشد.

 ضوابط و مقررات عمومی

  • بازی­‌های شرکت­کننده پس از ارسال، توسط هیئت انتخاب بر حسب سه بخش موجود در جشنواره طبقه­‌بندی و سپس داوری می‌­شوند.
  • هر اثر فقط یک‌بار امکان شرکت در جشنواره را دارد. آثاری که در دوره‌­های قبلی این جشنواره شرکت کرده‌­اند، با توجه به به‌روزرسانی که تغییرات چشم­گیر در آن مشهود باشد (با تایید هئیت داوران) می‌توانند در بخش بهترین به‌روزرسانی شرکت کنند.
  • کلیه محصولات تولیدشده ایرانی که تا 30 آبان ماه 1403 تولید آن‌ها به اتمام رسیده و در یکی از فروشگاه‌های دیجیتال معتبر داخلی یا بین‌المللی منتشر شده‌اند، می‌­توانند در جشنواره شرکت نمایند و بررسی وضعیت بازی­‌ها بر مبنای آخرین نسخه منتشر شده خواهد بود.

تبصره1: بازی‏‌های که در مرحله Soft Launch و Early Access باشند نیز می‏‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

تبصره2: بازی باید حتماً توسط شرکت­‌ها یا تیم‌­های ایرانی تولید شده باشند، ارائه هر گونه MOD، نسخه بومی سازی و یا سایر موارد، غیر قابل قبول است.

 

  • بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کلیه بازی‌ها باید دارای رده‌بندی از نظام اسرا ( مجوز انتشار) باشند. بازی‌هایی که تا زمان تکمیل فرم ثبت نام موفق به تشکیل پرونده الکترونیکی برای اخذ مجوز انتشار نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت https://portal.ircg.ir/ اقدام به تشکیل پرونده صدور مجوز نمایند. بنیاد نیز پیش از شروع فرآیندهای مسابقات، بازی‌ها را به صورت فوق العاده بررسی می‌نماید.
  • در خصوص تعداد محصولات ارسالی توسط متقاضی در بخش مسابقه محدودیتی وجود ندارد.
  • محصول مورد نظر باید دارای نصب سریع و آسان باشد و در صورتی­که نصب و اجرای آن نیازمند طی مراحل خاصی است، باید این پیش­نیازها همراه محصول و راهنمای نصب ارسال گردند. بدیهی است امکان حضور سازنده جهت نصب و یا اجرای بازی بر روی یک کامپیوتر خاص منتفی بوده و در صورتی که تیم داوری به هر دلیل قادر به نصب و اجرای بازی نباشند، بازی مورد نظر از بخش مسابقه حذف خواهد گردید.

تبصره: بدیهی است که هیات داوران در رد هر اثر با توجه به کیفیت و اصالت آن آزاد است.

  • عدم رعایت اصل صداقت در ارائه اطلاعات، موجب حذف کامل بازی از جشنواره می­گردد.
  • ثبت‌نام اثر در جشنواره، صرفاً توسط تولیدکننده بازی و یا مدیر پروژه (به عنوان نماینده حقوقی) انجام می­‌گیرد.
  • برای ثبت نام، صاحب اثر باید فرم‌های ثبت‌نام روی سایت را تکمیل نموده و اثر خویش را تا زمان اعلام شده به همراه مدارک مورد نیاز به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
  • اثر صرفا می تواند در یک سبک مورد بررسی قرار گیرد. انتخاب سبک بازی برای بازی­‌های ارسال‌شده در درجه اول بر مبنای خواست شرکت سازنده انجام می­‌گیرد. هیات انتخاب آثار نیز بر مبنای نظر کارشناسی خود ژانر بازی را بر اساس عناصر تشکیل دهنده ژانر­های معرفی شده و وزن آن­ها در روند بازی دسته‌­بندی خواهد نمود. در صورتی که سبک تعیین شده در هیات انتخاب با ژانر انتخابی توسط تیم بازی­سازی متفاوت باشد، در نهایت ملاک تصمیم‌گیری، نظر نهایی هیات انتخاب خواهد بود.
  • تیم سازنده موظف است یک فرد حقیقی را به عنوان رابط با بنیاد در فرم ثبت‌نام اعلام نماید. بدیهی است که کلیه ارتباطات بنیاد با تیم سازنده در مورد جشنواره از طریق آن فرد صورت خواهد گرفت. لازم است که فرد معرفی شده از زمان ارسال بازی تا پایان فرآیند داوری همواره در دسترس و پاسخگو باشد.

جوایز جشنواره

  • جایزه بهترین بازی سال1,500,000,000 ریال
  • جایزه بخش دستاوردها برای هر دستاورد 300,000,000 ریال
  • جایزه بخش سبک‏ها هر سبک بازی 200,000,000 ریال
  • جایزه بهترین بازی مردمی 200,000,000 ریال
  • جایزه بخش ویژه 100,000,000 ریال

 

چرخه کار بازی­‌های فرستاده شده به دبیرخانه

خلاصه‌­ای از چرخه کار بازی­‌های فرستاده‌شده به دبیرخانه جشنواره بر اساس شکل زیر است:

 

 

 

ب) جایزه بازی جدی

بازی‌های جدی بخشی کلیدی از بازی‌های ویدئویی هستند که در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی کاربرد دارند. توسعه این بازی‌ها علاوه بر دانش فنی بازی‌سازی مستلزم وجود دانش علمی و تخصصی در حوزه مورد نظر است. رویداد بین‌المللی جایزه بازی‌های جدی 1403، بر خلاف سنوات گذشته با هدف تجاری‌سازی و جلب حمایت‌های مادی گسترده‌تر به عنوان یک محور ویژه در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته و درصدد است تا با کاربردی سازی این بازی‌ها در جهت توسعه زیرساخت‌های علمی و صنعتی در کشور گام بردارد. بر این اساس دبیرخانه بازی‎های جدی از تمامی بازی‌سازان و تولیدکنندگان دعوت به عمل می‌آورد تا به این جمع بزرگ بپیوندند و در اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند خود با سایر فعالان این عرصه مشارکت نمایند.

 

اهداف این دوره از رویداد

  • کمک به توسعه فرصت‌های کسب و کار و اشتغال‌زایی با اتکا به ظرفیت رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی در جشنواره فجر
  • جذب، شناسایی و حمایت از گروه‌های نوپا در عرصه تولید بازی‌های جدی
  • تلاش در جهت اطلاع رسانی در خصوص این حوزه و جلب نظر سیاست گذاران به ظرفیت‌های موجود در بازی‌های جدی برای حل مسائل کشور
  • ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی و اتصال فعالان صنعت

 

مزایای شرکت در رویداد

برقراری ارتباط با ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران حوزه بازی‌های هدفمند

دریافت جوایز نقدی و غیرنقدی قابل‌توجه برای بازی‌های منتخب

معرفی تیم‌ها و شتاب دهی به منظور تسریع توسعه تجاری بازی‌های جدی

 

مراحل شرکت در رویداد

تولیدکنندگان بازی‌های جدی در هر یک از موضوعات و شاخه‌های معرفی شده به صورت عمومی و همچنین براساس نیازمندی‌های اعلامی از سوی سازمان‌ها می‌توانند آثار خود را برای دبیرخانه ارسال نمایند. پس از دریافت آثار ارسالی بازی‌های جدی در سه مرحله مورد داوری تولید، داوری تجاری و داوری علمی قرار می‌گیرند و پس از اخذ امتیازات لازم و اعتبارسنجی، تیم‌های منتخب در مرحله فینال به ارائه دستاوردهای خود خواهند پرداخت و در نهایت بازی جدی سال معرفی خواهد شد.

 

 دبیرخانه رویداد در موضوعات در بخش‌های زیر به آثار منتخب جایزه نقدی اهدا خواهد کرد.

  • بهترین بازی جدی (هدفمند) تا سقف 600,000,000 ریال جایزه دریافت خواهند کرد.
  • بهترین اثر در رشته‌های «آموزشی، مهارتی، شناختی»، سلامت، گردشگری تا سقف 300,000,000 ریال جایزه دریافت خواهند کرد.
  • بازی‌های جدی دانشجویی منتخب تا سقف 200,000,000 ریال جایزه دریافت خواهند کرد.
  • بازی جدی برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره تا سقف 1000 یورو به بازی‌سازان خارجی تعلق خواهد گرفت.
  • بازی‌هایی که در دوره‌های قبلی رویداد شرکت کرده‌اند در صورت به‌روزرسانی بازی خود می‌توانند مجددا در بخش بهترین به‌روزرسانی شرکت و شانس خود را برای برنده شدن جایزه 100,000,000 ریالی امتحان کنند.

 

** قابل تأکید است که در سال جاری، بخش جشنواره از حمایت دستگاه‌های متعددی بهره می‌برد و بر اساس نیازمندی‌های سازمانی و با مشارکت نهادهای مختلف، مطابق با اولویت‌های مطرح شده توسط هر نهاد به اعطای جوایز به بازی‌های منتخب در پنل ویژه می‌پردازد.

 

متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سایت دبیرخانه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر (بخش بازی جدی) مراجعه کرده و آثار خود را ثبت کنند. پست الکترونیکی دبیرخانه رویداد جایزه بازی جدی به نشانی info@direc.ir است.

 

ج) بخش سرمایه‌گذاری

تجربه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری و بازارپردازی برای بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد توسعه بخش سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به طراحی برنامه‌های کسب وکاری و رویدادهای سرمایه‌گذاری  داردتا در کنار آن، با همراهی دیگر بازیگران زمینه ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری و مسیر رشد اکوسیستم فراهم گردد. امسال علاوه بر هم‌سرمایه‌گذاری، جمع‌سپاری مالی نیز براساس نیازسنجی و درخواست بازی‌سازان و سرمایه‌گذاران انجام خواهدشد.

 

 رویداد سرمایه‌گذاری غزال برای بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد ارائه بازی‌های فعال و جذب سرمایه‌گذار به شرح ذیل برگزار می‌شود:

  • سرمایه‌گذاری در نشر، ارائه و پویش‌های منجر به توسعه بازار
  • سرمایه‌گذاری بازی‌های نوپا
  • سرمایه‌گذاری در طرح و ایده برای تولید بازی
  • مشارکت برای استفاده از فناوری‌های بازی برای تولید محتوای مطلوب در بازی‌ها
  • توسعه بازی‌های جدی خصوصا بازی‌های آموزشی
  • معرفی فرصت‌ها و استعدادها برای شرکت‌های تامین‌سرمایه و جمع‌سپاری‌مالی با همکاری صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و صنایع خلاق و...

 

بدین منظور چندین زیرساخت و فرآیند لازم است تا بتوانیم به خروجی مناسب دست پیدا کنیم. در ادامه‌ این طرح به صورت مختصر به این نیازمندی‌ها و فرآیندهای عملیاتی اشاره خواهیم‌کرد.

 رویداد سرمایه‌گذاری غزال: در این رویداد تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز اقدام به ارائه طرح و بازی‌های خود برای جذب سرمایه می‌نمایند و در طی دو پیش رویداد بررسی و به دفاع از آن می‌نمایند و در روز اختتامیه شرکت‌های برتر برای جذب سرمایه معرفی می‌شوند.

 رویدادهای ترویجی: این فرآیند مختص آن بازیگرانی است که به هر دلیل تمایل به ایجاد گفتمانی خاص برای دست‌یابی به هدف خاصی را دارند. این رویدادها در نهایت منجر به شبکه‌سازی و گفتمان‌سازی در راستای توسعه اکوسیستم خواهدشد.

 رویدادهای آموزشی: یکی دیگر از ابزارهای توسعه اکوسیستم، ایجاد آموزش‌های لازم به علاقه‌مندان، علی‌الخصوص کارآفرینان بالقوه ای‌ است که با دیگر ابزارهای توسعه‌ی اکوسیستم یا علایق شخصی جذب این حوزه شده و نیاز است تا ایشان را به بازیگر بالفعل تبدیل کرد.

علاقه‌مندان برای شرکت در رویداد می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس fajrgamefestival.ir مراجعه و درخواست خود را در بخش سرمایه‌گذاری ثبت ‌نمایند.

 

متقاضیان پس از ثبت نام در سایت رسمی جشنواره بازی‌‏های رایانه‌‏ای فجر (بخش سرمایه گذاری) و ارائه فایل معرفی طرح یا بازی، مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و در صورت تکمیل فرایند به هیات داوران و نمایندگان صندوق‌های سرمایه گذاری معرفی می‌گردند و در نهایت در روز رویداد پس از بررسی داوران رویداد میزان سرمایه‌گذاری صندوق‎ها مشخص می‌گردد.

پست الکترونیکی دبیرخانه رویداد سرمایه گذاری غزال(همگرا) hamgara@ircg.ir