روند رو به رشد تولید بازی در کشور با برگزاری دو رویداد سرمایه‌گذاری در یک سال

جلسه هیات امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه (۳۱ تیر) برگزار و در آن گزارشی از عملکرد سال 1402 این بنیاد و برنامه‌های پیش رو ارائه شد.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: یاد و خاطر شهید رئیسی را گرامی می داریم.

وی با بیان اینکه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نقش تنظیم‌گری دارد و کار به شکل متمرکز دنبال می‌شود، افزود: در موضوع بازی‌ها فهم مشترکی با دوستان مبنی براینکه که تولید بازی یکی از حوزه های اصلی و راهبردی است داشتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تقریبا با جامعه آماری ۳۴ میلیون بازیکن مواجه هستیم که حدود پنج میلیون از این تعداد، بازیکن حرفه ای هستند یعنی در هفته بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.

اسماعیلی گفت: در ابتدا شاید میزان استقبال از بازی‌ها به عنوان تهدید انگاشته شود ولی باید توجه داشته باشیم که به اصول اجتهادی پیش‌برنده و پویای شیعی تکیه داریم که امکان هم نشینی و تصرف در ابداعات جدید بشری را به ما می‌دهد، برهمین اساس به این حوزه به عنوان فرصت نگاه می کنیم و نگاه انفعالی نداریم.

وزیر فرهنگ افزود: انقلاب اسلامی و اصل سوم قانون اساسی به ما تکلیف کرده تا از دستاوردهای جدید بشری در مسیر درست استفاده کنیم ما نیز با همین نگاه سراغ سینما، تلویزیون و رسانه می رویم، بر همین اساس به این مسأله توجه داریم که باید به این حوزه به عنوان فرصت نگاه کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه عده‌ای سالیان سال تعارض علم و دین را مطرح می کردند، ادامه داد: نظریه پردازان بزرگی در جمهوری اسلامی داریم که این بحث را حل کرده اند برهمین اساس به لحاظ نظری موضوع برای ما روشن است.



وی با بیان اینکه در دولت دینی که داعیه نظام سازی دارد باید به همه این مسائل باهم توجه شود، افزود: انشاالله این مسیری که آغاز شده دچار اخلال نشود؛ در این مدت تلاشمان بر این بوده تا بسترهای رشد این حوزه را فراهم کنیم یکی از اقداماتی که در همین راستا انجام شد توجه به مسایل مربوط به بودجه بود، سال اولی که کار را آغاز کردیم دغدغه زیادی در مورد بودجه وجود داشت اما امروز تنها براساس یکی از مواد قانونی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید بازی در نظر گرفته‌ایم.

اسماعیلی با تاکید براینکه بخش عمده شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور می‌تواند به توسعه بازی‌ها اختصاص یابد، تصریح کرد: تلاش کردیم کارهای بر زمین مانده را با سرعت دادن به امور به اتمام برسانیم به عنوان مثال سند ملی هنرهای تجسمی و سند سینما در دستور کار قرار دارد علاوه بر آن نیز ماده واحده ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس خانه چاپ ایران ارسال کردیم.

وزیر فرهنگ گفت: هرآنچه برای گسترش حکمرانی فرهنگی لازم است و مغفول مانده را در دستور کار قرار دادیم از طرفی ریل گذاری ها را به نحوی انجام دادیم تا با تغییر دولت ها حداقل تغییر را شاهد باشیم به عنوان مثال نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان نهادی سیاست‌گذار برای اجرای راهبردها و مدیریت فرهنگی تقویت کردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نباید در حوزه فرهنگی میان دولت و حاکمیت دوگانه بسازیم این تفکر خطرناکی بود که در این چهار دهه ضربات زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

اسماعیلی گفت: فرهنگ از حوزه‌های بلافصل نظام امامت و امت است چراکه نگاهمان فرهنگی است برهمین اساس مسایل فرهنگی باید مطابق با سیاست های کلی و راهبری کلان امام جامعه تنظیم شود و محل تفرقه نیست؛ دولت ها در حوزه اجرایی، تغییراتی را ایجاد می کنند ولی راهبری فرهنگی برعهده آن ها نیست.

وی افزود: بسیاری از آیین نامه ها که باید در دولت تصویب می شد به دلیل نگرانی از تغییر دولت ها و نوع سیاست ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم تا تغییر آن در همین شورا و مطابق با سیاست گذاری های کلان باشد نه اینکه متاثر از دیدگاه های سلیقه‌ای و فصلی باشد چراکه فرهنگ تاب چنین تغییرات عمده‌ای را ندارد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی می گویند باید دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ،  دولتی باشد در حالی که مغالطه است چراکه اساسا در اندیشه لیبرالی فرهنگ متغیری مستقل نیست و ذیل سیاست تعریف می شود به همین دلیل اساسا چنین نگاهی معنا ندارد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه حاکمیت دولت دینی هم باید ابزارهای نظارتی را در اختیار داشته باشد، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی و نگاه دینی است که فرهنگ مولفه‌ای بنیادین محسوب می‌شود.

 

محمدامین حاجی هاشمی در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد در سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته چهار رویداد ملی با همکاری دستگاهاه‌های مختلف اجرا شد. یکی از این رویدادها احیای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بود که پس از 4 سال وقفه با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر و با رویکردی جدید برگزار شد. در این جشنواره 216 اثر از بازی‌سازان 19 استان کشور به دست ما رسید. این جشنواره علاوه بر بخش اصلی، شامل بخش سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌ها نیز بود و 54 تیم در این بخش شرکت کردند. برای بخش سرمایه‌گذاری 3 پیش رویداد با حضور ناشران، بازی‌سازان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطرح و شناخته شده کشور برگزار شد. این رویداد تنها دورهمی انگیزه بخش برای بازی‌سازان و حوزه تولید در کشور است و به نوعی منجر به هویت بخشی به تولیدکنندگان می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برنامه‌های این بنیاد در سال گذشته در حوزه آموزش گفت: انستیتو ملی بازی‌سازی در سال گذشته دوره‌های ترمیک آنلاین و اردوهای آموزشی را در 6 استان‌ برگزار کرد و  578 نفر در این دوره‌ها آموزش دیدند. در رویکردی جدید این اردوها در سال 1403 با کمک بازی‌سازان برتر هر استان‌ برگزار می‌شود. در جریان این اردوها نیروی انسانی مستعد جهت جذب در تیم‌های بازی‌سازی استان‌ها شناسایی می‌شوند. با این راهکار مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی نیز تا حدودی حل خواهد شد.

حاجی هاشمی در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص عملکرد این بنیاد در حوزه پژوهش در سال 1402 به گزارش‌های استخراج شده براساس پیمایش ملی بازیکنان بازی‌های دیجیتال در سال 1400 اشاره کرد و گفت: در این دوره از مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سعی شد تا به مفاهیم بیشتر بپردازیم و نسبت حوزه بازی‌های ویدئویی با گیمیفیکشن (به معنای بازی‌کاری) را مشخص کنیم. یکی از گزارش‌های پژوهشی بنیاد در سال 1402 که با عنوان «بازی‌کاری» منتشر شده، استفاده از گیمفیکیشن در حکمرانی است.

مدیرعامل بنیاد از برگزاری ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در سه بخش هکاتون، جشنواره و سمپوزیوم به‌عنوان دیگر اقدامات حوزه پژوهشی این بنیاد در سال گذشته نام برد.

مدیرعامل بنیاد تصریح کرد: برگزاری هشتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران با عنوان مسابقه یک میلیون نفری که در راستای ملی شدن بنیاد برای اولین بار در 14 استان به صورت حضوری برگزار شد از دیگر اقدامات این بنیاد در بخش معاونت کسب وکار بود. این رویداد امسال به صورت حضوری در 20 استان و با رویکرد خانواده محور برگزار می‌شود. از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه کسب وکار برگزاری رویداد سرمایه‌گذاری در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بود که بر روی 7 تیم سرمایه‌گذاری انجام شد.

راه‌اندازی مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازی‌های ایرانی، رده‌بندی سنی 2 هزار بازی موبایلی ایرانی و خارجی و 125 بازی PC  و کنسولی، نظارت بر فروشگاه‌های آنلاین عرضه بازی، صدور مجوز 42 گیم‌نت در استان‌ها، شناسایی و نظارت بر هزار و 200 گیم‌نت‌ها ، بازطراحی و به روزرسانی سکوی «چه بازی» با هدف معرفی بازی‌های مناسب به خانواده‌ها در پلتفرم‌های مختلف و تدوین نظام‌نامه ایجابی جهت معرفی بازی‌های مناسب در سکوی «چه بازی» به خانواده‌ها از اقدامات معاونت نظارت بنیاد در سال 1402 بود که در گزارش محمدامین حاجی هاشمی به آن اشاره شد. 

مدیرعامل بنیاد در بخش دیگری از گزارش عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1402 به برگزاری نخستین رویداد بازی آرا اشاره کرد و گفت: 52 طرح به دبیرخانه این رویداد ارسال شد و در نهایت به 5 بازی منتخب از نظر طرح جوایزی اهدا شد.

محمدامین حاجی هاشمی در تشریح برنامه‌های پیش روی این بنیاد در سال 1403 گفت: بنیاد در گذشته معاونتی به اسم حمایت داشت که در دوره جدید مدیریت، به معاونت بهبود کسب و کار و تولیدات محتوایی تغییر پیدا کرد. رویداد سرمایه‌گذاری و شتابدهی و رویداد محتوایی بازی‌آرا در این معاونت انجام شد.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بهبود وضعیت تولید با کمک رویدادهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دارای مزیت و حمایت از تولیدکنندگان بازی‌های ایرانی و ساماندهی حوزه بازی وسرگرمی را از برنامه‌های پیش روی این بنیاد دانست و گفت: در حوزه بازی و سرگمی سعی کردیم بازی را به عنوان یک موضوع در کشور جا بیندازیم. بازی چه واقعی، چه دیجیتال و چه ترکیبی یک مسئله در کشور است و باید برای آن سیاستگذاری شود. ما در بنیاد آن را به عنوان یک مسئله مطرح کردیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401  در مصوبه‌ای پیشنهاد ارتقاء بنیاد به بنیاد سرگرمی‌های تعاملی را مطرح کرد. در آخرین مصوبه شهید رئیسی نیز که خرداد امسال ابلاغ شد، تنظیم‌گری و نظارت بر اتاق‌های فرار و کسب و کارهای بازی محور به وزارت ارشاد واگذار شد.

حاجی هاشمی در جمع بندی گزارش خود گفت: ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دو برنامه بلندمدت و کوتاه مدت در نظر داریم. در برنامه بلندمدت مزیت بخشی به تولید داخل و در برنامه کوتاه مدت رشد سرمایه‌گذاری با مشارکت نهادهای تامین مالی را دنبال خواهیم کرد.

در این جلسه اعضای هیات امنا و هیات مدیره بنیاد حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود در خصوص گزارش ارائه شده پرداختند.