معرفی استعدادهای استان کردستان با بهره‌گیری از ابزار بازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اجرای موفق هشتمین جام در این استان گفت: مهمترین مطالبه فرهنگی در استان کردستان این است که بتوانیم از ابزار بازی برای معرفی استعدادهای این استان استفاده کنیم.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی در این استان گفت: ما امیدواریم این زیست بوم بتواند در حوزه برندسازی فرهنگی، گردشگری، تاریخی وهویتی استان کردستان اقدام نماید و بتوانیم از ابزار بازی برای معرفی استعدادهای این استان استفاده کنیم.

او با اشاره به شهدا، نام‌آوران و هنرمندان شاخص در تاریخ کردستان افزود: این استان مشاهیری مانند «سارو بیره» قهرمان تاریخی بانه در دوره شاه اسماعیل صفوی و سردار بزرگ جنگ چالدارن را دارد که به رغم مذهب اهل سنت در دولت شیعی صفوی برای حفاظت و صیانت از مرزهای ایران جنگید و به شهادت رسید. این یک نمونه از نام‌آوران کردستان است که پرداختن به آن می‌تواند دیدگاه مثبت نوجوانان و جوانان و بسیاری افراد خارج از کشور را به این استان کشور ارتقا دهد.

محمدصادق دهنادی معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این جلسه گفت: نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران با نگاه و رویکرد محتوایی و بین‌المللی به دنبال ایجاد تحول در سطح مسابقات بازی‌های رایانه‌ای است.

او با اشاره به آمارهای موجود در زمینه مصرف و تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور گفت: تاکید مسابقات بر شعار «نشاط خانوادگی با بازی ایرانی»، بیانگر هدف‌گذاری کلی این بنیاد برای رشد و ارتقاء زیست بوم صنعت بازی کشور از نظر مخاطب و تولید است.

دهنادی افزود: استفاده خانوادگی از بازی‌ها ضامن ایجاد ارتباط موثر میان فردی در خانواده و کنترل کننده سلامت فرهنگی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است.

او نگاه بلندمدت بنیاد به رشد و توسعه بازی ایرانی را  ناشی از توجه به تاثیرات بازی و اقتصاد بازی در بازار 34 میلیون مخاطب در بازار ایران دانست و  گفت: ایران با وجود دارا بودن نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، تنها کشور اسلامی است که می‌تواند ادعا کند در فضای بازی‌سازی  پیام‌آور رعایت حقوق کودک و سلامت اخلاقی آنان است. از این رو بازی ایرانی مترادف با بازی مفید و مناسب و به دور از آسیب‌های موجود است.

دهنادی با دعوت از فعالان فرهنگی استان برای اثرگذاری در زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای کشور اظهار داشت: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند ابزاری برای رشد و ارتقاء فرهنگی جامعه باشد. به شرطی که فضای سرمایه‌گذاری و هدایت مصرف همزمان با تولید و نظارت بر این زیست بوم به سمت رونق بازی‌های ایرانی و آگاهی عمومی اجتماع در این حوزه سوق داده شود.

او اجرای کمپین‌های مناسبتی، بخش بین‌الملل و توجه به محتوا در این دوره از جام را از رویکردهای جدید بنیاد دانست و گفت: با اجرای این مسابقات ضمن دسترسی به بازیکنان حرفه‌ای آنها را به سمت حضور در  چرخه بازی‌سازی، سواد بازی و ارتقا دانش بازی سوق می‌دهیم.

گفتنی است این جلسه با حضور نمایندگانی از استانداری استان، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، فرمانداری، کانون فرهنگی هنری مساجد، سازمان فضای مجازی سراج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیج و نیروی انتظامی  این استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نیز حاضران نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص برگزاری این مسابقات در استان ارائه کردند.