موضوع کودتای 28 مرداد سال 1332 و بازنمایی سیر اتفاقاتی که در این روز مهم از تاریخ معاصر ایران افتاده است، بارها و بارها در قالبهای مختلف هنری و نمایشی به تصویر کشیده شده است. در حوزه بازیهای رایانهای هم حتما بازی «شیطان در پایتخت» از تولیدات استودیو «رسانا شکوه کویر» یکی از آثار مورد توجهی است که این واقعه تاریخی کشور را دستمایهای برای ساخت یک بازی رایانهای کرده است. در سالروز کودتای 28 مرداد سال 1332 به این بازی و انگیزههای عماد رحمانی از بازیسازان شناخته شده و خلاق کشورمان در تولید این بازی پرداختهایم.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بازی «شیطان در پایتخت» که خلق آن حاصل ایدهپردازی و علاقه عماد رحمانی به روایتگری در بستر موضوعات تاریخی و ملی-مذهبی است، نگاهی ژرف به چگونگی وقوع کودتای 28 مرداد سال 1332 از شمال کشور و شهر رشت با اسم رمز «نفت شمال» دارد.
تولید بازی برای عماد رحمانی مدیرعامل شرکت بازیسازی «رسانا شکوه کویر» از سال 1388 و با تمرکز بر بازیهای رایانهای شروع شد و فروردین سال 1390 بود که شرکت «رسانا شکوه کویر» را تاسیس کرد. نگاهی به کارنامه بازیسازی عماد رحمانی، علائق و گرایش فکری او را در انتخاب موضوع کاملا مشخص میکند. ریشههای گرایش او به ساخت بازیهایی با رویکرد انقلاب اسلامی، ملی، مذهبی و تاریخی صرف نظر از علاقه شخصیاش را باید حتما در سابقه تحصیلیاش در رشته علوم سیاسی پیدا کرد. موضوعی که عماد رحمانی پیش از این در گفتگویی خود بر تایید آن صحه گذاشته است: «من دانش آموخته علوم سیاسی هستم و این موضوعات علائق شخصیام است و دغدغههایی در این حوزهها دارم. از مجموع کارهایی که تا حالا انجام دادهایم، چند کار با حمایتهای دولتی و حاکمیتی انجام شده است. اما بعضی از آنها کاملا شخصی تولید شده که نشان از علائق من به این حوزهها است. مثلا بازی «شیطان در پایتخت» که درباره کودتای 28 مرداد 1332 است و تامین سرمایه آن از طرف بخش خصوصی انجام و به طور کاملا شخصی در استودیو «رسانا شکوه کویر» تولید شد.»
البته علاقه رحمانی به تولید بازیهایی با حال و هوای تاریخی، مذهبی و انقلابی مثل بازی «شیطان در پایتخت» دلیل دیگری هم دارد. اینکه قصهگویی در بازی برایش اولویت دارد و به گفته خودش یکی از دلایلی که باعث شده به بازیسازی علاقه پیدا کند این بوده که این حوزه را بستر بسیارخوبی برای روایتگری یافته است.
چرا نفت شمال؟
اما قصه بازی «شیطان در پایتخت» که برای اولین بار در سال 1396 در ویترین نشر بازیهای رایانهای کشور قرار گرفت، چیست و چرا اسم رمز «نفت شمال» برای آن انتخاب شده است؟
کودتای 28 مرداد سال 1332 یکی از تلخترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان است که آنچنان که باید و شاید به خصوص برای جوانان و نوجوانان شناخته شده نیست. بازی «شیطان در پایتخت» روایتش از این واقعه تاریخی را از شمال کشور و شهر رشت و با اسم رمز «نفت شمال» آغاز میکند. مسئلهای که به باور سازندگان این بازی توجه به مسئله نفت شمال حتی از چشم برخی از محققین داخلی نیز مغفول مانده بود. تا اسم «نفت» به میان میآید ناخودآگاه همه اذهان به جنوب کشور و مناطق نفت خیز آن کشیده میشود. در حالیکه منطقه شمال کشور به واسطه نفت آن بخصوص در طول سالهای 1331 تا 1332 دستخوش اتفاقات متعددی بوده است. همین موضوع دستمایهای برای خط روایت و داستان در بازی «شیطان در پایتخت» شد تا در قالب یک بازی ادونچر کارآگاهی به واشکافی این اتفاقات که اکثر آنها برآمده از اسناد و مستندات تاریخی است، بپردازد.
نقشآفرینی کارآگاه افشار در داستانی بر پایه کودتای 28 مرداد
در واقع داستان بازی «شیطان در پایتخت» از جایی شروع میشود که با پیروزی صنعت نفت و تشکیل دولت ملی در سال 1330 پس از نزدیک به 60 سال دست انگلیسی ها از نفت ایران کوتاه میشود . آنها این مهم را بر نمیتابند و به هر شکل سعی در شکست دولت ملی دارند.
در بحبوحه کارشکنیهای داخلی و خارجی و تلاش برای سرنگونی دولت در تهران و جنوب کشور، فعالیتهای مخفی در شمال کشور به طمع نفت شمال آغاز میشود و این امر با قتل رساندن نماینده مردم رشت که از هواداران نهضت ملی است و به قتل رساندن چندین مامور امنیه رشت و مامورین اعزامی از تهران شدت میگیرد. در این اوضاع کارآگاه محمد افشار به رشت اعزام میشود تا پرده از اقدامات علیه منافع ملی بردارد. در این مسیر او علاوه بر رو به رو شدن با قتلهای هولناک متوجه میشود که تلاشهایی برای معطوف کردن حواس مردم به جنایات متعدد جهت زمینهسازی برای کودتا در حال برنامهریزی است. در چنین شرایطی کارآگاه افشار علاوه بر آنکه باید قاتلین را شناسایی کند از سوی دیگر باید با خیانت آشکاری که در حال رخ دادن است نیز مبارزه کند.
روایتی از یک بازی ماجرایی جذاب در پلتفرم PC
«شیطان در پایتخت» به عنوان هفتمین تلاش استودیو «رسانا شکوه کویر» در تولید بازیهای ماجرایی، عقبهای از تجربه 6 ساله این استودیو در تولید بازیهای ماجرایی را در کنار خود داشته است. تجربهای ارزشمند برای همراه کردن مخاطبان تا با قرار گرفتن در روند داستانی جذاب و با غافلگیریها و فضاسازیهای مناسب و با بیش از 5 ساعت گیمپلی، از تجربه انجام یک بازی ماجرایی کارآگاهی که داستانی مستند از تاریخ معاصر کشورمان را در دل خود دارد، لذت ببرند.
گیمپلی بازی «شیطان در پایتخت» که در سبک ماجراجویی برای پلتفرم PC طراحی شده و از طریق تعامل با محیط و در سبک اشاره و کلیک انجام میشود. این بازی بر اساس بازیهای کلاسیک سبک ماجرایی کاراگاهی مبتنی بر جستجوی محیط، صحبت با مظنونین و بازجویی از آنان، استفاده از آیتمها در مکان مناسب، یافتن مدارک و سرنخ های مخفی شده در محیط، حل پازلها و مینی گیمها در مسیر پیشبرد داستان است. داستان بازی با تکیه بر 27 شخصیت منحصر به فرد در این بازی که همگی نقشی در پیشبرد داستان بر عهده دارند پیش میرود که هر کدام در کشف راز قتلهای برنامهریزی شده در شمال کشور تا رمزگشایی از داستان بر اساس سندها و مستندات تاریخی، نقش موثری در بازی ایفاء میکنند.
استفاده از یک طراحی گرافیکی کلاسیک که براساس طراحی دستی و دو بعدی محیط است، یکی از ویژگیهایی است که در این بازی بخوبی نمود دارد برای این بازی انتخاب شده است. به روایت سازندگان این بازی آنچه که «شیطان در پایتخت» را یک قدم بزرگ پیش
میاندازد، طراحی دو بعدی محیطها و استفاده از پرسپکتیو های سه بعدی و لود کردن شخصیتهای سه بعدی در محیط است. در واقع در این بازی برای اولین بار در گرافیک دو بعدی تمهیدی اندیشیده شد که به جای نماهای ساده از رو به رو، با کارگردانی منحصر به فرد در تمامی زوایا محیط را داشته باشیم .
دوبلهای که جان بخشید
در کنار همه شاخصهها و ویژگیهایی که برای بازی «شیطان در پایتخت» وجود دارد، حتما باید از یک ویژگی برجسته دیگر در این بازی هم یاد کرد و آن استفاده از صدای برجسته استاد اکبر منانی ( صدای محبوب شخصیت پوآرو) به عنوان یکی از نامآوران هنر دوبله کشور در نقش کارآگاه افشار است. اتفاقی که به طور خاص از علاقهمندی عماد رحمانی به هنر دوبله و اصرارش بر استفاده از صداهای استادان سرشناس دوبله کشور در آثارش نشات میگیرد.
بازی شیطان در پایتخت مجوز ردهبندی سنی 15+ از نظام ردهبندی سنی بنیاد ملی بازیهای رایانهای (اسرا) را نیز دارد و از فروشگاه هیولا و فروشگاه استیم برای علاقهمندان قابل دانلود و بازی است.