15درصد بازیکنان ایرانی از تماشای بازی دیگران لذت می‌برند

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین بازینگاشت خود این باز سراغ موضوع استریمینگ رفته است. پدیده‌ای که کم‌کم دارد جای پای خود را به‌عنوان یک سرگرمی جذاب در میان مخاطبان بازی پیدا می‌کند.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، استریمینگ بازی یکی از روندهای رسانه‌ای رو به رشد در حوزه بازی محسوب می‌شود که خصوصا با ظهور پدیده کرونا شدیدا رشد یافته و جدی شده است. آمار و ارقام اعلام شده توسط پلتفرم‌های اصلی استریمینگ همچون توییچ یا یوتیوب در جهان یا آپارات گیم در ایران گواهی بر این مسئله است که استریمرها در حال باز کردن جای خود در سبد سرگرمی مخاطب‌های بازی هستند.

با این رویکرد، بخشی از نتایج پیمایش ملی ۱۳۹۸ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این خصوص توسط دایرک در قالب یک بازینگاشت گردآوری و منتشر شده است. در بخشی از این پیمایش از بازیکنان (کسانی که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از سه پلتفرم موبایل، رایانه یا کنسول بازی می‌کنند) در مورد میزان علاقه آن‌ها به تماشای بازی کردن دیگران پرسش شده است. اگر چه تماشای بازی دیگران الزاما به معنای تماشای استریمینگ نیست و علاوه بر آن تماشای بازی والدین، فرزندان و دوستان و … را نیز شامل می‌شود.

برای دریافت فایل این بازینگاشت اینجا کلیک کنید.