مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان و دبیر ششمین «کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» در نشست خبری این رویداد با اشاره به تجربه همکاریهای نزدیک میان دانشگاه اصفهان و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حمایت از پژوهشهای حوزههای مختلف مرتبط با بازیهای دیجیتال، بر قرابت فعالیتهای این دانشگاه در حوزههای آموزش، پژوهش و کارآفرینی با اهداف و کارکردهای بنیاد تاکید کرد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر جواد راستی در این نشست خبری که با حضور معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد، گفت: کنفرانس بینالمللی«بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» که ششمین دوره آن طی روزهای 30 بهمن و اول اسفند به میزبانی دانشگاه اصفهان و به دلیل شرایط کرونایی به صورت آنلاین برگزار میشود، برای اولین بار در سال 1394 با همراهی بنیاد ملی بازیهای رایانهای آغاز شد و در سال 1399 این همکاری به طور جدیتری ادامه پیدا کرد.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان در ادامه تصریح کرد: دانشگاه اصفهان در رویداد جایزه بازیهای جدی 1399 یکی از همکاران بنیاد در برگزاری بخش هکاتون بود. در ادامه نیز بنیاد در تعاملی متقابل در برگزاری ششمین دوره کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها با ما همکاری نزدیکی انجام داد. کاری که در دانشگاه اصفهان در حوزههای آموزش، پژوهش و کارآفرینی مرتبط با بازیهای دیجیتال در حال انجام است، قرابت کاملی با کارکردها و وظایف بنیاد دارد. بنیاد ملی بازیهای رایانهای بنا بر رسالتی که بر عهده دارد، حمایت از این سه حوزه مهم را در برنامهریزیهای کاری خود دارد.
راستی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنفرانس طی پنج دوره گذشته به تجربه برگزاری ششمین دوره این رویداد در شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: امسال تجربه جدیدی را در برگزاری آنلاین این رویداد سپری میکنیم و رویکرد ویژهای در نوع مقالات پذیرش شده و تنوع مهمانان دنبال کردهایم. یکی از ویژگیهای ششمین دوره این کنفرانس تنوع داورها از میان اساتید رشتههای مختلفی چون حقوق، مهندسی پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، هنر و ... بود.
او با اشاره به اینکه از میان 130 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس 85 مقاله در حوزههای مختلف پذیرش شد، گفت: معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ششمین کنفرانس «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» از مقالات برتر در حوزه کودکان و مقالات کاربردی با اعطای جایزه نقدی و معرفی بازیپژوهان برتر کنفرانس جهت انجام تحقیقات کاربردی به ساختار حمایتی همگرا حمایت میکند.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان و دبیر کنفرانس با اشاره به راهاندازی مرکز تخصصی بازیهای رایانهای با سرمایهگذاری مشترک دانشگاه اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1395 در این دانشگاه گفت: تاسیس آزمایشگاه سرگرمیهای جدی با هدف ساخت بازیها و سرگرمیهایی که به اهداف آموزشی، درمانی، ورزشی و... می پردازند از جمله اتفاقاتی است که با تاسیس این مرکز شکل گرفت و تاکنون40 پروژه که مورد استفاده کلینیکهای درمانی – پزشکی و مراکز ورزشی است در این آزمایشگاه طراحی شده است.
تمرکز روی اولویتهای پژوهشی مورد نیاز حاکمیت و صنعت
حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست از بازی به عنوان هنر هشتم به عنوان صنعتی که تمام ویژگیهای رشتههای هنری را دارد، نام برد و گفت: امروز بازی بخاطر ویژگیهای تعاملی آن، موضوع مهمی است. آمار 32 میلیون بازیکن ایرانی که به طور متوسط روزانه 93 دقیقه بازی میکنند، نشان میدهد که ما امروز با یک رسانه جدی و اثرگذار بخاطر ماهیت تعاملی آن مواجه هستیم.
او افزود: یکی از بین رشتهای ترین موضوعات بحث مطالعات بازی است که در تعامل با رشتههای مختلف هنری، روانشناسی، جامعه شناسی، پزشکی است .
معاون پژوهش بنیاد همچنین با اشاره به فعالیتهای بنیاد به عنوان متولی صنعت بازی کشور در حوزههای آموزش، حمایت، نظارت و پژوهش گفت: فعالیتهای پژوهشی بنیاد با هدف شکلدهی به این اکوسیستم و تقویت آن انجام میشود. تمرکز روی بازیهای جدی و کارکردهای آن در حوزههای مختلف آموزش، درمان و ...، هوشمندسازی اکوسیستم بازیهای دیجیتال با تهیه و انتشار گزارشهای آماری و تحلیلی و تقویت مبانی نظری در حوزه بازی از جمله ماموریتهای مهم معاونت پژوهش بنیاد است.
او درباره رویکردهای معاونت پژوهش بنیاد در حمایت از رویدادهای پژوهش محور در حوزه بازیهای دیجیتال گفت: یکی از ماموریتهای اصلی معاونت پژوهش بنیاد در سال 1399حمایت از برگزاری ششمین دوره کنفرانس اصفهان بود که به طور خاص با ماموریتهای بنیاد در خصوص تجاریسازی و کاربردی سازی تحقیقات دانشگاه در حوزه صنعت و به شکل خاص حوزه«کودکان و بازیهای دیجیتال» همخوانی دارد.
نصیری افزود: رویکرد معاونت پژوهش بنیاد در حمایت از کنفرانس اصفهان با سه هدف شکلدهی به تحقیقات حوزه کودک در بازیها، حمایت از تحقیقات کاربردی در حوزه بازیها و اتصال محققان پژوهشهای کاربردی و کلیدی به ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام شده است.
معاون پژوهش بنیاد همچنین تصریح کرد: هدف ما از همکاری با دانشگاه اصفهان کاربرد پذیرتر کردن تحقیقات کنفرانس است که تا حد امکان بتوانیم پژوهشگران فعال در این حوزه در دانشگاهها روی موضوعات اصلی و مورد توجه در صنعت بازی کار کنند. برای ما بسیار مهم است که روی اولویتهای پژوهشی مورد نیاز حاکمیت و صنعت است و فکر میکنیم در دانشگاهها میتوان برای آنها راهحلهایی پیدا کرد، متمرکز شویم. از این جهت حمایت از رویدادهایی چون کنفرانس اصفهان از اولویتهای ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای است.
گفتنی است ششمین دوره کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» با نگاهی ویژه به پژوهشهای مرتبط با بازیهای دیجیتال؛ از کودکی تا سالمندی در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفند به صورت آنلاین برگزار میشود و با پخش زنده از پلتفرم آپارات برای علاقهمندان قابل پیگیری است.