چرا پیمایش مصرف بازی‌های دیجیتال ۱۴۰۲ در سال ۱۴۰۴ منتشر می‌شود؟

مشاور پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و عضو هیئت‌مدیره این بنیاد در آستانه انتشار پیمایش مصرف بازی‌های دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲، درباره دلایل تأخیر در انتشار نتایج این پیمایش توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فرزانه شریفی گفت: این گزارش که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گزارش‌های آماری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، مبنایی قابل استناد برای بسیاری از فعالان صنعت بازی اعم از بازی‌سازان و گیمرها، سیاست‌گذاران فرهنگی و پژوهشگران به شمار می‌رود. این پیمایش طی ۱۴ سال گذشته، هر دو سال یک‌بار به‌صورت منظم انجام و منتشر شده و مبنای بسیاری از اقدامات در این حوزه قرار گرفته است.

گزارش پیمایش مصرف بازی‌های دیجیتال سال ۱۴۰۲، علی‌رغم رعایت زمان‌بندی معمول و تلاش برای حفظ پایداری در انتشار گزارش‌ها، برای نخستین‌بار با تأخیر در جمع‌آوری داده، پالایش آن و تحویل نهایی در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ مواجه شد. البته به لحاظ زمانی، بهتر بود طراحی پرسش‌نامه و جمع‌آوری داده‌ها در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام می‌شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در نهایت صحت‌سنجی و اعتبارسنجی داده‌های گزارش به طول انجامید.

فرزانه شریفی تصریح کرد: گزارشی که آماده شده و به‌زودی منتشر می‌شود، با غافلگیری‌هایی در تغییر آمار مصرف بازی‌ها پس از آخرین پیمایش بنیاد در سال ۱۴۰۰ همراه است و برخلاف الگوهای مصرفی بازیکنان در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد. این گزارش تحت‌تأثیر نوسانات اجتماعی، تغییراتی در الگوی مصرف بازی‌ها را نشان می‌دهد؛ یکی از این موارد، تعداد کل گیمرها است که برای نخستین‌بار با حجم جدیدی از بازیکنان مواجه شده‌ایم.

او افزود: در این پیمایش با غافلگیری دیگری نیز درباره میانگین سنی بازیکنان روبه‌رو شده‌ایم. انتظار داشتیم در این دوره با میانگین سنی نزدیک به پیمایش ۱۴۰۰، یعنی ۲۳ سال، مواجه شویم، اما با تغییری اساسی در این الگو روبه‌رو شده‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: درباره بازی‌های پرمخاطب گیمرهای ایرانی که در پیمایش مورد سؤال قرار گرفته‌اند، از میان ۲۰ بازی ذکرشده، انتظار ما درباره بازی‌های ایرانی نیز تا حدی تغییر کرده است. در خصوص هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی نیز با نکته‌ای جالب توجه مواجه شده‌ایم. بر اساس پیمایش سال ۱۴۰۰، مجموع هزینه‌کرد بازیکنان در ایران نزدیک به ۱۹هزار میلیارد تومان بود و این عدد در پیمایش ۱۴۰۲ با افزایشی بسیار چشمگیر روبه‌رو شده است که جزئیات کامل آن به‌زودی منتشر خواهد شد.