سال 1398 برای انستیتو ملی بازیسازی به عنوان تنها مرجع رسمی آموزش بازیسازی درکشور، سالی پرفراز و نشیب همگام با تغییرات مدیریتی و زیرساختی همراه بود. از برگزاری دورههای آموزشی بلند و کوتاهمدت تا رویداد«گیم جم تابستانه»، فعالیت چشمگیر مرکز رشد بازیسازی و البته برگزاری آنلاین کلاسها برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در روزهای پایانی سال. انستیتو که پیش از این نیز تجربه موفقی در برگزاری کلاسهای آنلاین با هدف توسعه آموزشهای تخصصی بازیسازی به شهرهای دیگر و ملیسازی انستیتو داشت، در دوران شیوع ویروس کرونا و همگام با پویش«درخانه بمانیم» نیز توانست به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در میان دانشپژوهان و حفظ سلامتی آنها و همچنین جلوگیری از تاخیر در برگزاری کلاسهای ترم زمستان-بهار، تمام کلاسها را تا پایان سال 1398 به صورت آنلاین برگزار کند.
این گزارش مروری است بر فعالیتهای انستیتو ملی بازیسازی در سال 1398؛ فعالیتهایی که در سال پیش رو نیز با توسعه اقدامات حوزه آموزشی و زیرساختی، در راستای پیوند میان این مرکز و صنعت بازی به طور جدی پیگیری خواهد شد.
به گزارش اداره ارتباطات و اموربینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ فعالیتهای آموزشی انستیتو ملی بازیسازی در سال 98، همچون سالهای گذشته در قالب دورههای بلند و کوتاهمدت ادامه داشت. دورههای بلندمدت به صورت سه ترم تحصیلی در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان و در چهار دپارتمان هنری، فنی، طراحی و رسانه در 37 عنوان کلاس تخصصی و با حضور بیش از 450 دانشپژوه برگزار شد.
دورههای کوتاه مدت انستیتو نیز در قالب 6 کارگاه تخصصی با موضوعات متنوع و با حضور مدیران و متخصصان صنعت بازی از شرکتهای برجسته بازیسازی برگزار شد. ضمن اینکه برای نخستین بار دوره میانمدتی با عنوان «دوره تخصصی مدیریت بازیسازی» با حضور اساتید برتر صنعت بازی از چهار شرکت پاییزان، مدریک، کوییز آو کینگر و تاد با همکاری دانشگاه صنعتی برگزار شد و طی آن اصول مدیریت پروژههای بازیسازی تا مارکتینگ و مرحله پساتولید به شرکتکنندگان ارائه شد.
فصل تابستان برای انستیتو ملی بازی سازی با یک تغییر مدیریتی آغاز شد و فرزانه شریفی مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفت و همزمان با این تغییر رویداد«گیمجم تابستانه» با حضور بیش از 120 شرکتکننده برگزار شد.
در همین راستا و با هدف توسعه آموزشهای تخصصی بازیسازی به شهرهای دیگر و ملیسازی انستیتو، اولین گام انتقال آموزش بازیسازی در سال 98 برداشته شد و دورههای آنلاین انستیتو با وقفهای دو ساله و از نیمه فصل پاییز به طور مجدد از سر گرفته شد. پس از راهاندازی پلتفرم آموزش آنلاین در انستیتو، کارگاههای تخصصی و همچنین کلاس ترم زمستان این مرکز با هزینهای کمتر در اختیار علاقهمندان قرار گرفت. آموزشهای آنلاین موجب استقبال گروههای بیشتری از مخاطبان در دورههای تخصصی از سراسر کشور شد و تیمهای بیشتری از مهارتآموزی در این دورهها بهره مند شدند.
افزایش فعالیت مرکز رشد بازیسازی به همت تیمهای مستقر در این مرکز و منتورینگ آن، اتفاق مهم دیگری بود که در سال 1398 در انستیتو ملی بازیسازی روی داد. اتفاقی که منجر به تولید 6 عنوان بازی موبایلی در فروشگاههای دیجیتالی داخلی و خارجی شد.
انستیتو ملی بازیسازی در اقدامی دیگر با هدف توسعه مرکز رشد بازیسازی و فراهمسازی امکان استقرار برای تیمهای بازیساز، اقدام به انتشار فراخوانی کرد که پس از دریافت پروپوزالهای ارسال شده و ارزیابی آنها، در ابتدای سال 1399 تیمهای بیشتری به جمع 9 تیم فعلی خواهند پیوست.
همچنین انستیتو ملی بازیسازی در سال 1398، با هدف اتصال بازیسازان به صنعت و انتقال آموختههای بازیسازان بزرگ به تیمهای نوپا 35 رویداد تخصصی در حوزه بازیسازی و در قالب رویدادهای انتقال تجربه بازیساز، گیمجم، دورهمی طراحان بازی، رویدادهای مسالهمحور، بوت کمپ بازیسازی و رویدادهای مشارکتی با نهادهای مختلف برگزار کرد.