وحید آرمان از مؤسسین استودیو پیکسلف معتقد است استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی سازی، یکی از راههای موفقیت و رقابت با بازیهای خارجی است. استودیو پیکسلف در سالهای گذشته بازیهایی چون «آخرین جنگنده» و «سلطون» را به بازار عرضه کرده و در مراحل ابتدایی عرضه بازی «بیلیاردرز» که در سبک بازیهای ورزشی است، قرار دارد.
در ادامه مصاحبه روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای را با وحید آرمان میخوانید:
خودتان، اعضای تیمتان و حامیانتان را معرفی کنید
وحید آرمان هستم؛ یکی از مؤسسین استودیو پیکسلف. بنده به همراه خانم فریده عرب در بهمن ماه سال 95 استودیو پیکسلف را تأسیس کردیم. من دانش آموخته رشته نرم افزار هستم و وظیفه برنامه نویسی و طراحی بازی را برعهده دارم و همکارم خانم عرب نیز در رشته گرافیک در مقطع کارشناسی و در رشته انیمیشن در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردهاند که طراح گرافیک و کارگردان هنری تیم هستند. در حال حاضر تیم ما دو عضو دیگر دارد یک برنامهنویس تمام وقت و یک طراح پاره وقت. استودیوی پیکسلف از ابتدای تأسیس بدون هیچ حمایت مالی کار خودش را شروع کرده، ولی در این راه همیشه از حمایت معنوی و فکری همکاران و دوستانمان استفاده کردهایم.
تاکنون چه بازیهایی تولید کردهاید؟
اولین بازی استودیو پیکسلف بازی آنلاین «آخرین جنگنده» بود که در فروردین ماه 96 مراحل تولید آن پایان یافت و منتشر شد. البته ساخت و بهروزرسانی بازی آخرین جنگنده 8 ماه پس از انتشار نیز ادامه یافت که رفته رفته روند بازی را بهبود بخشید. آخرین جنگنده با استقبال غیرمنتظره و خوبی مواجه شد و بیشتر از 200 هزار نصب گرفت، ولی در حال حاضر به خاطر نسخه دوم بازی که در دست ساخت است برای این نسخه بروزرسانی جدیدی منتشر نخواهد شد.
بازی دوم پیکسلف، بازی «سلطون» بود که در اسفند ماه 96 وارد بازار شد. این بازی نیز برای تلفن های هوشمند در مارکت کافه بازار منتشر شد و تاکنون نزدیک به 100 هزار نصب گرفته است. بازی سلطون در سبک بازی های کلمات و دانستنی است. در حال حاضر تیم ما علاوه بر ساخت بازی جدید روی یک بهروزرسانی بزرگ برای سلطون نیز کار می کند.
بازی سوم که تازگی نسخه بتای آن سافت لانچ شده است بازی بیلیاردرز است که در سبک بازیهای ورزشی قرار می گیرد. بازی بیلیاردرز در حال حاضر مراحل تولید نهایی خود را طی میکند و تا اسفندماه نسخه نهایی آن منتشر خواهد شد.
درباره بازی سلطون و استقبال مخاطبان از آن قدری بیشتر توضیح دهید.
این بازی با استقبال خوب کاربران مواجه شد. بازی سلطون که یک بازی حدس کلمه است دارای تم ایرانی است. در بازی سلطون بازیکن باید از میان بلوکهای حروف، کلمات با معنی را پیدا کند، روند بازی رفته رفته سخت تر و در هر مرحله تعداد حروف و کلمات بیشتر میشود. همچنین معمای بازی نیز پیچیدهتر شده به شکلی که در بعضی مراحل تعدادی از حروف به صورت یخ زده وجود دارند که با هر بار حدس زدن یک کلمه درست یخ تعدادی از حروف آب میشود.
ما در این بازی با توجه به نیاز بازار و کاربران در حال آمادهسازی بهروزرسانی هستیم که در آن به داستان بازی توجه خاصی خواهیم داشت. تعداد زیادی کاراکتر برای بازی طراحی شده و یک مود جدید به بازی اضافه شده است. همچنین بخش رقابت آنلاین نیز به بازی اضافه شده. این به روز رسانی به زودی منتشر خواهد شد.
به تم ایرانی بازی سلطون اشاره کردید. در مجموع چه اندازه سعی داشتهاید در بازیهایتان فرهنگ ایرانی را مورد توجه قرار دهید؟
همیشه این موضوع را مد نظر داشتیم و در بازیهایمان لحاظ کردیم. به نظر من استفاده از فرهنگ ایرانی و بومی سازی، یکی از راه های موفقیت و رقابت با بازیهای خارجی است. ما در بازی آخرین جنگنده سعی کردیم حس میهن پرستی و دفاع از مرز و بوم کشورمان را القا کنیم. در بازی سلطون و به خصوص در به روز رسانی جدید که هنوز منتشر نشده، سعی کردیم از درون مایه و موسیقی ایرانی و همچنین از اساطیر ایرانی مانند رستم و سهراب و جنگ آن ها با اهریمن ها و دیوان به بهترین شکل ممکن برای جذب مخاطب و آشنایی با اساطیر ایرانی استفاده کنیم. در بازی آخر استودیو پیکسلف یعنی بیلیاردرز نیز مراحل بازی را در شهرهای ایران دیزاین کردیم و سعی کردیم فرهنگ شهرهای مختلف و بناهای دیدنی آن ها را به عنوان نماد هر شهر معرفی کنیم و در ادامه قصد داریم بازیکنها را با شهرهایی که در بازی وجود دارد بیشتر آشنا کنیم.
تیم شما برای آینده چه برنامههایی دارد؟
هدف اصلی تیم ما از زمان شکلگیری ساخت بازی های جدی و به خصوص ساخت بازی برای رایانههای شخصی و کنسولها نیز بوده است. ما ساخت بازی برای موبایل را راهی برای رسیدن به هدف و رویاهای خودمان میدانیم و این هدف بلند مدت ماست که همواره در راه رسیدن به این اهداف گام خواهیم برداشت. ولی در حال حاضر هدف کوتاه مدت تیم ما ساخت بازی بیلیاردرز، به روز رسانی برای بازی سلطون و اتمام ساخت نسخه دوم بازی آخرین جنگنده است. البته چند طرح و پروتوتایپ هم داریم که امیدواریم در سال جدید و با بزرگتر شدن تیم پیکسلف بتوانیم روی آن ها هم زمان بگذاریم.
سامانه همگرا تا چه اندازه توانسته در جهت حمایت از بازیسازان راهگشا باشد؟
حقیقتا در 8 سالی که در صنعت بازیسازی هستیم هیچ وقت به فکر دریافت حمایت و ... نبودیم، ولی امسال با توجه به شروع طرح همگرا تصمیم گرفتیم در این طرح ثبت نام کنیم. تا این جای کار به نظر میرسد بنیاد طرح خوبی را شروع کرده و جای امیدواری وجود دارد که تمام بازیسازان بتوانند از حمایتهای بنیاد بهرهمند شوند. به هر حال باید مدتی صبر کرد و بعد درباره این طرح نظر داد. تا قبل از این فقط یک عده خاص توانسته بودند از حمایتها بهرهمند شوند که به نظر می رسد این موضوع تغییر پیدا کرده است.
برای مقابله با تاثیر تحریمها چه اقداماتی انجام دادهاید و چه پیشنهادی در این زمینه برای مسولین در راستای کم اثر کردن تحریمها دارید؟
حقیقتا تحریم ها بیشتر اثرش را روی خرید لایسنسها و نرم افزارها گذاشته. برای مثال در حال حاضر باز کردن یک اکانت دولوپر اپل برای هر بازیسازی مقدور نیست. همچنین خرید تجهیزات خوب برای هر تیمی امکان پذیر نیست. به نظرم باید طرحهایی برنامه ریزی شود که به بازی سازان در این زمینهها کمک شود که فکر می کنم در طرح همگرا حمایتهایی از این دست وجود دارد. بحث بعدی انتشار بازیها و انتقال پول به داخل ایران است که مسیر سختش شاید خیلی از بازیسازان را از انتشار بازی در بازارهای جهانی باز دارد. البته نباید از این موضوع به سادگی بگذریم که هنوز خیلی از تیمهای داخلی توان رقابت با بازی های خوب خارجی را ندارند و مسیر طولانی پیش روی ماست تا به آن ها برسیم. البته چند تیم خوب با بازیهای خوب هم داریم که شاید حتی از نمونههای خارجی هم بهتر باشند. همچنین ممکن است تحصیلات آکادمیک با مدرسان معتبر خارجی نیز راهی برای پرورش استعدادهای خوب در این صنعت باشد.
بیشتر روی بازار داخلی متمرکز شدهاید یا بازار خارجی را هدف قرار دادهاید؟
در حال حاضر هدف تیم ما بازار داخلی است که البته نیم نگاهی هم به بازار خارجی داریم و در نظر داریم با بهترین بازی که می توانیم بسازیم وارد بازارهای خارجی بشویم. امیدواریم در سال جدید این اتفاق برای تیم ما بیفتد.
در مجموع قدرت رقابت بازیهای ایرانی را با بازیهای خارجی چه اندازه میدانید؟
در حال حاضر به غیر از چند مورد واقعا جای هیچ رقابتی وجود ندارد و این موضوع از سهم بازیسازان ایرانی از درآمد بازیهای رایانهای در کشور کاملا مشخص است. متأستفانه به غیر از ضعف فنی بازیها و مشکلات زیاد در طراحی، سلیقه بازار نیز به طرز عجیبی در چند سال اخیر به سمت بازیهای بی کیفیت بومی رفته است که همین باعث میشود تیمها دیگر به فکر ارتقا سطح کیفی بازیهای خود نباشند. البته این موضوع مدتی است که مقداری بهبود یافته و به تازگی شاهد انتشار بازیهای باکیفیتی حداقل در فاز فنی و هنری هستیم . امیدوارم این کیفیت به زودی و با کسب دانش بیشتر وارد فاز طراحی بازیهای ایرانی نیز بشود.
علیرضا صادقی
١٦ ارديبهشت ١٣٩٨ ٢٠:٢٥به خدا درست میگه
ماهان گنجی زادگانrm
١٨ ارديبهشت ١٣٩٨ ٠٢:٢٨بهترین بازی که تا به امروز در ایران تولید شده بازی هادس۲ هست. جالب اینجاس که یک نفر به تنهایی بازی رو ساخته و به جرأت میتونم بگم کمتر بازی خارجی توان رقابت باهاشو داره.مدتهاس تو بازار همه بازی ها شدن یا کلمات یا داعش کشی و جنگی های کلیشه ای!!! آخرم انقدر از بازی سازای خفن حمایت نمیشه که میذارن از این کشور میرن