یکی از اصول مهم در فرهنگ صحیح استفاده از بازیهای رایانهای توجه به رده سنی در نظر گرفته شده برای هر بازی است. با توجه به وجود صحنههای غیراخلاقی، خشن، دلهرهآور و از این قبیل، در بسیاری از بازیها و همچنین نگرانیهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانوادهها و مسؤولین فرهنگی جوامع مختلف، نظام هایی طراحی و تدوین شدند تا بازیها را بر اساس محتواهای آسیبرسان هر یک از آنها رده بندی سنی کنند تا از این طریق اطلاعات بیشتری را جهت انتخاب بهتر بازی در اختیار خانوادهها و بازیکنان قرار دهند. متاسفانه در کشور ما درصد کمی از خانوادهها و بازیکنان نظام رده بندی سنی ESRA را میشناسند و به همین دلیل به ردههای سنی تخصیص یافته به بازیها خیلی کم توجه میکنند؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، 85% از پدر و مادرهایی که با فرزندشان بازی میکنند، به خوبی با نظام ردهبندی ESRB آشنایی دارند و بیش از 94% از آنها به بازیهایی که فرزندشان انجام میدهد توجه دارند. یکی دیگر از مواردی که میتواند به فرهنگ صحیح استفاده از بازیها کمک کند همراه بودن پدرها و مادرها با فرزندانشان در هنگام بازی کردن است که باعث میشود اعضای خانواده زمان بیشتری با یکدیگر سپری کنند و از این طریق نیز نظارت بیشتری بر بازیهایی که فرزندانشان انجام می دهند، داشته باشند. طبق آخرین پیمایشهای انجام شده توسط دایرک (مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال) میانگین سن بازیکنان ایرانی 19 سال است. این در حالی است که در کشور آمریکا میانگین سن بازیکنان 35 سال است و شاید این موضوع نشاندهنده همراهی بیشتر خانواده ها با فرزندانشان در هنگام بازی کردن باشد.
با ساخت اولین بازی رایانهای کمتر کسی فکر میکرد که صنعت بازیهای رایانهای به این سرعت پیشرفت کند. امروزه بازیهای رایانهای مخاطبین زیادی دارند كه قشر وسیعی از افراد، اعم از بزرگ و كوچک و زن و مرد را شامل میشوند. یكی از مهمترین دلایل گرایش وسیع افراد به بازیهای رایانهای این است كه فرد در برخورد با این دنیای تعاملی و جدید، میتواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، قدرت، مدیریت و امثال آنها را تجربه کند. تجربهای که شاید در دنیای واقعی و در مدت زمانی کوتاه امکان پذیر نباشد. البته تجربههای ناشی از نوع استفاده از بازیهای رایانهای میتواند برای بازیکنان، مفید و کارآمد و یا مضر و نامناسب باشد. برای اینکه بازیهای رایانهای تجربهای مفید، کارآمد و سرگرم کننده برای بازیکنان باشند، نیاز است فرهنگ صحیح استفاده از بازیهای رایانهای در جامعه فراگیر شود. در فراگیر شدن این فرهنگ افراد مختلفی نقش اساسی دارند، مسئولین و سیاست گذاران که باید قوانینی را در حوزه بازیهای رایانهای تصویب کنند، نظامهای رده بندی سنی بازیهای رایانهای که با توجه به فرهنگ جامعه خود بازیها را رده بندی سنی میکنند و البته خانوادهها و خود بازیکنان که نقش ویژهای را در نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از بازیهای رایانهای بر عهده دارند.
امیدواریم با درایت مسئولان زیربط در حوزه بازی های رایانهای و آشنایی بیشتر خانوادهها با بازیهای رایانهای و نظارت دقیقتر آنها از بازیهایی که فرزندانشان انجام می دهند (بازی هایی که مناسب سن فرزندانشان باشد) شاهد فرهنگ سازی صحیح در حوزه بازی های رایانهای باشیم.