حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با خبرگزاری شبستان فرصتها و چالشهای پیش روی حوزه بازی در کشور را تبیین کرد. متن این گفتوگو را در ادامه میخوانیم:
دهم تیرماه، نشست خبری مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانه در محل این بنیاد برگزار شد. حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد در این نشست با ارائه آمارهایی، از رشد فروش بازیهای رایانهای بومی در سال های گذشته و افق روشن پیش روی این عرصه خبرداد. به همین بهانه و باهدف تبیین فرصت ها و چالش های پیش روی این حوزه با مدیرعامل بنیاد بازی های رایانهای گفتگو کردیم.
مهندس حسن کریمی قدوسی، در ابتدا درباره جایگاه بازی های رایانه ای بومی در سبد خرید علاقمندان بازی های رایانه ای به خبرنگار شبستان گفت: سهم بازی های رایانه ای بومی از بازار بازی های رایانه ای در سال 94 از 11 درصد به 14 درصد در سال 96 رسید که در واقع می توان گفت این سهم دو برابر شده است. تقریبا در سال 96، 54 میلیارد تومان فروش بازی های رایانه ای بومی در داخل کشور بوده است که این میزان در سال 94، 23 میلیارد تومان بوده است. این رقم بیانگر رشد خوب و قابل توجهی است.
مهندس کریمی قدوسی با بیان اینکه فروش بازی های رایانه ای بومی بیشتر از گذشته شده است، عنوان کرد: خوشبختانه ما نسبت به گذشته بازی های رایانه ای موفق تری داشتیم و این نوید یک آینده روشن را برای صنعت بازی سازی داخلی می دهد.
عامل موفقیت بازیسازان توجه به ذائقه مخاطب و پرهیز از سفارشی سازی است
وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش فروش بازی های رایانه ای بومی نشانگر ارتقای کیفیت آنهاست، به شبستان اظهار داشت: شاید در این مسئله صرفا کیفیت دخیل نباشد. همه چیز کیفیت نیست. در فروش، کیفیت مهم است و ذائقه شناسی مخاطب نیز مسئله مهمی محسوب می شود. بازی سازان ما دریافته اند که مخاطب چه چیزی می خواهد و بازی هایی مطابق نیاز و سلیقه مخاطب ساخته اند.
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای تصریح کرد: اگر به سال های 91 و 92 برگردیم، می بینیم بنیاد بازی های رایانه ای و سایر ارگان ها به بازی سازان بازی سفارشی می دادند. اگر این رویکرد پیش می رفت، هیچ وقت بازیساز به دنبال کشف ذائقه مخاطب نمی رفت. در حقیقت در آن زمان بازیساز برای ذائقه بنیاد بازی های رایانه ای یا فلان نهاد و ارگان بازی می ساخت و آن بازی ها هیچ وقت در کشور نمی فروخت.
مهندس کریمی قدوسی بیان کرد: امروز که بازار بازی های رایانه ای یک بازار رسمی و منطقی در داخل کشور شده است، بخش خصوصی خودش می رود تا ذائقه مخاطب را پیدا کند. ما هم به آنها زیرساخت می دهیم که بتوانند بهتر بازی بسازند.
هرچه کردیم رسانه ملی و شهرداری همکاری نمی کنند
وی در مورد نقش تبلیغات در فروش بازی های رایانه ای تصریح کرد: در حال حاضر بر روی بازی های رایانه ای ایرانی خیلی تبلیغات صورت نمی گیرد. یکی از چیزهایی که بنیاد بازی های رایانه ای دنبال آن است، مسئله تبلیغات است. ما می خواهیم صدا و سیما و شهرداری برای تبلیغات پای کار بیایند. مصوبه شورای عالی فضای مجازی سال 94 به صراحتا ذکر کرده است، تبلیغات بازی های ایرانی باید شامل تخفیفات موثر شود و تخفیفات باید با تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط شهرداری و صدا و سیما اعمال شود. متاسفانه علیرغم این مصوبه، این تبلیغات و تخفیفات تا این لحظه وجود نداشته است و ما هیچ دستاوردی در این زمینه نداشتیم. علیرغم تلاشی که کردیم و مذاکراتی که داشتیم، نتوانستیم شهرداری و صدا و سیما را پای میز همکاری بیاوریم.
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: با وجود اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، هیچ اتفاقی در زمینه تبلیغات بازی های رایانه ای نیفتاد. با وجود جلسات و نامه نگاری هایی که با شهرداری و صدا و سیما داشتیم، هیچ نوع همکاری صورت نگرفت. عمق فاجعه این است که صدا و سیما از بازی های خارجی در برنامه های مختلف نام می برد و آنها را معرفی، مرور و حتی نقد می کند اما وقتی می خواهد بازی ایرانی را تبلیغ کند باید هزینه دریافت کند. این یک بالانس عجیب و غریبی است. حداقل معرفی بازی های خارجی نباشد که فلان بازی استقبال خوبی در هفته گذشته داشته است. این یک ضد تبلیغ محسوب می شود.