برای نخستین بار در طول فعالیت صنعت بازیهای رایانهای در کشور، به همت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «شورای هماهنگی بازیهای رایانهای» با حضور نماینده نهادهای مرتبط با این حوزه تشکیل خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، صبح روز شنبه ۵ خرداد ماه، جلسهای در این خصوص به میزبانی این وزارتخانه تشکیل شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و نمایندگان سایر نهادهای مرتبط با حوزه بازیهای رایانهای از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت معدن و تجارت، شهرداری تهران، آموزش فنی و حرفهای کشور، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، مرکز رسانههای دیجیتال و امور سینمایی و سمعی و بصری از حاضران این جلسه بودند.
هدف از تشکیل این شورا ساماندهی حوزه بازیهای رایانهای خواهد بود تا از این پس تمام اقداماتی که در سطح کلان در این حوزه انجام میشود با هماهنگی سایر نهادها بوده و از موازیکاری جلوگیری شود.
سیدعباس صالحی بهعنوان رییس شورا در ابتدای این جلسه گفت: اگر در دهههای گذشته بازیهای رایانهای موضوعی برای فراغت کودکان و نوجوانان بود ولی امروز به فضای جدیدی تبدیل شده که این امر ایجاب میکند تا اقدامات و کارهای موثری در این زمینه صورت بگیرد.
صالحی ادامه داد: بازیهای رایانهای تبدیل به امری جدی شده و علاوه بر بخش اوقات فراغت در حوزههای مختلف از جمله درمان، آموزش، بهداشت و... نمود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بازیهای رایانهای از لحاظ اقتصاد صنعت بازی هم تغییرات شگرفی پیدا کرده است و در زمینه میزان مصرف، هم در تعداد و هم ساعات مصرف گسترش یافته و آمار مصرفکنندگان و بهرهوران در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.
صالحی در ادامه افزود: متوسط مصرف سرانه بازیهای رایانهای در ایران حدود ٨۰ دقیقه در روز است که این رقم قابل توجه است.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه این است تا با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط و موثر در این زمینه به تبادل اطلاعات در این بخش بپردازیم و عقب ماندگی نسبی دستگاههای حاکمیتی در این زمینه را جبران کنیم.
در ادامه این نشست کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گزارشی از آخرین آمارهای ایران و جهان در این بخش ارائه داد.
وی در ادامه ضمن ارائه دورنمایی از چند حوزه در بازیهای رایانهای به چالشهای مصرف و تولید در بازیهای رایانهای پرداخت.
کریمی قدوسی در شرح چالشهای موجود در حوزه بازیهای رایانهای گفت: بازیسازی صنعتی است که در آن به نیروهایی با تخصصهای گوناگون نیاز است و کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور احساس میشود. همچنین کمبود نقدینگی در شرکتها باعث میشود که نیروهای با استعداد فعال در این حوزه جذب صنعتهای مشابه شوند. حتی برخی از متخصصان اندک ایران که در حوزه بازی فعالیت میکنند به کشورهای دیگر مهاجرت کردهاند. همچنین برخی از تخصصهای لازم برای بازیسازی در ایران آموزش آکادمیک ندارند و حتی ارتباط موثر با دانشگاهها وجود ندارد. دشواری ورود به بازارهای جهانی هم یکی دیگر از چالشهای موجود به حساب میآید. تحریمهای مختلف باعث شده که شرکتهای ایرانی نتوانند بازیهای خودشان را در بازار بینالمللی منتشر کنند. همچنین برای عرضه بازی در خارج از کشور به یک هزینه اولیه نیاز است که بسیاری از شرکتهای ایرانی توانایی پرداخت آن را ندارند. ناشران خارجی هم از پتانسیل بازیهای ایران آگاهی بسیار کمی داشته و سطح بازیهای بزرگ داخلی هم در مقایسه با بازیهای موفق خارجی پایینتر است.
کریمی در ادامه صحبتهایش گفت: واردات و توزیع بیرویه بازیهای خارجی هم مشکلاتی را به وجود آورده است. به طور مثال فرآیند ترجمه کردن و اضافه کردن پرداخت شتاب به بازیهای موبایلی خارجی بسیار سریع و کم هزینه است و این موضوع باعث شده که انتشار بازیهای ترجمه شده خارجی در بازار داخلی رقابت را برای بازیسازان ایرانی سخت کند. حتی برخی از شرکتهای بزرگ بازیسازی در ایران سرمایه خود را به این کار اختصاص دادهاند. همچنین عدم عضویت در کنوانسیون برن باعث شده که کپیهای فیزیکی بازیهای خارجی با قیمت بسیار ارزانی در بازار توزیع شوند. سهم بالای تبلیغات و مصرف بازیهای خارجی در مقایسه بازیهای ایرانی هم یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه بازی به حساب میآید. بخش زیادی از سبد مصرف بازیهای ویدیویی در کشور در اختیار بازیهای خارجی است. بازیهای داخلی مزیت تبلیغاتی خاص در رسانههای کشور ندارند و بازیسازان داخلی سرمایه زیادی هم برای تبلیغات محصولاتشان به صورت آزاد ندارند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای یکیدیگر از چالشهای موجود در صنعت بازی اشاره کرد و افزود: ضعف زیرساختهای حقوقی و سرمایهای تیمهای بازیسازی هم مشکلاتی را برای بازیسازان به وجود آورده است. بخش زیادی از تیمهای بازیسازی به صورت غیر رسمی و تیمهای فاقد شخصیت حقوقی فعالیت میکنند. اکثر بازیسازان با قوانین حقوقی کشور آشنایی ندارند و این موضوع مشکلات زیادی را به خصوص در مواردی مانند مالیات و بیمه برای شرکتها ایجاد کرده است. میزان سرمایهگذاری مشارکتی و خطر پذیر نهادهای مختلف و همچنین بخش خصوصی در این حوزه به نسبت پتانسیل آن بسیار پایین است. ریسک تولید بازی با توجه به هزینه تولید بازی بالا است و شرکتهای معدودی علاقه به استفاده از وام بانکی برای تولید بازی دارند. پایین بودن سواد بازی هم در کشور احساس میشود. بسیاری از خانوادهها درک صحیحی از مقوله بازیهای رایانهای و نحوه واکنش صحیح به استفاده فرزندانشان از این محصول فرهنگی را ندارند. خانوادهها و همچنین برخی از مسئولین تصمیمگیر در این حوزه با سیستم درجه بندی سنی ESRA آشنا نیستند. آموزش و سواد بازی در مدارس برای دانش آموزان و معمان به شکل درستی وجود ندارد.
در همین راستا اقداماتی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص رفع چالشهای فوق انجام داده است تشریح شد و از دستگاههایی که در هر یک از این چالشها میتوانند با همافزایی به حل مشکلات کمک کنند نام برده شد.
لازم به ذکر است دبیرخانه شورای هماهنگی بازیهای رایانهای در بنیاد ملی بازیهای رایانهای فعال خواهد شد که محلی برای هماهنگی و ساماندهی حوزه بازیهای رایانهای در میان دستگاههای مرتبط خواهد بود. همچنین قرار شده که آییننامه شورای هماهنگی بازیهای رایانهای توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای تدوین شود و در جلسهی آینده شورا به تصویب برسد.
جلسات این شورا حداقل فصلی یک بار در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.