مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جشنواره بازیهای رایانهای تهران میتواند سازوکار حضور پررنگ بازی سازان نوپا و علاقهمند به صنعت گیم در کشور را تقویت کند.
امیر ملاحسنی در گفتگو با ستاد خبری هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران با اشاره به تاثیر جهانی پدیده «گیم» بر جوامع امروزی گفت: طبق آمارها حدود 20 میلیون نفر در ردههای سنی مختلف در ایران مشغول انجام بازیهای رایانهای هستند و این مساله نیازمند نظارت مستمر و تدوین سازوکار مشخص برای هدایت این مقوله فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است.
وی با تاکید براینکه بازی رایانهای حوزهای تاثیرگذار در بخشهای مختلف جامعه است و بخش عمدهای از بازیکنان و مصرفکنندگان بازیها را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند، اضافه کرد: در فضای ایجادشده نیاز به آموزش شیوه مناسب و درست استفاده از بازیهای رایانهای احساس میشود.
ملاحسنی با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بکارگیری روشهای آموزشی مختلف میتواند در این زمینه حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشد، گفت: از سوی دیگر، برگزاری جشنوارههایی مانند جشنواره گیم تهران نیز میتواند زمینه مناسبی برای معرفی بازیهای مناسب بومی و تشویق بازیسازان به تولید داخلی باشد.
وی گفت: جشنواره بازیهای رایانهای تهران، این امکان را فراهم میکند که آثار بازیسازان داخلی در حوزههای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و بازی سازان به تولید بازیهای جذاب برای جلب نظر مخاطبان، تشویق شوند.
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، بزرگترین نقطه ضعف فعلی حوزه گیم در کشور را عدم استقبال کاربران از بازیهای داخلی به دلیل نبود جذابیت کافی عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که در تمامی گیمنتها بازیکنان درحال انجام بازی خارجی هستند.
ملاحسنی خاطرنشان کرد: علاوه بر برگزاری رویدادی مانند جشنواره گیم تهران، برای حل این مشکل باید اقدامات کارگشای دیگری مانند اختصاص هزینه و جذب متخصصان این حوزه را نیز انجام داد.
وی با بیان اینکه وجود جشنواره بازیهای رایانه ای تهران بستر مناسبی است که میتوان آن را به سایر استانها نیز تعمیم داد، گفت: در استانها نیز باید به شکلی این فضا را ایجاد کرد تا بازیسازان نوپا و بدون تجربه بتوانند وارد میدان شوند.
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جشنواره گیم تهران همچنین میتواند زمینه ساز حضور کسانی که در این حوزه ضعیفتر گام برمیدارند و یا تجربه کافی ندارند و نوپا هستند، در بازار باشد. چرا که برگزاری کارگاههای آموزشی و ورکشاپها درکنار جشنواره میتواند علاقهمندان به حوزه تولید و انتشار بازی را جذب کند.
وی با اشاره به اینکه اینگونه مدلهای حمایتی از بازیسازان میتواند به روند رو به رشد بازیهای رایانهای در کشور، سرعت ببخشد، اضافه کرد: بسیاری از بازیسازان به ویژه در استانها علاقهمندند که در این بخش تاثیرگذار باشند، اما سازوکار مشخصی برای این هدف ندارند؛ به همین دلیل یکی از رسالتهای اصلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتواند فراهم کردن این سازوکار برای بازیسازان نوپا و علاقهمند به این حوزه باشد.
ملاحسنی با اشاره به وضعیت بازیهای رایانهای در استان قزوین، گفت: به واسطه نزدیکی قزوین به تهران، شرکتهای بازیسازی بازار کار تهران را مهیاتر دیده و جذب تهران میشوند. اما به واسطه جنبههای علمی گیم، یکی از مرتبطترین دانشگاهها در رشتههای تاثیرگذار بازیسازی در قزوین است و دراین زمینه در این استان گامهای خوبی برداشته شده است.
لازم به ذکر است بازیسازان سراسر کشور تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند بازیهای خود را به صورت کاملا الکترونیکی از طریق وبسایت www.tehrangamefestival.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.