بازیهای ویدئویی بعد از ورود به دوران بازیهای 16 بیتی که در آنها عناصر دیداری و شنیداری با وضوح و گرافیک بالاتری قابل لمس و مشاهده بودند، معیارهای دیگری به غیر از سرگرمی صرف را وارد این حوزهی نو و جدید کردند.
یکی از مهمترین این معیارها، خشونت و عناصر دیداری گاها مستهجن و دیالوگهای واضحی بود که خشونت کلامی و تصاویری برهنه را وارد بازیها میکرد. از همین رو، سیاستگذاران فرهنگی تمام نقاط دنیا نگران آسیبهایی شدند که بازی کردن این بازیها، ممکن بود برای کودکان و نوجوانان به وجود بیاورد. از همین رو طی فرایندی چند ساله نظامهای ردهبندی سنی بازی بهوجود آمدند. نظامهایی که در مناطق مختلف، معیارهای خاص هر منطقه را داشتند. سیستم ردهبندی ESRA هم یکی از همین نظامهای ردهبندی است که بر اساس نیاز حاکم بر جامعه ایران به وجود آمده و اینک در حال انجام وظیفهی ردهبندی کردن بازیهای ویدئویی در ایران است. ESRA تا به امروز بیش از 4300 بازی ویدئویی و بیش از 13815 بازی موبایلی را بررسی و ردهبندی سنی کرده است. اما این نظام ردهبندی چگونه کار میکند؟
در اینفوگرافیک زیر روند کاری، معیارها، تصویرنگارها، فرآیند اجرایی و آمارهای این نظام ردهبندی آورده شده است.
برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید.