راه حل مواجهه با آسیب‌های اجتماعی ناشی از بازی‌های رایانه‌ای خانواده است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: براساس آخرین آمار 15000 هزار بازی موبایلی رده بندی سنی شده است.

حسن کریمی قدوسی در گفتگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیرات اجتماعی و فرهنگی بازی های رایانه ای گفت: کشور ما موضعش را با بازی رایانه ای مشخص کرده است و بازی را صرفا چیز بد و مضر نمی داند، بلکه بازی را یک محصول سرگرمی ساز می داند که هم ابعاد مثبت و هم ابعاد منفی و حتی ممکن است ابعاد خنثی داشته باشد.

وی افزود: تاثیرات بازی ها ازسنی به سن دیگر و از بازی به بازی دیگر متفاوت است و ما با رویکرد خود در بنیاد بازی های رایانه ای ،بازی ها را بر اساس رده سنی مرتبط مشخص کردیم تا افراد بازی مناسب رده سنی خود را انتخاب و بازی کنند.

کریمی با اشاره به ساماندهی وضعیت بازار بازی های رایانه ای گفت: تا چند سال پیش بازار به بازی های کنسولی و رایانه ای خلاصه می شد که بخشی با مجوز و تایید ما در بازار توزیع می شود و بخشی هم توسط متخلفین روی سی دی کپی و به صورت غیر مجاز به فروش می رسید.

وی تصریح کرد: برای بازارغیر مجاز بازی ها دو – سه سال پیش تلاش کردیم و ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز را راه اندازی کردیم و به مقدار بسیار خوبی در تهران و کلان شهرها بازی های غیرمجاز از ویترین ها جمع آوری شدند و آن چه از بازی غیرمجاز وجود دارد نمی توان کاری کرد چون قابل رصد نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای راه حل مواجهه با آسیب های اجتماعی ناشی از بازی های رایانه ای را خانواده خواند و افزود: باید به سمت خانواده ها برویم و از آن ها کمک بگیریم چرا که آسیب اصلی در خانواده ها به سمت کسانی می رودکه هنوز نمی دانند انتخاب درست چیست ،یعنی کودکان و نوجوانانی که زیر 15 سال سن دارند و سرمایه گذاری در خانواده پررنگ تر و پر اهمییت تر از هر کاری است.

وی ادامه داد: خانواده اگر حواسش باشد که فرزندش چه بازی ای می کند آسیب ها کمتر می شود ، برای این مهم پیشنهادی که همیشه به خانواده ها می دهیم این است که هم بازی بچه ها باشند و با آن ها بازی کنند حتی اگر مدت زمان کوتاهی باشد ولی آن فرزند احساس می کند با پدر و مادرش در این بازی شریک است و هم اینکه پدر و مادر متوجه می شوند در آن بازی چه می گذرد و ارتباط بهتری بین آن ها شکل می گیرد .

کریمی با بیان اینکه ازحجم بازی های کامپیوتری هر سال کمتر می شود تشریح کرد: عمده بازی ها امروز بازی های موبایلی است که وضعیت را پیچیده تر هم کرده است، چرا که در کشور چیزی در حدود 85 درصد مردم وقت خود را به بازی های موبایلی و تبلتی و15 درصد با بازی های رایانه ای می گذرانند، چون موبایل همه جا در دسترس است و در خانه هم تبلت را دست بچه می دهند که سرگرم باشند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با تاکید بر اهمیت رده بندی سنی بازی ها گفت:در کشور بازارهای داخلی مختلفی برای دسترسی به بازی های موبایلی وجود دارد و از دوسال پیش رده بندی سنی حجم بزرگی از این بازی های را آغاز و براساس آخرین آمار 15000 هزار بازی موبایلی را رده بندی سنی کردیم.

وی افزود: نمی توانیم بگوییم مثلا بازی خشن در کشور نباشد چون مردم از بازارها و اپلیکیشن های خارجی تهیه می کنند اما اعتقاد داریم که اگر این رده بندی سنی توسط خانواده ها رعایت شود به مقدار خیلی زیادی از آسیب های منفی بازی ها کنترل می شود.

کریمی هم چنین تصریح کرد: سایت و اپلیکیشنی راه اندازی کردیم که آخرین مراحل آماده سازی خود را طی می کند و در حقیقت بانک اطلاعاتی بازی های مجاز است که خانواده ها می توانند با مراجعه به آن اطلاعات بازی ها را دریافت کنند.

کریمی در خصوص همکاری ارگان های مختلف در کاهش این آسیب ها گفت: در برهه های مختلف با وزارت آموزش و پرورش کار کردیم تا در جلسات اولیا و مربیان و نیروهای پرورشی آن ها نیز کمک کنند و بازی بچه ها را کنترل و نظارت کنند.

وی ادامه داد:شهرداری و صداوسیما باید آگاهی بخشی از رده سنی بازی ها را به خانواده ها عهده دار شوند زیرا بنیاد بودجه ای مثل امسال که 10 میلیارد دارد را عمدتا صرف بازی سازی ها می کند و با هزینه های تبلیغی صدا و سیما و شهرداری بودجه ای نمی توانیم صرف تبلیغات کنیم است و در حالی است که شهرداری و صدا و سیما در این چند سال به ما کم لطفی کردند و همراهی نکردند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در پایان اظهار داشت:در هیج جای دنیا نمی گویند بازی نکنید بلکه حد مجاز آن را 90 دقیقه اعلام می کنند ودر کنار آن رده سنی بازی رعایت شود، در کشور توجه به رده بندی سنی در سه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است ولی هنوز با ایده آل فاصله داریم.