پیرو درج گزارشی در خبرگزاری فارس با عنوان: «نمایشگاه TGC وزارت ارشاد، به نام همکاری با فرانسه به کام شرکتهای آمریکایی» در تاریخ 13 تیرماه 1396 که حاوی گزاره هایی نادرست و اخباری کذب است، برای تنویر افکار عمومی، پاسخ بنیاد ملی بازیهای رایانهای به این گزارش در اختیار این رسانه قرار خواهد گرفت و امیدواریم که در اسرع وقت براساس قانون مطبوعات آن را منتشر نمایند.
1- در همان آغاز گزارش با در نظر گرفتن فرضی عجیب ادعا شده است که هدف از برگزاری نمایشگاه TGC، همکاری با فرانسویان بوده است. از آنجا که نمایشگاه TGC، با همکاری شرکت معتبر فرانسوی Game Connection (شرکتی که بزرگترین رویدادهای تجاری صنعت بازیهای رایانهای را در جهان برگزار میکند) برپا شده است، گزارش نویس محترم فارس تصور کرده که رویدادی به این عظمت تنها برای همکاری با یک کشور است. در حالی که هدف از برگزاری TGC، چنان که بارها در نشستهای خبری و اخبار بنیاد اعلام شده آشنایی بازیسازان ایرانی با بازار جهانی و تعامل و استفاده از تجربیات و دانش بازیسازان مطرح بینالمللی است. بدین منظور با حضور شرکتهایی از 14 کشور خارجی و سخنرانانی از 15 کشور خارجی (نه یک یا دو کشور) در نمایشگاه تهران زمینه پیشرفت و توانمندی بازیسازان ایرانی فراهم می شود. لازم به ذکر است که شرکتهای خارجی دعوت شده به این رویداد، اکثرا خریدار و ناشر بازیهای رایانهای هستند و هدف از حضور آنها، امکان صادرات بازیهای ایرانی به بازارهای بینالمللی است.
2- در ادامه، نویسنده مدعی شده است که این نمایشگاه به کام امریکاییها شده و برای اثبات آن اعلام میکند که سه شرکت امریکایی در راه تهران هستند. اولا هیچ یک از شرکتهای حاضر در بخش تجاری TGC (بخش نمایشگاهی) امریکایی نیستند. ثانیا از سه شرکت نام برده شده در گزارش تنها شرکت THQ Nordic به ایران میآید که شرکتی اروپایی است.
3- هیچ یک از افرادی که ملیت امریکایی دارند برای مراودات تجاری به ایران سفر نکرده و حضور افراد امریکایی در TGC، محدود به بخش علمی رویداد و قسمت کنفرانسها و سخنرانیها است. خوشبختانه تمام اطلاعات مربوط به سخنرانیها نیز در سایت رویداد وجود دارد و واضح است که این سخنرانیها جنبه علمی و فنی دارد. قطعا انتقال دانش و تجربه بازیسازان سراسر جهان به بازیسازان ایرانی، آثار ارزشمندی در توسعه و رشد صنعت بازیسازی ایران و تلاش برای تحقق دانش بنیان شدن این عرصه به همراه خواهد داشت.
4- موضوعی که نویسنده در نقد حضور برخی میهمانان از آن غفلت کرده این است که طبیعتا بنیاد ملی بازیهای رایانهای، فرآیند بررسی پیشینه میهمانان را رعایت کرده و بدین منظور استعلامهای لازم از نهادهای مرتبط اخذ شده است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
5- نویسنده درباره شرکت THQ Nordic مدعی شده است که این شرکت در فتنه 88 بازی Red Faction: Guerrilla را جهت آموزش براندازی نیمه سخت به فتنهگران ایرانی تولید کرده بود! با یک جستوجوی ساده کاملا مشخص است که این بازی توسط شرکت Volition ساخته شده و THQ تنها ناشر و توزیعکننده آن بوده است. حال این که نویسنده چگونه یک بازی تیراندازی سوم شخص سراسر اکشن که اتفاقات آن در کره مریخ روی میدهد را به حوادث سال 88 ربط می دهد، جای تعجب دارد.
6- ادعای نویسنده مبنی بر این که بنیاد ملی بازیهای رایانهای، صرفا ایران را به عنوان بازار مصرف به خارجیها معرفی میکند، قابل قبول نیست. در وهله نخست، صادرات بازیهای ایرانی با تلاش و همت بازیسازان و در کنار آن حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای روی داده است که خود این موضوع نشان دهنده تلاش و تمرکز بنیاد به صدور بازیها و نه موارد ادعایی است. با این حال نویسنده برای اثبات ادعای خود، به جای رجوع به آمار و گزارشهای تهیه شده از پاویون ایران در نمایشگاههای بینالمللی، تصویری از مراسم امضای قرارداد TGC میان مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای و شرکت گیم کانکشن را منتشر کرده است که در گوشهای از آن عبارت «Iran is one of the biggest market in the middle east» به چشم میخورد. نویسنده با افزودن چند کلمه فرضی جمله فوق را چنین ترجمه کرده است: «ایران به عنوان بزرگترین بازار خاورمیانه جهت فروش بازیهای اروپایی و آمریکایی معرفی شده است». مشخص نیست نویسنده محترم عبارت امریکایی و اروپایی را از کجا آورده است، معرفی یک شرکت به عنوان یک بازار بزرگ با لفظ عمومی Market به معنی اشاره به جنبه مصرفی بودن آن نیست. بارها در غرفههای شرکتهای آلمانی، فرانسوی و سایر کشورها نیز از عبارات مشابهی استفاده شده است. استفاده از لفظ بازار بزرگ به معنای تاکید بر فرصتهای سرمایه گذاری و تولید مشترک در آن است که در مذاکرات بنیاد با طرفهای خارجی همواره بر آن تاکید می شود. تردیدی نیست که حضور قانونی، مجوزدار و مدیریت شده بازیهای رایانهای خارجی مجاز، به مراتب بهتر از حضور غیر قانونی و غیر شفاف آنها در کشور است.
7- نویسنده بدون اشاره دقیق، در ادامه از حضور تنها سه شرکت در آلمان همراه با بنیاد ملی بازیهای رایانهای سخن گفته است. برای تنویر افکار عمومی، خاطرنشان می شود بنیاد ملی بازیهای رایانهای تاکنون بیش از 8 مرتبه در نمایشگاه گیمزکام آلمان حضور داشته است. تنها در یکی از این دورهها، شرکت مدریک (همراه با دو شرکت دیگر) برای حضور در این نمایشگاه مورد حمایت قرار گرفته و در سایر دورهها حمایتی از این شرکت نشده است. این که چه شرکتی برای حضور در نمایشگاه گیمزکام آلمان مورد حمایت قرار میگیرد فرایندی روشن و شفاف دارد و طی یک فراخوان عمومی و از سوی یک تیم کارشناسی مجرب با معیارهای مشخص انتخاب میشود. اتفاقا حضور مدریک در همان دوره نیز با موفقیت همراه بوده و پروژه خروس جنگی به بازارهای بینالمللی وارد شد.
8- در ادامه مطلب ادعا شده است که آقای مهدی آشتیانی همزمان با مسوولیت در شرکت مدریک، در بنیاد ملی بازیهای رایانهای حضور دارد. احتمالا منظور نویسنده آقای مهرداد آشتیانی بوده است که ایشان هم هیچ سمت رسمی اجرایی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای نداشته و به عنوان مشاور امور بینالملل در کنار مجموعه حضور دارند. درباره همکاری ایشان با TGC، باعث افتخار بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که این رویداد با همکاری فعالان حوزه بازیسازی برگزار میشود و علاوه بر وی، بازیسازان و فعالان دیگری از شرکتهای بخش خصوصی این حوزه، در هیات مشاوران و اعضای تیم اجرایی حضور دارند.
9- در ادامه مطلب ادعای کذب دیگری درباره برگزار کننده این رویداد و سود حاصل از آن مطرح شده است. رویداد TGC قراردادی میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به مدیر عاملی آقای حسن کریمی قدوسی و مجموعه Connection events به مدیر عاملی Pierre Carde است. تمامی درآمدهای این رویداد نیز متعلق به بنیاد ملی بازیهای رایانهای بوده و قرارداهای آن هم موجود و اتهام وارده بیاساس است. لازم به ذکر است نخستین دوره این رویداد نه تنها سودی در پی نداشته، که بنیاد ملی بازیهای رایانهای هزینههای آن را با هدف حمایت از بازیسازان ایرانی متقبل گردید.
10- برای برگزاری رویداد TGC، کارشناسان و همکاران خبره ما در TGC، با بازیسازان ایرانی ساعتها جلسه داشته و برای هرچه مفید و موثر بودن این رویداد برنامه ریزی کرده اند و در نتیجه این رویداد با نظر موافق و درخواست بازیسازان ایرانی برگزار میشود. حضور قریب به 2 هزار فعال بازیساز و ده ها شرکت و بازیساز مستقل ایرانی در TGC، نشان می دهد که بر خلاف نظر نویسنده محترم که این رویداد را موجب تضعیف صنعت بازیهای رایانهای کشورمان میداند، بازیسازان ایرانی استقبال کم نظیری از آن داشتهاند.
11- به نظر می رسد این مطلب، بدون آگاهی کافی درباره بنیاد ملی بازیهای رایانهای و رویداد TGC نوشته شده است. روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای بارها خبرنگار محترم خبرگزاری فارس را برای شرکت در برنامههای خبری این مجموعه دعوت کرده است و مناسب بود یک بار دعوت ما را میپذیرفتند تا با اطلاعاتی صحیح به نقد این رویداد و عملکرد بنیاد پرداخته می شد.
12- امروزه یکی از روشهای موثر صدور فرهنگ ایرانی-اسلامی، بازیهای رایانهای است. در این راه بازیسازان ایرانی علاوه بر حمایتهای مادی، نیازمند برخورداری از حمایتهای معنوی همچون امکان آشنایی با دانش و تجربه روزآمد و جهانی صنعت بازیسازی و امکان برقراری ارتباط با ناشران بینالمللی و تعامل سازنده با آن ها هستند تا بتوانند با تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های خود در تولید و عرضه بازیهای فاخر، جذاب و برگرفته از ارزش های دینی و فرهنگی، پیام انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان اعلام کنند.
13- رویدادهای تجاری و علمی مشابه TGC نشاندهنده بلوغ یک صنعت در یک کشور هستند. و ما امروز شاهد برگزاری نمایشگاه های مشابه در کشورهای همسایه هستیم. همانطور که کشور ترکیه با نمایشگاه GIST صنعت بازی خود را به رخ جهانیان میکشد یا نمایشگاه Dubai Game World در امارات قصد همین کار را دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز با برگزاری قدرتمند رویداد TGC، فرصت فوقالعادهای را برای جذب سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال در صنعت بازیهای رایانهای پیش روی خود دارد. حضور بیش از 2 هزار شرکت کننده فعال بازیسازی از چهار قاره دنیا، TGC را به بزرگترین رویداد تجاری صنعت بازیسازی منطقه بدل کرده است و قطعا امنیت و عزت کشور و توانمندی و استعداد بازیسازان ایرانی را به جهانیان نشان خواهد داد.