امیرحسین فصیحی (مدیرعامل شرکت فنافزار شریف)
امروزه با توجه به اینکه در حوزه موبایل و بازیهای موبایلی پیشرفتهای خوبی بهوجود آمده است و این حوزه، شکل و شمایل صنعت به خود گرفته است، بازیسازان علاوه بر ساخت بازیهای باکیفیت در سطح جهانی میتوانند به بازار داخلی نیز توجه ویژهای داشته باشند.
اهمیت دادن به نوآوری و طراحی بازی در تیمهای داخلی اهمیت بسزایی دارد، چرا که همه تیمها در ایران مستقل بهحساب میآیند. در صنعت جهانی، تیم مستقل، تیمی است که کار خلاق و جدید انجام دهد نه آنکه بازیهای بسیار بزرگ بسازد.
در حال حاضر بخشی از بازیسازان ما به کپی کردن ایدهها و بازیهای خارجی روی آوردهاند که تاحدی هم جواب میدهد، اما این رویکرد موقتی است و نمیتوان در طولانی مدت روی آن حساب کرد. آنچه اهمیت دارد اینست که بازیسازان ما باید به خلاقیت اهمیت دهند، مثلا اگر میتوانند این خلاقیت را در بخش هنری نشان دهند یا بخشهای دیگر. اما در نهایت، طراحی و گیمپلی بازی حرف اول را در بازیهای خلاق میزند.
این نگاه نه تنها در بازیسازان، بلکه باید در بدنه مدیریتی و حاکمیتی نیز وجود داشته باشد. صنعت بازی کشور ما پیشرفت نمیکند، مگر آنکه مدیرانی داشته باشد که تسلط به بازی و بازیسازی داشته باشند.
صنعت بازی در جهان از ابتدا تاکنون، صنعتی است که در آن عشق به بازی و بازیسازی حرف اول را میزند. چرا که این صنعت، صنعت سختی است. ریسک بالایی دارد و بازیسازی هم بسیار تخصصی و هزینهبر است. در نتیجه بدون عشق و علاقه به بازیسازی مطمئنا پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.
جای خوشحالی است که مدیران فعلی در صنعت بازیسازی خودشان عاشق بازی هستند و تسلط کافی به موضوع دارند. ازجمله اتفاقهای بسیار خوبی که در بخش تولید بنیاد ملی بازیهای رایانهای میافتد این است که بازیسازان مطرحی به بررسی پروژهها میپردازند و دغدغه دیگر بازیسازان را درک میکنند.
شاید مشکل اصلی ما، بازیسازان هستند که خودشان را دستکم گرفتهاند.
با این اوصاف، شاید مشکل اصلی ما، بازیسازان هستند که خودشان را دستکم گرفتهاند. بعضی از آنها بیش از آنکه درگیر کار شوند به دنبال مسائل حاشیهای هستند و بعضی از مواقع تنها منتظر این هستند که دستی از بالا آمده و همه مسائل را برای آنها حل و فصل کند.
اما حقیقت این است که تیمها باید روی کار و بازیسازی خود تمرکز کنند. ما تاکنون با افراد زیادی کار کردهایم و همیشه از این میان، افرادی موفق شدهاند که بدون حاشیه به دنبال کار کردن بوده و خواستهاند در کار خودشان بهترین باشند. این روحیه هم باعث پیشرفت افراد شده و هم کیفیت کار تیم را بهبود میبخشد.
خیلی مهم است که بدانیم میتوانیم در بازیسازی کارهای عالی حتی در سطح جهانی انجام دهیم. نیاز خاص و عجیبی هم برای این کار وجود ندارد. مهمترین نیازش تمرکز بر کار و دوری از حاشیههاست.
خیلی مهم است که بدانیم میتوانیم در بازیسازی کارهای عالی حتی در سطح جهانی انجام دهیم. نیاز خاص و عجیبی هم برای این کار وجود ندارد. مهمترین نیازش تمرکز بر کار و دوری از حاشیههاست. اما متاسفانه گاهی بعضی بازیسازان ترجیح میدهند به جای کار کردن به نقدهای غیرمنطقی و بعضا تخریبهایی که هیچ فایدهای ندارد بپردازند و حاشیه ایجاد کنند.
حمایت و کارهای زیرساختی حتما مفید و لازم است. از طرفی تداخلی با تولید محصول باکیفیت ندارد. همانطور که تاکنون تیمهای موفق بازیسازی در ایران شاید از هیچ نهاد یا سازمانی کمکی نگرفته باشند و خودشان با اتکا به تواناییشان محصولات باکیفیتی تولید کردهاند.
فکر میکنم در حال حاضر با توجه به سن کم این هنر-صنعت، در اغلب نیازهای صنعت بازیسازی از جمله آموزش، نیروی انسانی، بازار و غیره پیشرفت خوبی داشتهایم و البته در این بین جای سرمایهگذاری خصوصی در بازیسازی کشورمان کمرنگ است.
حالا در مرحله دوم و در مقطعی که زیر ساختها تا اندازهای مهیا شدهاند، یکی از اولین گامها، برای پیشرفت بازیسازی این است که حاشیهها را کنار گذاشته و روی تولید محصول باکیفیت تمرکز کنیم.
بازی ساز
٠٢ تير ١٣٩٥ ١٢:٤٤این رویکرد و صحبت واقعا صحیح هست و به نظرم بازی سازا باید رعایت کنن این همه بازی بی کیفیت ساخته میشه و اغلب این حاشیه سازا هم کسایی هستن که بازی باکیفیت نساختن تاحالا
بازی شافت
٠٢ تير ١٣٩٥ ١٤:١١سلام. مشکل اصلی ما رقابت ها و حذفهای درونی است! تا زمانی که چشم دیدن یکدیگر را نداشته باشیم ، حاضر نباشیم به تمامی دوستان بازی ساز کمک کنیم، تا زمانی که برای پیشرفت سعی کنیم خود را بالای هرم نگه داریم همین آش و همین ماست است! ما وضعیتی بیمار گونه میبینیم وضعیتی مریض! آدپ از دیدن اینها حیران میشود. باید کاری کرد کاری بزرگ تر از قبل! تنها راه موفقیت کار و دید گروهی در مقابل فرد گرایی است. در مقابل خود گرایی. الله اکبر
صابر
٠٢ تير ١٣٩٥ ١٥:٢٧سلام من فکر میکنم باید کاری را که سینما نتوانست انجام بدهد و انیمیشن در انجامش موفق بوده را درمورد بازیهای رایانه ای هم انجام بدهیم؛ اینکه یاد بگیریم فرهنگ ایرانی اسلامی به خوبی قابل پیاده سازی است و با فاصله گرفتن از آن و غرب انگاری در بازی ها، یک خود فروختگی از خودمان نشان می دهیم. این حاشیه نیست و این متن واقعه است. باید همزمان با پیشرفت گیم، این خود باوری که آقای فصیحی فرمودند و این مورد که بنده عرض کردم، با هم لحاظ بشوند. امیدوارم با انجام کارهای زیرساختی و فراهم کردن بودجه از طریق شرکت های حال حاضر، ارگان های دولتی علاقه مند و ... تیم بازی ساز تماما حرفه ای شکل بگیرد و از نظر روحی، مالی، فکر و فنی، شرایط لازم برای ساخت بازی حرفه ای ایرانی مورد نیاز بازار داخل و خارج فراهم بشود.
حسین
٠٢ تير ١٣٩٥ ١٧:٢٩بله فرمایش ایشون صحیح است ولی از خوده شخص محترم باید پرسید که چرا جواب درخواست ایمیل های خود شرکت فن افزار شریف نمیدن و درضمن بهتر اع که از خودشون شروع کنن تا از بیرون کپی برداری رو همین
مهدی
٠٢ تير ١٣٩٥ ١٨:٤٤ایکاش تفکر همه بازی سازا اینطوری بود
سید مجید میر حسینی
٠٣ تير ١٣٩٥ ١٥:٠٢سلام اشارات زیبایی داشتند .... البته اگر اشتباه نکنم ایشون مصرف کننده بازی های رایانه ای هستند...به عنوان شوخی عرض کردم. از نظر حقیر اشاره ایشان به خلاقیت بخشیدن بیش از پیش و هنری دانستن بازی ها بسیار نگاه مهمی است که در این صنعت باید ، مدنظر بازی سازان وعوامل مرتبط حتماً باشد بازی ساز نیستم اما به نظر حقیر بازی سازان وعوامل مرتبط در رأس آن بنیاد تلاش خوبی رو از خودشان تا به امروز نشان دادن زیرا در عرصه علم و فن آوری پرکردن جاهای خالی که از آن چیز نمیدانستیم کار ساده ای نبود فقط برادران میگویم که باید خداوندسبحان را هدف قرار داد و رفت جلو ... درضمن یک نگرانی بزرگی دارم ...! و از همتون میخوام که دعام کنید... خسته نباشید
ALI
٠٤ آذر ١٣٩٥ ٠٠:٤٤سلام >>شاید مشکل اصلی ما، بازیسازان هستند که خودشان را دستکم گرفتهاند.
ALI
٠٥ آذر ١٣٩٥ ٠٦:٤٩سلام چرا نظر من کامل انتشار پیدا نکرده......
ناشناس
٠٥ آذر ١٣٩٥ ١٩:٠٦صحبت های اقای فصیحی از بهترین صحبت ها و درست ترین ها در صنعت بازی هست. اما به نظر من باید به حاشیه های مسائل فنی هم نگاهی بشه. افراد دوست دارن همه به تنهایی همه قسمت های فنی رو انجام بدن و حتی از طراحان کمک نمیگیرن. باید هر شخصی غرور رو کنار بگزاره و با هم دیگه کار کنند. مثلا با ایجاد سایت های زیر خیلی راحت میشه کسب درامد کرد و به بازی سازان کمک بزرگی کرد: سایت تکسچر مثل Textures.com که تکسچر های ایرانی زیادی داشته باشه سایت انیمیشن سازی با محتوای ایرانی سایت مدل سازی با رعایت اصول بازی سازی نه مدل های غیر قابل استفاده در بازی سایت فایل های صوتی سایت طراحی هنری و UI اینجور سایت ها از نظر فنی خیلی میتونه کار بازی ساز ها رو به سمت جلو ببره و با کاهش هزینه کیفیت بیشتری رو خروجی ببینیم. به عنوان مثال اغلب بازی ساز های ما تو زمینه خاصی تخصص دارند و تو بقیه ی موارد کاملا مشهوده میلنگند. مثلا شرکتی طراحخی هنری عالی و فنی ضعیف داره. شرکتی طراحی ضعیف و فنی عالی داره و ...
1111
٢١ ارديبهشت ١٣٩٦ ٠٠:٥٣سلام مطلب خوبی بود اما من برای ایران متاسفم که از قانون کپی رایت پیروی نمیکند خیلی ها بودن به خاطر دزدی که از بازیشو شده یعنی بازیشون رو در فضا هایی مثل تلگرام رایگان گزاشتن دیگه نمیخوان بازی بسازن من الان خودم بازیسازم اولش با گیم میکر کار میکردم و بعد از 8 ماه رفتم سراغ موتور سه بعدی یونیتی بازی سازی بسیار کار سختیه و تنهایی نمیشه همشو انجام داد و کسی هم حمایت نمیکنه پس نگید چرا ایران در این صنعت بزرگ اصلا پیشرفت نمیکنه اگه ایران تحریم نبود خیلی خوب بود دیگه کسی برا ایران بازی نمیساخت چون اصلا ایران مهم نیست مهم اینه بازی گلوبال بشه و جهانی بشه