معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور از بخشهای مختلف بنیاد ملی بازیهای رایانهای شامل ردهبندی سنی بازیهای رایانهای، نظارت، حمایت و پژوهش بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در جریان این دیدار، امیر خوراکیان با تشکر از استقبال حسن کریمی قدوسی؛ بنیاد ملی بازیهای رایانهای را نهادی جوان و پرانرژی دانست که ظرفیت فوقالعادهای در این حوزه دارد.
امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور در این بازدید گفت: در حال حاضر در حوزه فرهنگ کاربری ابزارها عوض شده و بهرهبرداری از قالبها متفاوت شده است. به عنوان مثال، بازیها یک زمانی تنها برای بازی و سرگرم کردن بودهاند؛ اما امروزه بازی تنها برای بازی نیست و اهداف دیگری را هم دنبال میکند.
وی افزود: یکی از چالشهای حوزه فرهنگ کشور برخورد انفعالی یا برخورد سلبی صرف با آثار منفی این ابزارهاست اما باید نقشه راهی داشته باشیم تا از ظرفیت مثبت موجود استفاده کنیم.
خوراکیان تاکید کرد: باید به برنامهای برسیم که ظرف یک مدت مشخص و با اجرای آن مسائل و مشکلات کلیدی حوزه بازی حل شود و چشمانداز روشنی از این صنعت داشته باشیم. در واقع باید بفهمیم کلید طلایی حل مشکلات این صنعت چیست تا بتوانیم بخش عمدهای از مسائل را حل کنیم و باید از زاویه دید خانوادهها و مردم به مسئله نگاه کنیم و نیاز آنها را شناسایی کنیم تا به آن پاسخ دهیم.
امیر خوراکیان به تفکیک آرزوها با برنامههای واقعی تاکید کرد و گفت: نباید آرزوهای خود را به عنوان سند چشمانداز، برنامه بنامیم. بایستی برنامه و راهحلی را تعیین کنیم که واقعی و عملیاتی باشد تا پس از اجرا به پیشرفت قابل ملاحظهای دست یابیم.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به تمرکزی که در حوزه بازیهای رایانهای وجود دارد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه بازیهای رایانهای با موازی کاری مواجه نیستیم و بنیاد ملی بازیهای رایانهای نقشی کلیدی و متمرکز دارد و میتوان از طریق همین نهاد برنامهها را تنظیم و اجرایی کرد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به تمرکزی که در حوزه بازیهای رایانهای وجود دارد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه بازیهای رایانهای با موازی کاری مواجه نیستیم و بنیاد ملی بازیهای رایانهای نقشی کلیدی و متمرکز دارد و میتوان از طریق همین نهاد برنامهها را تنظیم و اجرایی کرد.
وی اظهار داشت: این یک فرصت ویژه است که میتوانیم در سال 95 از آن بهره گرفته و با برنامهریزی و همکاری صحیح پروژههای مهمی را در حوزه بازیهای رایانهای آغاز کنیم تا پس از اجرای آنها اتفاقات مثبت و خوبی را شاهد باشیم.
حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز به تشریح گزارش مفصلی از وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان پرداخت.
کریمی قدوسی به پیشرفت قابل ملاحظه بازیهای موبایلی در سطح جهان اشاره کرد و گفت: بازی جنگ قبایل (Clash of Clans) با هزینه ساخت 1 میلیون دلار، تاکنون به فروش 1.2 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است و عنوانی همچون GTA V با هزینه 269 میلیون دلار تولید شده و 3.2 میلیارد دلار فروخته است.
وی افزود: پیشبینی میشود گردش مالی بازیهای ویدئویی در جهان در سال 2017 به 102 میلیارد دلار افزایش پیدا کند که 34% از این رقم مربوط به بازیهای موبایلی خواهد بود.
حسن کریمی قدوسی به رتبه سوم ایران اشاره کرد و گفت: در زمینه وسعت بازار بازیهای ویدئویی در منطقه ایران پس از ترکیه و عربستان رتبه سوم را دارد و به صورت حدودی گردش مالی سالیانه این صنعت در کشورمان به رقم 123 میلیون دلار میرسد.
کریمی قدوسی به برنامه ملی بازیهای رایانهای و زحمات مدیران قبلی مرکز ملی فضای مجازی در تدوین این برنامه اشاره کرد و گفت: فکر میکنم در زمینه اقدام، این برنامه کاملترین برنامهای است که تاکنون در این حوزه تدوین شده و میتوان با همکاری مرکز ملی فضای مجازی اقدامات عملیاتی مناسبی را بر اساس آن انجام داد.
سید صادق پژمان از مدیران فرهنگی کشور نیز که در این بازدید حضور داشت به دغدغهمند شدن نهادهای مرتبط در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دغدغهمند کردن این نهادها طی سالهای اخیر نقش بسیار مهمی ایفا کرد. چرا که برای رسیدن به جایگاهی مناسب حضور فعال تمامی نهادها الزامی است.
وی ادامه داد: تنظیم و تصویب سند ملی بازیهای رایانهای در شورای عالی فضای مجازی اتفاق بسیار مهمی بود چرا که در کشور حدود 20 میلیون مخاطب بازی داریم و بایستی برای این حوزه نقشه راه و استراتژی مدونی داشته باشیم. حالا با این سند، تمامی نهادها پای کار میآیند و برنامه مدون و مشخصی برای بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد.