چرا رویداد استارتاپ بازی‌های رایانه‌ای در ایران جدی گرفته نمی‌شود؟

در سال‌های اخیر، شاهد رشد و نمو استارتاپ‌های بسیار به‌خصوص در حوزه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات بوده‌ایم. سوال اینجاست که چرا این اتفاق آن‌چنان که باید و شاید برای بازی‌های رایانه‌ای نمی‌افتد؟

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تعاریف بسیاری برای استارتاپ وجود دارد. اما یکی از تعاریف جامع و مناسب برای این رویداد این است که: «استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.»

در این تعریف از کلمه موقت استفاده شده که بسیار حائز اهمیت است. یک استارتاپ بایستی هر چه سریع‌تر مدل کسب‌وکار مناسب خود را پیدا کند در غیر این‌صورت به شکست می‌انجامد.

اولین استارتاپ ویکند بازی در ایران اواخر سال گذشته با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. حسین مزروعی از برگزارکنندکان این رویداد گفت: استارتاپ ویکند بازی سازی با هدف شبکه‌سازی و ایجاد آشنایی بین فعالان و علاقه مندان صنعت گیم و همچنین آموزش اولیه تیم سازی و فرآیند تولید تجاری گیم برگزار شد. در این رویداد امکان تعامل تیم‌های نوپا با افراد موفق صنعت و انتقال تجربیات، طی 54 ساعت مهیا شد.

مزروعی در پاسخ به این سوال که استارتاپ ویکند گیم تقلیدی از نمونه‌های خارجی است یا خیر گفت: در برگزاری استارتاپ ویکند گیم هیچ تقلیدی از نمونه‌های خارجی وجود نداشت. ما تلاش کردیم نمونه‌های مشابه این رویداد را در دنیا پیدا کنیم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. ولی تنها به دو سه مورد رسیدم که در مورد آن‌ها هم مستندات زیادی در دسترس نبود. به عبارت دیگر استارتاپ ویکند بازی‌سازی دانشگاه علم صنعت یکی از اولین رویدادهای تخصصی بازی‌سازی در بین استارتاپ ویکندهای دنیا بود.

مزروعی ادامه داد: هدف اصلی این رویداد شبکه سازی بین افراد بود. این هدف به طور کامل محقق شد. چند نفر از شرکت کنندگان رویداد با استودیوهای بازی‌سازی آشنا شده و به آن‌ها پیوستند. بعضی افراد، تیم تشکیل دادند و حتی در برخی موارد سرمایه گذاران نیز ابراز تمایل برای همکاری با تیم‌ها داشتند. البته اصلی‌ترین هدف ما شبکه‌سازی و انتقال تجربیات بود که قطعاً به آن رسیدیم.

حسین مزروعی شرط تداوم و بقا استارتاپ ویکند بازی‌سازی را حضور جدی فعالان صنعت دانست و گفت: شاید یکی از دلایل تاخیر در برگزاری رویدادهای بعدی، درگیری و مشغله کاری بسیار زیاد فعالان و عدم ورود افراد جدید برای فعالیت به عنوان برگزارکننده این رویداد باشد.

با توجه به شرایط فعلی بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران، وجود استارتاپ‌ها و انجام روش‌های مختلف برای رسیدن به کسب‌وکار مناسب در این حوزه، می‌تواند نقش موثری در پیشرفت این هنر-صنعت داشته باشد.

گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن است که احتمالا شرکت فناپ به‌زودی یکی از استارتاپ ویکندهای خود را به مقوله بازی اختصاص خواهد داد.