از گیم ایرانی باید بوی امروز به مشام برسد نه صرفا بوی خانه‌های قاجاری

خبرگزاری شبستان: یک هنرمند عرصه گرافیست، با بیان اینکه رونق صنعت گیم ایران در گروی ساماندهی اقتصاد و بازار هنر است، گفت: ورود هویت ایرانی به گیم از نیازهای ضروری است اما نباید این هدف ما را به بیراهه کهنه گرایی بکشاند.

بهرام کلهرنیا، گرافیست و پژوهشگر هنری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بازی های رایانه باید انسان را به تفکر سوق دهد، گفت: گیم‌های محبوب من بازی های «سودوکو» است که مخاطب را به مکث و جستجو ترغیب می‌کند.

وی افزود: البته سخن درباره ویژگی­های یک گیم خوب بسیار پیچیده و دشوار است، زیرا دست اندرکاران و پژوهشگران عرصه گیم باید سلایق همه علاقمندان گیم را در نظر بگیرند، اما من به عنوان آموزگاری که بازی با گیم را در اوقات فراغتم تعریف کرده‌ام، انتظار دارم بازی‌های ایرانی مخاطب را با مدنیت، فرهنگ، تاریخ، شیوه زندگانی و سایر مسائل مرتبط با ایران آشنا کند و نقشی در انسان سازی داشته باشد.

کلهرنیا تصریح کرد: برای طراحی، ساخت و عرضه یک بازی رایانه‌ای، باید یک سناریوی منسجم تعریف کرد که شامل تم فکری، مخاطب شناسی و شرح انتظارات مخاطبان، ارائه الگوی زیبایی شناسی و رفتارسازی، آموزش مهارت های فکری و رفتاری و در نهایت برنامه نویسی اصولی و لیست امکانات فنی است.

این هنرمند در ادامه با اشاره به قابلیت‌های بالای هنر گرافیک ایران، یادآور شد: تردیدی در قابلیت هنر گرافیک ایران نیست، سال گذشته بسیاری از دوستان فعال و مستعد در حوزه انمیشین، گرافیک و طراحی در بازارهای اروپا جذب شدند، این در حالیست که مدیران فرهنگی ما باید با ساماندهی سریع اقتصاد هنر اجازه ندهند کشورهای دیگر به آسانی نیروهای خلاق کشور را جذب کنند.

به گفته وی با ساماندهی و رونق اقتصادی بازی های رایانه ای، می توان هنرمندان لایق در این حوزه به ترغیب در صنعت گیم داخلی ترغیب کرد.  

کلهرنیا با تاکید بر استفاده از عناصر بومی در گیم ایرانی، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب به این سو، ما در همه حوزه‌های فرهنگی همواره دغدغه‌ای به نام هویت داریم، اما این آرزو و دغدغه به خاطر عدم شناخت از راهکارهای درست تحقق این هدف، گاهی ما را به مسیر دیگری کشانده است. مثلا برخی از هنرمندان فکر می‌کنند بازسازی هویت به معنای به تصویر کشیدن شکل­های نوستالوژیک گذشته مثل ارسی­ها، طاقی­ها، پنجره های قدیمی با شیسته های رنگی دوران قاجار است.  

وی در پایان اظهار کرد: برای احراز هویت باید با ظرافت و هوشمندی از عناصر بومی استفاده کرد؛ به گونه ای که روابط گوناگونی که هویت ایرانی برساخته آنهاست در گیم ایرانی نیز متجلی شود و این­ کار نیز توجه به مسائل مختلفی چون رنگ‌ها، فرم‌ها، روشهای ارائه، الگوهای زیباشناسی و چیزهای دیگر را در بر می‌گیرد.

 http://shabestan.ir/detail/News/412294