اریک سایمون ،‌کارشناس آلمانی بازی :پیشرفت بازی‌های ایرانی شگفت آور است

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،این کارشناس آلمانی، درباره ارزیابی سطح بازی‌های ایرانی گفت:‌ ارزیابی دقیق برایم بسیار مشکل است؛ با مشاهده بازی‌ها نتوانستم مرزی میان هنر و سرگرمی قایل شوم. معمولا تولید بازی‌های رایانه‌ای پیچیده و گران است و مقوله هنر در این رسانه بیشتر شکل تجاری به خود می‌گیرد همین نکته موجب تمایز این رسانه با رسانه‌هایی مانند عکاسی، تلویزیون و هنرهای تجسمی است ؛ ولی این بدان معنی نیست که نمی‌توان برای هنر ارزش قایل شد.تولیدات ایرانی با وجود گرانی، تولید کننده را مجبورنکرده تا از ارزش هنری بازی نسبت به بقیه‌ی رسانه‌ها بکاهد واین یک نکته مثبت در باز های ایرانی است.

او درباره فاصله بازی‌های ایرانی از سطح بین المللی افزود: تفاوت چندانی میان بازی‌های ایرانی و نمونه‌های خارجی وجود ندارد و این امر برایم شگفت آور است . البته تولیدات ایرانی در برخی مواقع از لحاظ قدرت گرافیکی ضعیف هستند، اما نمی‌توان گفت که تفاوت چشمگیری با بازی‌های خارجی دارند. به عنوان مثال تفاوت میان بازی‌های «گرشاسب» با « God of war » از لحاظ کیفیت بازی اندک است اما به لحاظ هزینه‌ها در بخش ‌تولید فاصله زیادی بین بازی‌های ایرانی و خارجی وجود دارد.

سایمون،‌جذب استعدادهای جوان و صرف هزینه را، راهکاری مناسب برای ارتقا سطح کیفی بازی‌ها دانست و تصریح کرد: ‌در واقع اگر از نیروی متخصص برای ساخت بازی استفاده شود و هزینه کافی در اختیار تولید کننده باشد و استعدادها کشف شوند، حدود 4 تا 5سال زمان لازم است تا بازی‌های ایرانی به سطح کیفی بهترین‌های بین‌الملل برسند. به طور کلی در جهان مسیر پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای بسیار کند و قدم به قدم است و به‌همین سبب زمان زیادی برای عبور از یک مرحله و رسیدن به مراحل بعدی باید طی شود. عبور از یک مرحله برای برخی کشورها حتی تا ده سال طول می‌کشد.

این کارشناس آلمانی در ادامه اظهار کرد:‌ دشوار است که بخواهیم بازی را از بقیه‌ رسانه‌های بصری متمایز کنیم. شاید دلیل تمایز بازی از دیگر رسانه‌های بصری مثل سینما ، تعاملی بودن آن‌ها باشد. یک نیروی کشش در بازی نسبت به دیگر رسانه‌های بصری که منفعل هستند، دیده می‌شود. برای مثال، در کشور آلمان برای تولید بازی رایانه‌ای خشن حساسیت بیشتری نسبت به یک فیلم همطراز وجود دارد. هیچ کس نمی‌داند دلیل این مساله چیست، اما بازی به دلیل این حس قوی کشش تاثیر بیشتری بر روی مخاطب نسبت به سایر رسانه‌های تصویری دارد .