مسؤلان فرهنگی با بازی‌های رایانه‌ای آشنا نیستند

خبرگزار میزان: داور بخش فنی چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای گفت: متاسفانه کارشناسان و مسؤلان فرهنگی کشور با صنعت گیم آشنا نیستند.

سید علی سیداف، همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان اظهار کرد: جشنواره‌ها به‌ویژه جشنواره‌هایی که خود بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌کند در واقع محلی برای رقابت است و همین رقابت باعث تشویق، پیشرفت و ارائه محصولات باکیفیت‌تر در حوزه بازی‌ رایانه‌ای خواهد شد.

داور بخش فنی این دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر بحث مالی در تولید بازی با کیفیت و با محتوای مناسب افزود: باید به محتوای بازی هم دقت شود اما در کنار آن بحث مالی نیز مطرح است، می‌توان بازی‌ای ساخت که هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ نشانه‌ها و محیط بازی ایرانی باشد، اما اینکه محتوای برخی از بازی‌های ایرانی مناسب نیست شاید این باشد که تولیدکننده برای بازگشت سرمایه بیشتر چشم به بازارهای خارجی دارد و برای سوددهی در بازار بین‌الملل باید بازی‌ای را تولید کرد که با سلیقه‌های بین‌المللی هم‌خوانی دارد.

سیداف با اشاره به اینکه کارشناسان فرهنگی با حوزه گیم آشنا نیستد، اظهار کرد: متاسفانه کارشناسان و مسؤلان فرهنگی کشور با صنعت گیم آشنا نیستند. گیم یک صنعت نوپاست که برای در نظر گرفتن محتوای ایرانی در آن و به‌کار بردن المان‌های فرهنگی باید بسیار دقت شود. محتوا باید دوشادوش کیفیت حرکت کند. متاسفانه بسیاری از بازی‌ها که به لحاظ محتوایی در سطح خوبی هستند در بازار رقابت موفق نبوده‌اند چون بخش فنی بازی در آنها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برای تبدیل شدن گیم به صنعت باید نگاه‌ها تغییر کند. در حال حاضر زنجیره صنعت گیم چه در بخش تبلیغات، چه در بخش بازگشت سرمایه و سوددهی ناقص است. مسئله اصلی در صنعت گیم، بازار است که نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد چراکه برای ادامه حیات هر صنعتی، نیاز به بازگشت سرمایه است.

گفتنی است؛اختتامیه چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه ای تهران به منظور ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی در صنعت گیم، ماه جاری برگزار می‌شود.

http://mizanonline.ir/fa/content/9114