ویدئوگیم؛ رقیب جدی محصولات سینمایی

سینماپرس: مهدی شایگان/ بازی های رایانه ای رقیب بزرگی بریا سینما به شمار می روند و اگر در سالهای پیش معروف بودن فیلم باعث فروش بازی ای که از روی آن ساخته شده بود می شد اکنون بازی های مشهور باعث فروش فیلم هایی می شوند که از روی آنها ساخته می شود.

پیش‌ترها کتاب برای خودش رسانه‌ای بود، سینما از آن اقتباس می‌کرد و کتاب‌های پرفروش باعث می‌شدند تا فیلم‌هایی که از روی آنها ساخته می‌شوند، فروش بالایی پیدا کنند. رفته رفته سینما، جای کتاب را گرفت و کتاب‌هایی پرخواننده می‌شوند که از رویشان فیلم ساخته می‌شد و مردم پس از تماشای فیلم به خواندن آن کتاب روی می‌آوردند.

امروزه بازی‌های رایانه‌ای رقیبی جدی شده است برای سینما و کتاب. رسانه‌ای جذاب که می‌تواند در عین سرگرمی آموزنده باشد و این کار راحتی بهتر از کتاب و سینما انجام دهد، به شرط آن که به صورت درستی از آن استفاده شود.

حالا این بازی‌ها هستند که پس از موفقیت از روی آنها فیلم درست می‌شود و فیلم‌ها و کتاب‌ها را معرفی می‌کنند.

دمو

اولین دموی داستان اقتباس سینمایی از روی بازی رایانه‌ای به بازی مورتال کامبت باز می‌گردد که در دهه ۹۰ و در کنسول‌های شنا و میکرو رواج زیادی پیدا کرده بود. این بازی به صورت فیلم درآمد و آن قدر اقبال پیدا کرد که به تقریب هر دو سال یک فیلم از روی آن ساخته شد و تاکنون به شش قسمت رسیده است. در کنار آن نباید بازی «جنگجویان خیابانی» را نادیده گرفت که یک بازی رزمی در کنسول سگ بود و از روی آن فیلمی با همین نام و با بازی ژان کلودوندم، بازیگر رزمی‌کار سینما که آن وقت‌ها از ستاره‌های مطرح بود، ساخته شد و پس از آن در دو قسمت دیگر ادامه پیدا کرد.

تاثیرات معکوس

عکس این اتفاق برای فیلم‌های مطرحی چون «هری پاتر»، «بتمن»، «مرد عنکبوتی»، «مردان اتیس»، «شیطان جسور»، «پسران بد»، «جان سخت» و «دراکولا» افتاد، به این صورت که از روی این فیلم‌ها بازی‌هایی ساخته شد که به دلیل تعجیل در ساخت و عقب نماندن از قافله اکران فیلم‌ها، اغلب بازی‌های موفقی از کار در نیامد.

دلیل اصلی این امر تاثیرات بصری فیلم‌ها بر سازندگان بازی‌ها بود که به دلیل فوت و فن‌های سینمایی و نیز به مدد تدوین، جلوه‌های زیبایی داشت و برنامه‌نویسان بازی‌های رایانه‌ای را تهییج به بازآفرینی آن صحنه می‌کرد.

این تمرکز فکری بر صحنه‌ها، آن را از شیوه‌های حرکتی کاراکترها و کارایی‌های دیگر صحنه مغفول می‌کرد و این می‌شد بازی ارائه شده برای کاربر دلنشین نبود. در حالی که در فیلم‌های ساخته شده از بازی‌ها عکس این موضوع صدق می‌کرد و این تخیل سیال موجود در صحنه‌ها بود که ایده‌های نو به کارگردان فیلم می‌داد و فیلم‌ها را از جذابیت لازم برخوردار می‌کرد.

اکنون

در حال حاضر بازی ها هستند که به فروش فیلم هایی که از روی انها ساخته می شود کمک می کنند. وقتی استفن کینگ بریا نوشتن بازی نامه سایلنت هیل مبلغ بیست هزار دلار دریافت می کند و برای کپی رایت تبدیل آن به فیلم هم همین مبلغ را از تهیه کننده دریافت می کند بدون آن که کلمه ای اضافه بنویسد متوجه می شویم که بازی ها اکنون جای فیلم ها را در اقتصاد تنگ کرده اند. 

بسیایر از بازی های رایانه ای هستند که پس از موفقیت به فیلم تبدیل می شوند و از آن جمله می توان به ندای وظیفه و سلسله فیلم شرلوک هولمز با بازی رابرت اونی جونیور اشاره کرد.

صنعت بازی رایانه ای در کشور استعدادهای زیادی دارد که با حمایت مالی و نرم افزاری بیشتر دولت می توان بهخ آینده آن و تاثیرات مثبت اقتصادی بر سینما نیز امیدوار بود.

http://www.cinemapress.ir/news/55456/%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%DA%AF%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C