والدین دلشان می‌خواهد بچه‌ها گیم ایرانی داشته باشند

خبرگزاری پانا: مدیر پروژه بازی «تندیس مرگ» گفت: شاید پدر و مادرها به خاطر داشتن فرهنگ خودی، دلشان بخواهد بچه‌ها بازی ایرانی داشته باشند اما در نهایت می‌بینند که هر دو بازی ایرانی و خارجی یک قیمت دارند و بازی خارجی کیفیت بهتری هم دارد.

سام سیروس مدیر عامل شرکت فناوران ساتیار رایانه و مدیر پروژه بازی «تندیس مرگ» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ مهم‌ترین مشکل نشر بازی در ایران را قدرتمندی ناشران و ضعف تولیدکنندگان دانست و به خبرنگار پانا گفت: ناشران سرمایه گذاری کوتاه مدتی دارند، درحالی که تولیدکنندگان سرمایه‌گذاریشان بلند مدت است. ناشر حداکثر بعد از یک سال و نیم به نتیجه و سود می‌رسد درحالی که مثلا پروژه ما چهار سال زمان برد. این تفاوت قابل قیاس نیست، چهار سال سرمایه من خوابیده و باید از آن نتیجه بگیرم اما ناشر از سه ماه تا یک سال همه مسایلش حل می‌شود. با این وضعیت ناشر چرا باید برای یک محصول داخلی هزینه کند. البته به خاطر هولوگرام یا مسایل دیگر همکاری‌هایی می‌کنند اما به عنوان یک سرمایه‌دار خیلی حاضر نیستند با تولیدکننده داخلی طرف شوند. بیشتر تمایل دارند بازی‌های خارجی را ارائه کنند تا راحت‌تر بفروشند و فروش بیشتری هم داشته باشند.

سیروس تصریح کرد: ما با تولیداتی که رده تریپل ای هستند و کیفیت فوق العاده بالایی دارند قابل مقایسه نیستیم. چون نه سرمایه آنها را داریم و نه تیم قوی‌ و تکنولوژی‌شان را. دو کشور در دنیا در زمینه گیم قدرتمند هستند؛ ایالات متحده و ژاپن. با این حال خیلی از کشورها مانند ایران، سرمایه گذاری‌هایی برای ارتقاء فرهنگ انجام داده‌اند. با این حال به دلیل پاره‌ای از مشکلات در اغلب مواقع تولیدکنندگان ضرر می‌کنند و ناشران قدرتمندی خودشان را بیشتر نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: تا محصول ما وارد بازار نشود و مخاطبان نبینند، نه محصول شناخته می شود و نه ارزش آن را می‌فهمند. شاید پدر و مادرها به خاطر داشتن فرهنگ خودی، دلشان بخواهد بچه‌ها بازی ایرانی داشته باشند. اما در نهایت می‌بینند که هر دو بازی ایرانی و خارجی یک قیمت دارند و بازی خارجی کیفیتی بیشتری هم دارد. هم قیمت بودن بازی ایندی و تریپل ای اثر منفی روی تولید می‌گذارد.

http://vista.ir/news/17170623/%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%A8%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%DA%AF%DB%8C%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%AF