ساخت بازی رایانه ای در ایران هرچند مدتی است شروع شده و پاگرفته اما مخاطب عام و تخصصی بازی شاید چندان از زیر و بم چگونگی فعالیت های یک استودیوی ایرانی ساخت بازی مطلع نباشد. یکی از مهم ترین نکات در این خصوص جمع کردن و مدیریت یک تیم متخصص و همراه است که بتوانند از پس ساخت یک بازی رایانه ای با تمام مشکلات فنی و اجرایی بر بیایند و برای آینده خود هم برنامه دقیق و مدون داشته باشند. استودیوBearded Bird امروز می تواند مدعی باشد که این کار را به خوبی انجام داده و بزرگترین پروژه ساخت بازی در ایران را با به کارگیری 35 نفر از نیروهای متخصص به سرانجام رسانیده است. اما این استودیو و نیروهای شاغل در آن این روزها که مراحل ساخت بازی پروانه به اتمام رسیده و همه منتظر عرضه آن به بازار هستند، چه می کنند و برای آینده چه برنامه ای دارند؟
سیدمهدی دبستانی مدیر استودیو در خصوص برنامه فعلی و آینده گروه خود می گوید: اتفاقی که الان در حال رخ دادن است این میباشد که کار تولید بازی پروانه 99/5 درصد به پایان رسیده و تیتراژ بازی در حال بسته شدن است. بعد از این ها بازی به سمت کارهای تبلیغاتی و پخش و توزیع میرود. یک کار جدی دیگر هم که شخص بنده در حال حاضر دارم، هماهنگی با تیم تبلیغات و پخش بازی است و اینکه محتوای مدنظر آن ها را به دستشان برسانم تا اگر احیاناً خواستند مستند یا خبری تهیه کنند دستشان خالی نباشد. کار تولید 2 بازی موبایلی هم جزو برنامه های فعلی استودیو است که مراحل پایانی را طی می کند.
دبستانی در ادامه می گوید: جدا از همه این ها همانطور که این کار رو به اتمام میرود مراحل اولیه فاز مفهومی و پیش تولید اپیزود شماره 2 بازی پروانه شروع می شود. تیم جدید در حال جمع شدن است و اصلاحات مد نظر لحاظ میشود و بعد از انتخاب سرتیمها از اوایل شهریورماه جلسات محتوایی اپیزود شماره 2 شروع خواهد شد.
سعید قلیزاده مسئول تیم سه بعدی بازی پروانه در خصوص فعالیت جدید خود می گوید: مدتهاست که در بخش سهبعدی بازی پروانه کار تمام شده است. در حال حاضر روی دو بازی آندرویدی برای موبایل کار میکنیم که بنده به عنوان برنامهنویس در یکی از این بازیها فعالیت میکنم. زمانی هم که برای اتمام کار در نظر گرفته بودیم، 15 مردادماه بود ولی احتمالاً بین یک تا دو هفته دیرتر این کار نهایی میشود.
سیدشهاب قدسی از برنامهنویسان استودیو تاکید می کند بیش از یک ماه است کار تخصصی اش در بازی پروانه تمام شده و در حال حاضر بر روی پروژه بازی موبایلی به نام «لِهِستان» تمرکز کرده است و کار برنامهنویسی این بازی را انجام می دهد. وی می گوید: البته گه گاهی درطول هفته باگی جزئی از بازی اصلی پروانه گزارش میشود که به سراغ رفع آن میرویم.
محمدمهدی صادقی از اعضا تیم Design ماموریت های خود را اینگونه شرح می دهد: در پروژه بازی پروانه من مسئول طراحی و پیادهسازی بخش مربوط به درخواستها و ماموریتهای بازی و پیادهسازی بخشهای روایی گیمپلی بازی بودم. کار ما کاملاً تمام شده است و یک مدت زیادی میشود که فقط رفع ایراد میکنیم. بازی توسط تستکنندههای مختلف تست میشود و ایراداتی که مربوط به ما میشود گزارش و بعد از این، ما ایرادات را رفع میکنیم. البته مدتی است که وارد فاز آمادهسازی پیشتولید اپیزود شماره 2 بازی پروانه شدهایم.
علی اصفهانیان هم از بچه های تیم Design است و در بازی پروانه کار طراحی مراحل بازی را انجام میداده است. او در خصوص کار خود می گوید: کلاً تمام محیطهایی که بازیکن در آنها حرکت و بازی میکند در level Design طراحی میشود. من از ابتدا تا اواخر در همین بخش کار میکردم. کار ما تقریباً تمام شده و فقط رفع باگهای جزئی بازی باقی مانده که در حال انجام است. همزمان با اینها روی Conceptهای قسمت بعدی پروانه هم کار میکنیم. اینکه پروژه بعدی باید چه چیزی باشد نیاز به کار و بررسی دارد، یکسری جلسات برای اصلاح Pipe Line بازی جدید داریم. کارهای اشتباهی که در پروژه اول انجام دادیم را میخواهیم مجدداً تکرار نکنیم.
پروانه، تبلیغات تلویزیونی خواهد داشت!
سجاد جعفرزاده مدیر روابط عمومی استودیو که به گفته خودش بیش از یک ماه است از ساعت 9 صبح تا 9 شب با مجموعه های مختلفی جلسه می گذارد تا بتواند تبلیغات و عرضه و فروش بازی پروانه را هماهنگ کند از نکته جالب و جدیدی خبر داده و می گوید: با صدا وسیما رایزنی هایی برای تبلیغات تلویزیونی و پخش تیزر بازی انجام داده ایم. نکته ای که جعفرزاده می گوید از آن نظر حائز اهمیت است که این اولین باری است که یک بازی رایانه ای در کمپین تبلیغاتی خود به سراغ استفاده از ظرفیت های صدا و سیما رفته و این مدل از تبلیغات قطعا می تواند نتایج جالبی را در بر داشته باشد.
وی سایر فعالیت های خود را اینگونه توضیح می دهد: با مترو برای کانترهای فروش وارد مذاکره شدهایم. برای چند سازمان هم پیشفروش بازی را انجام داده ایم. در نهایت هم مقدمات عقد قرارداد برای پخش و توزیع بازی را با یکی از ناشرهای مطرح کشور کلید زدهایم. ضمن آن که درگیر اخذ مجوز های لازم برای توزیع بازی و تولید بازیهای موبایلی هستیم.
بازی های موبایلی تا آخر مرداد آماده می شوند
یاسر کرباسچی انیماتور و تنظیم کننده کاراکترهای بازی پروانه می گوید در بازی پروانه سِمتِ کاراکتر Setup و انیماتور داشته است و از اردیبهشت ماه کارش تمام شده و به عنوان مدیر پروژه، ساخت یکی از بازی های موبایلی را شروع کرده و الان هم تقریباً این پروژه به پایان رسیده است و در حال انجام برخی از بهینه سازیها هستند.
حامد مرادمند از Concept Artistهای بازی پروانه هم که این روزها در حال کمک به ساخت بازی موبایلی است می گوید: هم اکنون مبحث Art بازی پروانه تقریباً تمام شده و من الآن در خدمت دوستان بازیساز موبایلی هستم. در این قسمت هم Paint و Art و کلاً کارهای گرافیکی را انجام میدهم.
احمدرضا خاکساری از دیگر آرتیست های بازی پروانه روند کاری خود را اینگونه گزارش می دهد:
بنده در پروژه پروانه کار اصلیام Texture Artist بود البته تا حدودی هم concept و Paint کار کردم. در یکی از بازیهای موبایلی هم از اواخر اردیبهشت ماه در قسمت طراحی concept ها کار خودم را شروع کردم. در بازی دوم موبایلی علاوه بر این روی مدلهای کوچکی به همراه Paint کار کردم. تا اواخر مرداد ماه هم این کار به پایان خواهد رسید.
محمدحسین محسنپور هم از آرتیست های پروانه بوده که این روزها درگیر بازی موبایلی است و می گوید: در بخش texturing و طراحی بافت، Painting و جلوههای ویژه بازی پروانه کار میکرده است. محسن پور ادامه می دهد: از اردیبهشتماه تقریباً کار من در آن قسمت به پایان رسید. بلافاصله بعد از آن سراغ بازیهای موبایلی آمدیم که به امیدخدا طی روزهای آتی ساخت این بازی به پایان خواهد رسید. در بازی موبایلی هم بنده در جلوههای ویژه و طراحی محیطی و طراحی هنری بازی سهیم هستم.
مجید رحمانی از اعضا Level Designو Game Design بازی پروانه می گوید: من از اردیبهشت 93 به استودیو ملحق شدم. آن موقع تقریباً کار بازی پروانه به اتمام رسیده بود و بنده کارهای Balancing بازی را انجام میدادم و بعد از آن استارت پروژههای موبایلی خورده شد. تا یک مقطعی در هر دو پروژه به عنوان Level Design و Game Design کار میکردم ولی به خاطر محدودیت وقت از یک زمانی به بعد فقط روی یکی از پروژهها کار کردم. تا 20 مرداد ماه هم تقریباً کار ما نهایی میشود.
محمدحسین جمشیدی از بچه های قسمت مدل سازی Propهای بازی و کاراکترها است. او در این خصوص می گوید: در بازی پروانه مدلسازی کاراکترها با بنده بود منتها ابتدای کار چون هنوز کار کاراکترها را شروع نکرده بودیم کار Propهای محیطی را انجام میدادم. الان هم کار ما به اتمام رسیده است.
وهاب احمدوند از بچه های معاونت تولید می گوید: بنده در این پروژه به عنوان SKYRUM MASTER و برنامهریز کارها وارد شدم. در چندماه آخر هم مسئول تست کنترل کیفی بازی بودم که در دو فاز آلفا و بتا تستکنندههایی پیدا کردیم و پس از تست بازی بازخورد آنها را به مجموعه و تیم تولید، گزارش و منتقل میکردیم. تیم تولید هم بعد از برطرف کردن باگها نتیجه را به ما گزارش میدادند و ما نیز بعد از بررسی کار آنها و اصلاح باگها، کار را از لحاظ کیفی کنترل میکردیم. در حال حاضر تقریباً کار ما تمام شده و فقط یکسری از باگهای سطح C که از اولویتهای خیلی پایینی برخوردار هستند باقی مانده اند. پس از بررسی و رفع آنها هم نسخه نهایی بازی را تحویل ناشر میدهیم.علاوه بر همه این ها ما باید جهت تبلیغات رسانهای برخی از اطلاعات بازی را به مسئول روابط عمومی تحویل دهیم مثل فیلم گرفتن از صحنههای بازی برای درج در سایتهای مختلف و کارهای دیگر که این هم در حال انجام است.
داستان قسمت جدید پروانه در حال طراحی است
عمار رجبعلی از اعضای تیم دوبعدی بازی پروانه می گوید: کار بنده در پروژه تولید بازی پروانه Concept Art بود که الان دیگر به پایان رسیده است. قبل از اتمام آن کار، ما طرحهای اولیه را میزدیم که از بین آن ها طرحی برای مدل های اصلی انتخاب میشد. آن قسمت هم دیگر تمام شده است ولی ما از دو ماه گذشته روی یک پروژه کوچکتر که تولید دو بازی موبایلی بود کار میکردیم که بنده آن جا هم کار Concept را انجام میدادم. که این کار هم به اتمام رسید و الان در مرحله دیباگ قرار دارد. انشاالله همزمان با بازی پروانه این بازی هم منتشر خواهد شد. آخرین کاری که ما در حال حاضر انجام میدهیم بررسی برخی امور برای پیشتولید اپیزود شماره 2 بازی پروانه است. مثل آماده کردن داستان این اپیزود و بعد هم بر اساس این داستان و گیمپلی بازی شروع به زدن Conceptها می کنیم.
محمدبنیامین از desingner های بازی پروانه است. وی به عنوان System Designer پروژه اپیزود شماره 1 بازی پروانه را همراهی کرده و در بحث Combat Design هم در اواخر پروژه کمک می کرده است. او می گوید: استارت اپیزود شماره 2 بازی پروانه را زدیم و تقریباً در مراحل اولیه پیش تولید آن هستیم.
http://parvaneh-game.ir/node/76