بازی های رایانه ای ایران وارد بازارهای جهانی شده است

معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی در پانلی در نشست مقدماتی اجلاس جامعه اطلاعاتی 2014 گفت: ایران توانسته وارد عرصه تولید محتوا در عرصه فضای مجازی در عرصه بین المللی شود و تاکنون بیش از 6 بازی رایانه ای ایرانی به بازارهای جهانی راه یافته است.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از ایرنا، بهروز مینایی عصر دوشنبه در پانلی تحت عنوانˈ آینده جامعه اطلاعاتی بعداز 2015، فرصت ها و چالش هاˈ مطالبی را با عنوان نقش اخلاق در آینده جامعه اطلاعاتی ایراد کرد.
چهارمین اجلاس جامعه اطلاعاتی فردا سه شنبه در مقر اتحادیهجهانیمخابرات آغاز می شود و تا روز جمعه به کار خود ادامه می دهد.
این پانل بخشی از فعالیت نشست مقدماتی wsis+10 بود. در این نشست کارشناسان کشورهای مختلف بیش از 25 پانل مختلف مورد نظر خود را برگزار کردند.
قدرتمند کردن کودکان برای شهروندی در فضای مجازی جهانی؛ چالش ها، قدرت رسانه، چالش ها و چشم انداز جامعه اطلاعاتی تا سال 2015، زیر ساخت هاو توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات (فاوا) ،جامعه اطلاعاتی در کشورهای عربی ، آموزش و نو آوری ، بهداشت و wsis+10 از جمله پانل هایی بودند که نمایندگان کشورها ضمن برگزاری آنها به طرح دیدگاههای خود در این زمینه ها پرداختند.
اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی پس از تاسیس در 2003 بیش از یک دهه نشست های مختلف در مورد ضرورت توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و دسترسی آزاد همگان به اطلاعات تشکیل داده است.
مینایی با تاکید بر تکمیل سند راهبردی اخلاق فناوری ارتباطات، توسط کشورهای حاضر گفت: ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی نیازمند بررسی های همه جانبه و یک برنامه راهبردی در ابعاد مختلف دارد تا همه جوامع و کشورها مباحث اخلاقی در فضای مجازی را مراعات کنند.
وی به ابعاد مطرح اخلاقی دراین زمینه اشاره کرد و گفت: گمنامی درفضای مجازی، حریم خصوصی درفضای مجازی، گردش آزاد اطلاعات، مالکیت معنوی ، نقش فناوری اطلاعات در تحکیم نهادهای مدنی مشارکت عمومی و اقتدار دولت ، راهبردپژوهش در فضای مجازی، آیین نامه های اخلاقی لازم برای کودکان نوجوانان وجوانان در این فضا و بازی های کامپیوتری و رایانه ای در فضای سایبر از ضرورت هایی هستند که باید در سند نهایی جامعه اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد.
بیش از 100 کشور عضو جامعه جهانی اطلاعاتی در ژنو گردهم آمده اند تا پس از یک دهه فعالیت این جامعه سند نهایی آن را برای تایید سران کشورها در سال 2015 نهایی کنند.
این سند در واقع نقشه عمل جهانی کشورها برای فعالیت در عرصه فضای مجازی خواهد بود.
مینایی همچنین در هر مورد چشم انداز ماموریت برنامه راهبردی و خطوط عمل و اقدام در عرصه فضای سایبر توضیحاتی داد.
وی ضمن برشمردن برخی چالش ها و فرصت هایی که از نظر اخلاقی در فضای مجازی به وچود می آید تاکید کرد باید همه کشورها اقدامات لازم برای حفظ موازین اخلاقی دراین عرصه را مورد اهتمام قرار دهند.
وی که در شش سال گذشته مسوولیت برنامه راهبردی صنعت بازی در ایران به عنوان مدیرعامل و رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به عهده داشته است به طور مشروح در مورد نظام پایش بازی های رایانه ای در ایران تحت عنوان اسرا توضیحاتی داد. مینایی به موفقیت های ایران در بازارهای جهانی در حوزه بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: ایران در این حوزه اقدامات درخوری داشته به گونه ای که اکنون 6 بازی رایانه ای ایرانی شامل بازی های گرشاسب، سیاره میترا، شبان، آسمان دژ، عشق و نفرت و طلای سیاه واردبازارهای جهانی از جمله آمریکایی و اروپاییشده است.
وی نتیجه گرفت:این اقدامات نشان دهنده توانمندی ایران در عرصه تولید محتوا در فضای مجازی است.
مینایی تاکید کرد : مبانی فرهنگی و دینی در زمینه تولید محتوا در ایران مورد توجه قرار گرفته و سعی شده تا از طریق تولید این بازی ها آداب و روسوم ایران نیز به جهان معرفی شود.

معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی در توضیح بیشتر این موضوع خطاب به حاضران این پانل که از کشورهای مختلف بودند گفت: به نظر می رسد نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای اسرا برای همه افرادی که نگاه فرهنگی به بازی دارند نه صرفه تجاری می تواند موثر و مفید باشد.