سال 93 یک حسن بزرگی که برای بازیبازان ایرانی دارد، انتشار عناوین مورد انتظار ایرانی است که بی شک یکی از آن ها شبگرد:طلوع تاریکی می باشد.عنوانی که حدود 2 سال تولید آن به طول انجامید و بسیاری از امید ها را نسبت به صنعت بازی سازی ایران زنده کرد.
شبگرد:طلوع تاریکی در سبک سوم شخص اکشن می باشد که آمیخته با یک داستان بسیار بسیار درگیر کننده و هیجانی می باشد.تا کنون سازندگان این بازی اطلاعات زیادی را از بازی خود منتشر کرده اند و شما عزیزان با بخش های مختلف این بازی آشنایی دارید، اما با این حال سوالاتی در خصوص این بازی باقی می ماند که ما طی یک مصاحبه با مدیر فنی این بازی، جواب آن ها را جویا شدیم.
دعوت می کنم در ادامه مصاحبه شبکه خبری تکین با جناب آقای صحاف نائینی را مطالعه فرمایید:
تکین گیم: لطفا خود را به کاربران سایت معرفی کنید و از سمتتون در شرکت بگویید؟
علیرضا صحاف: با سلام خدمت خوانندگان محترم ، من علیرضا صحاف نائینی هستم، مدیر فنی بازی شبگرد.
تکین گیم: شرکت پردیس رایانه مهر را معرفی کرده و از فعالیت های گذشته ی آن بگویید؟
علیرضا صحاف: شرکت پردیس رایانه مهر یکی از قدیمی ترین شرکت های فعال در حوزه بازی های کامپیوتری در ایران است که در ابتدا کار خود را با سایت پردیس گیم شروع و سپس فعالیت های دیگری مانند ساخت بازی را نیز آغاز کرد.
تکین گیم: قطعا تمام علاقه مندان به بازی های ایرانی از داستان بازی شبگرد مطلع هستند؛ حال شما داستان را به طور واضح تر برای ما بیان کنید و بگویید در بازی دشمن اصلی شبگرد کیست؟
علیرضا صحاف: بزرگترین نقطه قوت شبگرد داستان بازی است که تا حدودی از آن را در مصاحبه های مختلف مشاهده کرده اید. داستان بازی حول کاراکتری می گردد که حافظه خود را بنا بر اتفاقی از دست داده و به دنبال گذشته خود است ، در این میان برای رسیدن به این هدف درگیر ماجراهایی می شود که می توانید از شرح آنها در بازی مطلع شوید. دشمن اصلی بازی سهراب جم است که می توانید برای گرفتن اطلاعات بیشتری راجع به کاراکترهای بازی به سایت رسمی بازی شبگرد مراجعه نمایید.
تکین گیم: ایده ساخت این بازی چگونه به فکرتان رسید؟
علیرضا صحاف: با توجه به سابقه شرکت و ارتباط مستمر آن با بازیکنان و دریافت نظرات آنها تصمیم به ساخت بازی شبگرد بر اساس علایق کاربران داخلی شد و بر این اساس بازی شبگرد طراحی شد.
تکین گیم: از گیم پلی و هوش مصنوعی شبگرد رایمان بگویید؟
علیرضا صحاف: یکی از اصلی ترین نکاتی که به آن توجه داشتیم گیم پلی بازی بود که بسیار برای ما مهم بود. مکانیک های بسیاری در بازی گنجانده شده مانند قابلیت خشم ، کاورگیری ، سلاح های متفاوت و … ضمن اینکه هوش مصنوعی بازی در حد قابل قبولی قرار دارد و در جاهای بسیاری شما را غافلگیر می کند همه این عوامل دست به دست هم داده تا گیم پلی قابل قبولی را برای بازی رقم بزند ضمن اینکه شرکت بازی شبگرد در نمایشگاه های مختلف و ارتباط با بازیسازان بزرگ باعث شد که اشکالات بازی رفع شود و گیم پلی استانداردی شکل بگیرد.
تکین گیم: برای ساخت این بازی از چه بازی های دیگری الگوبرداری کرده اید؟
علیرضا صحاف: از بازیهای زیادی الگو گرفته شده است مانند مکس پین ، بتمن ، هیتمن
تکین گیم: گرافیک و جذابیت این بازی را با چه بازی های دیگری قابل رقابت می دانید؟
علیرضا صحاف: ما تا انجا که توانستیم در رابطه با گرافیک دو مسئله را مورد نظر قرار دادیم؛ یکی اینکه گرافیک بازی در حد قابل قبولی باشد و دومین و مهم ترین نکته اینکه بازی با فریم ریت قابل قبولی اجرا شود که در این زمینه ما بهینه سازی های بسیاری انجام دادیم. ضمن اینکه از تم گرافیک بازی ما تقریبا یک تم گرافیک خاص است که تمام ناشرهای بزرگ دنیا وجه تمایز و نکته خاص بازی ما را تم گرافیکی و اتمسفر خاص اون می دانند که بازیهای کمی با این تم عرضه می شوند.
تکین گیم: از انجین مورد استفاده ها خود بگویید؟
علیرضا صحاف: انجین مورد استفاده ما UDK بود که ضمن اینکه دست ما را تا حد خوبی باز کرده ، در بعضی جاها مانند برنامه نویسی به شدت محدود کننده بود.
تکین گیم: این بازی برای چه پلتفرم هایی عرضه خواهد شد؟
علیرضا صحاف: این بازی برای پلتفرم ویندوز در ایران عرضه خواهد شد و در استیم نسخه مک نیز قرار خواهد گرفت ضمن اینکه در حال رایزنی هایی برای عرضه بازی در کنسول ها هستیم که اخبار آن متعاقبا اعلام می شود.
تکین گیم: زبان این بازی به چه صورت هایی خواهد بود؟آیا یک زبانه است؟
علیرضا صحاف: در ایران بازی به زبان فارسی است و در نسخه استیم به زبان های مختلفی ترجمه می شود.
تکین گیم: بازی شبگرد پیام خاصی هم برای گیمر ها دارد و یا نه فقط هدف ارائه یک بازی با کیفیت بوده است؟
علیرضا صحاف: بیشترین هدف ما ارائه یک بازی با کیفیت و سرگرم کننده بوده ضمن اینکه در داستان بازی نکاتی هست که در طول بازی متوجه آن ها خواهید شد.
تکین گیم: برای ساخت بازی چه مقدار هزینه کرده اید؟آیا از جایی حمایت می شوید؟
علیرضا صحاف: هزینه انجام شده برای این بازی توسط شرکت پردیس رایانه مهر و حمایت های بنیاد ملی بازیهای رایانه ای انجام شده.
تکین گیم: مشکلاتی که در ساخت این بازی به آن ها برخوردید چه بود؟
علیرضا صحاف: مشکلات بسیار زیادی رخ داد که تا چندین بار پروژه را به مرز کنسل شدن پیش برد مانند کمبود نیرو ، سنگین بودن داستان بازی ، سرقت رایانه های شرکت و تمامی اطلاعات بازی شبگرد و … که با لطف خدا و حمایت عزیزان پروژه از تمامی این مشکلات با موفقیت عبور کرد.
تکین گیم: پدید آورندگان این بازی متشکل از چند نفرند؟
علیرضا صحاف: تیم اصلی بازی در حدود 10 نفر است که با احتصاب افراد در حوزه های مختلف به حدود 30 نفر می رسد.
تکین گیم: ناشر این بازی خودتان هستید؟این بازی به چه نحوی عرضه خواهد داشت؟زمان انتشار به صورت تقریبی؟
علیرضا صحاف: بازی شبگرد ساختش به پایان رسیده است و هم اکنون نسخه گلد شده در اختیار مدیریت است و برای عرضه منتظر توافق با ناشر است که خبرهای تکمیلی متعاقبا به اطلاع دوستان خواهد رسید.
به نظر بنده ایران برای کسب اعتماد بازیبازان جهان و حتی بازیبازان داخلی، احتیاج به عناوین بزرگ و با کیفیتی دارد که شبگرد پتانسیل آن را دارد یکی از آن ها باشد؛ و پس از انتشارش می تواند برای ایران از همه جهات بسیار مفید فایده باشد.شبگرد می تواند در آینده عنوان بزرگی شود و شرکت پردیس رایانه مهر نیز با تولید نسخه های بعدی شبگرد، این بازی را تبدیل به یک بازی محبوب نه تنها در ایران بلکه در جهان کند.ممکن است این مطالب اکنون یک آرزو باشد اما با سرعت پیشرفتی که اکنون از ایران مشاهده می کنم، این را یک هدف می دانم که دست یافتن به آن را دور از دسترس نیست.بیاید همگی امیدوار باشیم و به بازیسازان جوان و با استعدادمان اعتماد کنیم.
ممنون از نگاه های گرمتان
http://www.takingame.com/blog/2014/05/01/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D9%81%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B7%D9%84/