آخرین آمار منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حاکی از آن است که یک سوم جمعیت کشور در گروه سنی بین 7 تا 40 سال بازیهای رایانهای انجام میدهند. بر اساس این آمار، از هر سه ایرانی یک نفر از بازیهای رایانهای استفاده میکند و 80 درصد از علاقهمندان به این بازیها را رده سنی هشت تا 15 سال تشکیل میدهند و روزانه به طور متوسط 2ساعت از وقتشان را صرف این بازیها میکنند.
ë 124 دقیقه بازی رایانهای در روز
«برخی از گیمرها در هفته دو روز یا برخی دیگر هر روز و در ساعات مختلف بازیهای رایانهای انجام میدهند که بر اساس آمار کسب شده، گیمرهای ایرانی به طور متوسط 124 دقیقه (بیش از دو ساعت) از وقت خود را در روز صرف بازیهای رایانهای میکنند.»
«بهروز مینایی» مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با ایران با بیان مطلب بالا و با اشاره به نحوه به دست آوردن آمار کاربران بازیهای رایانهای در کشور گفت: «این آمار مربوط به سال 89 است که مرکز آمارگیری جهاد دانشگاهی «ایسپا» آن را برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای گردآوری کرده است. هم «ایسپا» و هم مرکز تحقیقات صدا و سیما در نمایشگاههایی که برگزار میکردیم و جمعیت زیادی در آن حاضر میشدند، آمارگیریهای مختلفی را در گذشته انجام میدادند و اخیراً هم در اسفند ماه سال 92 آمارگیری جدیدتری توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما در کل کشور انجام شده که اطلاعات آن هنوز منتشر نشده است. آمارهای موجود مبتنی بر پژوهشها و تحقیقات گذشته بوده است.»
وی افزود: «با توجه به اینکه تنوع بازیهای رایانهای در کشور زیاد است، به طور کلی این سؤال از افراد جامعه نمونه پرسیده شد که آیا بازی رایانهای انجام میدهند یا خیر. همچنین از گیمرها پرسیدیم که چه ژانری را دوست دارند، از چه طیفی از بازیها خوششان میآید و از چه نوع کنسولی برای بازی کردن استفاده میکنند.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پاسخ به این سؤال که چند درصد از گیمرها پسر و چند درصد آنها دختر هستند اظهار داشت: «بر اساس آمارهای اولیه کسب شده در سال 89، 60 درصد گیمرها پسر و 40 درصد آنها دختر بودند، اما آماری که اخیراً توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما از مراجعه کنندگان به نمایشگاه صنعت بازیهای رایانهای کشور گرفته شده است نشان میدهد که 68 درصد گیمرها پسر و 32 درصد باقیمانده نیز دختر هستند.»
«مینایی» در ادامه گفتوگو با ایران با اشاره به آمارهای کسب شده از میزان محبوبیت بازیهای رایانهای در ژانرهای مختلف اظهار داشت: «بازیهای رایانهای موجود در کشور به ژانرهای آموزشی، اتومبیلرانی، راهبردی، استراتژیک، اکشن، ماجراجویی، ادونچر، اینترنتی، تیراندازی اول شخص یا ورزشی مثل فوتبال تقسیم میشود. بیشترین ژانر محبوب بچههای ایرانی، فوتبال و بازیهای ورزشی است و بعد از آن بازیهای اکشن سوم شخص و مسابقات اتومبیلرانی قرار دارد.»
ë کدام بازی محبوب گیمرها است
«بر اساس آمارهای کسب شده، کاربران و گیمرهای ایرانی از بازیهای خارجی استقبال بیشتری کردهاند. بر همین اساس بازیهای «گرشاسب»، «میرمهنا»، «شتاب در شهر» و «فیفا» و «پیاس» محبوبترین بازیهای داخلی و خارجی است که مورد استقبال گیمرهای کشور قرار گرفته است. همچنین در بین دخترها بازیهایی مانند اتومبیلرانی و سبک زندگی از محبوبیت بالایی
برخوردار است.»
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این مطلب افزود: «همچنین درباره مباحث کیفی بازیهای رایانهای هم باید به این نکته اشاره کنم که اکثر بازیهای موجود در کشور رویکردشان حرکت به سمت تفریح و سرگرمی است و آموزش آنها به صورت پنهان و ناخودآگاه صورت میگیرد.»
ë دلایل استقبال کم گیمرها از بازیهای داخلی
بر اساس اعلام بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در هر بازی باید پنج اصل «تفریح و سرگرمی برای بازیکن»، «آموزش نهان»، «تولید در بعد انبوه و درآمدسازی و کارآفرینی»، «برخورداری از جاذبههای هنری بدیع و ابتکارات» و «رسانهای بودن و انتقال پیام» رعایت شود، اما باوجود رعایت این موارد باز هم به نظر میرسد که بازیهای رایانهای تولید داخلی با استقبال کمی از سوی کاربران و گیمرها روبهرو شده است.
در همین راستا «مینایی» با اشاره به دلایل استقبال کم گیمرها از بازیهای داخلی تصریح کرد: «عمده دلیل این موضوع این است که بازیهای خارجی به دلیل نبود قانون «کپی رایت» با قیمت بسیار نازل در اختیار بچهها قرار میگیرد و آنها حتی با کمترین هزینه و بدون اشراف پدر و مادر، اقدام به خرید این بازیها میکنند، این در حالی است که قیمت تمام شده یک بازی ایرانی چیزی حدود 3 تا 5 هزار تومان است که از نگاه گیمرها، گران تلقی میشود. همچنین بر اساس آمارهای کسب شده، نوجوانان کشورمان ماهانه مبلغ 11 هزار تومان صرف خرید بازی میکنند.»
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تأکید بر این موضوع که سالها روی کیفیت بالای بازیهای خارجی کار میشود و اگر بازیهای داخلی بخواهند با این بازیها رقابت کنند باید حتماً از کیفیت گرافیکی بالا، گیم پلی، روان بودن داستان، سطح بندی مناسب و جذابیت برخوردار باشند گفت: «این موضوع نیازمند سرمایهگذاریهای سنگین است. متأسفانه بودجههایی که در این چند سال به بنیاد ملی بازیهای رایانهای داده شده بسیار ناچیز و ناقص بوده است و اگر کمک دولت و مسئولان بخش فرهنگی به تولید بازیهای رایانهای بیشتر بشود ما مطمئناً محصولات با کیفیت بهتری را عرضه خواهیم کرد و خواهیم توانست بازار داخلی را با محصولات خودمان اشباع کنیم.»
وی در ادامه افزود: «بر اساس برنامه پنجم توسعه و تا سال 1404 باید بالای 50 درصد از بازیهای مصرفی کاربران و گیمرها، تولید داخلی باشد که این موضوع منوط به سرمایهگذاری، کار بیشتر، تشویق جوانها و افزایش دانش نسبی آنها نسبت به تولید بازی است که تمامی این موارد نیاز به سرمایهگذاری زیرساختی برای تقویت صنعت بازی در کشور دارد.»
به گفته «مینایی» «بنیاد ملی بازیهای رایانهای تقریباً 80 درصد از بودجه خود را صرف حمایت از تولید کرده است و بودجه کمی برای پایش و نظارت بر محتوا سنجی بازیها دارد. بر همین اساس،این بنیاد نباید صرفاً برخورد منفی و سلبی با بچهها نسبت به بازیها داشته باشد و حتماً باید استفاده از بازیهای مناسب داخلی را به گیمرها توصیه کند.»
ë تأثیر منفی استفاده مداوم از بازیهای رایانهای
«حدود 60 درصد از افراد زیر 12 سال کشور از بازیهای رایانهای استفاده میکنند که این رقم در افراد 15 ساله 80 درصد است. معمولاً نوجوانهایی که در سنین زیر 12 یا 15 سال قرار دارند نسبت به بازیهای رایانهای خشن، قدرت همذاتپنداری بیشتری دارند به همین جهت استفاده مداوم از این بازیها ممکن است تأثیر نامناسبی بر آنها داشته باشد.»
«مینایی» در بخش دیگری از گفتوگو با ایران با تاکید بر مطلب بالا گفت: «بعضی از خانوادهها از این موضوع که بچههایشان زیاد از بازی رایانهای استفاده میکنند ناراحت هستند و متأسفانه در حال حاضر به نوعی اعتیاد بازی کردن در نوجوانان زیر 15 سال به وجود آمده است. «خواب ترسی»، «رفتار خشونت آمیز» و «عکسالعملهای قانون شکنانه» از جمله مواردی است که امروزه در نوجوانان زیر 15 سال ایجاد شده است که این موارد عمدتاً در اثر نبود مراقبت خانوادهها برای خرید بازیهای رایانهای برای نوجوانانی که در سنین پایین هستند رخ میدهد. طبیعی است که با تذکر زیاد یا پایش این موضوع از سوی خانوادهها میتوان از بروز این اتفاقات پیشگیری کرد.»
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه اگر هم نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای «اسرا» برای بازیهای خشن مجوزی صادر کرده باشد، این بازیها برای سن 18 سال به بالا است خاطرنشان کرد: «رعایت نکردن گروه سنی مناسب در مورد خرید بازیهای رایانهای، باعث میشود تا بچهها دچار بعضی از آسیبهای روانشناختی بشوند که کنترل این موضوع در درجه اول باید از سوی خود گیمرها و نوجوانان صورت بگیرد. همچنین پدر و مادرها و مربیان مدارس هم باید این موضوعها را به بچهها گوشزد کنند.»
وی ادامه داد: «پدر و مادرها در موقع خرید بازیهای رایانهای برای فرزندانشان به نام و نشان ردهبندی سنی «اسرا» که روی بازیها حک شده است توجه کنند. خانوادهها همچنین باید دقت لازم را در مورد میزان استفاده بچهها از بازیهای رایانهای داشته باشند تا جذابیتهای بازی باعث نشود که فرزندانشان بیش از یک ساعت از وقت خود را برای بازی صرف کنند و از فعالیتها و برنامههای دیگرشان غافل شوند.»
امروزه بیش از 20 میلیون نفر از نوجوانان و جوانان کشور روزانه بیش از 2 ساعت از وقت خود را صرف بازیهای رایانهای میکنند که با توجه به گستردهتر شدن این جامعه آماری در سالهای آینده و تأکید برنامه پنجم توسعه مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی بازیهای رایانهای، راه پر فراز و نشیبی را پیش رو دارند.
همچنین نقطه ضعف بنیاد ملی بازیهای رایانهای که متولی اصلی نظارت بر تولید و انتشار بازیهای رایانهای در کشور محسوب میشود این است که آخرین آمارگیری این بنیاد از درصد گیمرهای داخلی به سال 89 باز میگردد که آن هم توسط مرکز تحقیقات صدا و سیما و مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی اخذ شده است که این موضوع به نوبه خود، نقص بسیار مهمی برای این بنیاد محسوب میشود.
http://www.iran-newspaper.com/?nid=5646&pid=19&type=0