بازی های وطنی نیازمند حمایت بیشتر

صنعت نوپای بازی سازی در ایران به رغم محدودیت های بی شمار موجود و پیمودن فراز و نشیب های بسیار، در مدت اخیر، پیشرفت های قابل قبولی را شاهد بوده و روند کیفی صعودی را طی می کند. شاکله این هنر و صنعت را سه المان تولید کننده، پخش کننده و مصرف کننده تشکیل می دهند و در این میان نقش خبرگزاری ها در پوشش خبری مناسب از فعالیت های صورت گرفته بسیار پررنگ خواهد بود. در هر یک از این زمینه ها ضعف هایی مشاهده می شود که چالش هایی را برای چرخیدن چرخ های این صنعت در پی خواهد داشت.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از روزنامه ایران، تولیدکننده های بازی های رایا نه ای موظف به رعایت استانداردهایی هستند تا محصولی شایسته و قابل قبول را عرضه کنند و در این میان عدم تخصیص بودجه های کافی و کمبود نیروی متخصص از معضلات تولید به حساب می آید. وجود محدودیت هایی که در ارتباط با دارندگان تکنولوژی به روز و ناشرین بازی در خارج از کشور وجود دارد باعث شده تا بسیاری از مسیرها را از اول رفته و نهایتاً در عرضه محصولات تولید داخل به خارج از کشور با موانعی مواجه باشیم. با وجود این آثار فاخر ایرانی در مدت اخیر فرصت نمایش هایی شایسته را فرای مرزهای کشورمان پیدا کردند.
    با صرفنظر از مشکلات یاد شده در بخش تولید، در قدم بعد نقش ناشرین بازی و پخش کننده ها مطرح می شود تا بازی هایی را که تولید کنندگان علیرغم موانع یاد شده به سرانجام رسانیده اند به نحو احسن به دست مخاطبین خود برسانند. تبلیغات گسترده نقش به سزایی در مهیا کردن بازار مناسب خواهد داشت. امری که تا به حال بهای لازم به آن داده نشده است. اغلب مصرف کنندگان گله هایی از مشکلات نصب و فعالسازی قفل های جلوگیری از کپی غیرقانونی و همچنین پشتیبانی محصولات داشته اند. اما آنچه بیش از هرچیز باعث می شود تا نشر و پخش بیشترین مشکلات صنعت را با خود یدک بکشد نگاهی است که اغلب ناشرین بازی به آن دارند. پخش بازی ایرانی و حتی قبول ضرر، مساوی است با دریافت مجوز پخش بازی کپی شده خارجی. خدا را شاکریم چنین قانونی به تصویب رسید تا نگاهی هم به بازی های ایرانی شود. تا زمانی که چنین دیدگاهی در پخش بازی ایرانی حاکم است، نمی توان توقع استقبال بالایی از فروش یا سرمایه گذاری در این صنعت داشته باشیم. با نگاهی ویژه از سمت مسئولان و ساماندهی بهتر این صنف و ایجاد راهکارهایی برای پخش مویرگی قوی و جلوگیری از کپی غیر قانونی بازی های داخلی و تناسب میان قیمت عرضه بازی های داخلی در قبال بازی های خارجی از جمله مواردی است که باید به آن ها پرداخت ویژه ای شود.
    راس بعدی مثلث صنعت، مصرف کننده یا «بازی باز» است که با تهیه و بازی کردن بازی های ایرانی حمایت خود را از تولیدات داخل انجام می دهد. این کار روند بومی سازی را تکمیل می کند. چنین الگوی مصرفی در کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، روسیه، چین و... به اجرا درآمده و صد البته نتایج فوق العاده درخشانی را به همراه داشته است. شایان ذکر است که حمایت دولت از تولیدات و تامین اعتبار لازم و بسترهای مناسب زمینه ساز چنین الگویی خواهد بود. این الگو کاربران را تشویق به استفاده از تولیدات بومی همان کشور می کند تا آنجا که مقدار فروش بازی ها و کنسول های بازی غربی به طرز شگفت آوری در کشوری مانند ژاپن پایین است و همان قدر هم مایه تعجب است برخی بازی ها یا کنسول های دستی ژاپنی به میزان بسیار بالاتری از میزان فروش شان در دیگر کشورها در خود ژاپن فروش داشته و مورد استقبال قرار می گیرند. بنابر این فرهنگ تهیه محصولات ایرانی و رعایت حق تکثیر آن ها باعث برگشت سرمایه برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خواهد شد. با این توقع که تولیدکنندگان هم نهایت تلاش خود را در ارائه محصولی شایسته و فاخر انجام دهند. در این زمینه نیز اقدام های خوبی صورت پذیرفته و چنین رویه ای در میان بازی بازان عزیز تدریجاً در حال نهادینه شدن است.

نویسنده: آریا اسرافیلیان