بازی‌های رایانه‌ای در جذب مخاطبان از سایر ابزارهای فرهنگی پیشی گرفته است

رییس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای دارای جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان است، گفت: در عرصه  فرهنگی و اقتصادی جهان، سینما بعد از بازی‌های رایانه‌ای در رده‌ دوم  قرار گرفته است.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، علی‌اصغر جعفری در نخستین نشست تخصصی نقاط پنهان بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه از عمر  بازی های رایانه ای حدود 40 سال می گذرد. افزود: بازی های رایانه ای در این مدت کوتاه توانسته جایگاه ویژه ای در بین مخاطبان  کسب کند.
رییس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما  ادامه داد: امروزه دیگر از بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک تکنیک نام برده نمی‌شود، بلکه به عنوان یک صنعت در عرصه اقتصاد است. اگر امروزه سینما بالاترین درآمد را دارد باید گفت که امروزه بازی‌های رایانه‌ای توانسته‌ است جای سینما را بگیرد و تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد. امروزه سینما در رده‌ دوم قرار گرفته است.
جعفری با بیان اینکه  قدرت‌های بزرگ با بهره گیری از ابزارها فرهنگی به تبیین بی اخلاقی می پردازند گفت:امروزه استکبار و دشمنانمان از این روش، هنر _ صنعت برای منافع خود استفاده می‌کند. یعنی منافع مالی و تفکر و اندیشه‌هایشان بر آن قرار می‌گیرد.
رییس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما افزود: رییس‌جمهور آمریکا در بازدید از یک کمپانی فرهنگی عنوان کرد که (ساخت فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی یکی از دلایل قدرت جهانی آمریکا است) اگر بخواهیم این جمله را آنالیز کنیم باید بگوییم که حفظ قدرت آمریکا به واسطه هنر و تکنیک‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش است. بنابر این بازی‌های رایانه‌ای جایگاه ویژه‌ای در آینده کشورهای قدرتمند خواهد داشت.
وی ادامه داد: زمانی که هدف‌گذاری در یک بازی رایانه‌ای آدم‌کشی باشد، به مرور کاربر این موضوع در ذهنش نهادینه می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای همه سنین را در برگرفته است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود تا نکات منفی آن را به حداقل برسانیم.
جعفری به باین اینکه  درتحقیقات اندیشمندان مشخص شده است که همه ظرفیت‌ها برای ایجاد الگوی ذهنی خاص به مخاطبان است.گفت: بیش از 95 درصد الگوهای وارداتی با فرهنگ، اعتقادات و سبک زندگی اسلامی ما مغایرت دارد. یعنی تهاجمی خاموش، پیچیده و گسترده است که امروز باید این قاتل خاموش را مورد تحلیل قرار دهیم تا مانع از مشکلات آن شویم.
رییس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما به رشد صنعت بازی‌های رایانه‌ای در سال 2012 به 10 درصد رسیده است، اشاره کرد و افزود:همین امر در چند سال آینده ارزش فوق‌العاده خواهد داشت. در سال 2007 مجموع گردش مالی صنعت بازی‌های رایانه‌ای 42 میلیارد دلار بود که بخش اعظم آن بالغ بر 70 درصد، مربوط به سهم آمریکا و 15 درصد به اروپا و سهم ناچیزی هم مربوط به کشورهای باقی‌مانده یعنی ژاپن و شرق آسیا است.
جعفری با بیان اینکه  شرکت‌های خارجی حاضر هستند که بازی‌هایشان به صورت رایگان در اختیار ایران قرار گیرد.توضیح داد: اگر همه‌ مباحث مدیریت شود و درآمد حاصل از بازی‌های خارجی در تولیدات داخلی استفاده شود، قطعاً شاهد موفقیت‌هایی خواهیم بود.
وی افزود: حوزه‌های بازی‌های رایانه‌ای بحث استراتژیک، مهم، بنیادین و راهبردی است که باید نسبت به آن توجه کنیم، البته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به این امر عنایت ویژه‌ای دارد. منتها نیازمند همتی بزرگ، جهادگونه و نهضت تولید را داریم که باید در این صنعت محقق شود.
رییس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در حوزه بازی های رایانه ای هیچ ضعفی نداریم .افزود:همانگونه  که دارای هنر و فهم هستیم، اگر این مباحث را رعایت کنیم  می‌توانیم نقش پررنگی را داشته باشیم همچنین باید گفت که هر جا بسیج در آن ورود کرده است، تأثیرگذار بوده‌‌، این صنعت در صورتی تأثیرگذار خواهد بود که به خوبی مدیریت شود.
نخستین نشست تخصصی نقاط پنهان بازی‌های رایانه‌ای امروز هفتم بهمن‌ماه در تالار رضوان سازمان صدا و سیما با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ،مدیران شبکه های تلویزیونی ، کارشناسان، صاحب نظران و دست اندرکاران بسیج سازمان صداوسیما برگزار شد.