گروه فضای مجازی: یک کارشناس بازیهای رایانهای گفت: اگر بازیهای رایانهای خارجی با قیمت جهانی در بازار داخلی عرضه شوند، قطعا کابران بسیاری جذب بازیهای بومی، مذهبی خواهند شد.
هادی جعفریمنفرد، کارشناس بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نقش اعتبارات در تولید بازیهای رایانهای اظهار کرد: اولین حلقه در صنعت بازیهای رایانهای، رسیدن به باور است به این معنی که حوزه بازیها را دریابیم و به این باور برسیم که میتوانند تأثیرگذار باشند. زمانی که به این باور دست یافتیم، قطعا اعتبارات لازم را برای این صنعت درنظر خواهیم گرفت.
وی افزود: زمانی که اعتبارات لازم در این حوزه تأمین شد، میتوان حلقههای فکری را تشکیل داد و تک تک المانهای بازی را بر مبنای نظریات آن حلقههای فکری محقق کرد. همچنین در این امر حوزهها و دانشگاهها نقش بسیار مهمی در تولید بازیها دارند.
تشکیل اتاق فکر در تولید بازیهای رایانهای
تولیدکننده بازی آنلاین جام مجازی خلیج فارس تصریح کرد: زمانی که بازیساز، تولیدی را محقق میکند، در واقع مستقیما فکر مخاطب و فکر بازیساز را مورد هدف گرفته است و در مدت بازی، این فکر در اختیار بازیساز است. بنابراین اگر در حین تولید بازی، گروهی متشکل از اندیشمندان، روانشناسان کودک و نوجوان و مسئولان حوزوی و دانشگاه دراتاقهای فکر حضور داشته باشند، قطعا میتوان معیارها و باورهای فرهنگی را در این بازیها شاهد بود.
وی بیان کرد: بازیسازان باید حواسشان را جمع کنند چرا که حضور در این حوزه، حرکت در لبه برّنده تیغی است که اگر بی توجهی و کم دقتی شود، بازیها حالت شعارگونه مییابند و کاربر در برابر آن «گارد» میگیرد. ما باید همیشه در نظر بگیریم تا به این سمت نرویم و موضوعات فرهنگی را به صورت دقیق و ظرفیت در بازیها لحاظ کنیم تا بازیها شعارگونه نشود.
راهکارهای پلیسی برای مقابله با بازیهای غیرمجاز جواب نمیدهد
این کارشناس بازیهای رایانهای با اشاره به راهکارهای مقابله با بازیهای رایانهای ضد اسلامی تصریح کرد: مطلقا راهکارهای پلیسی برای مقابله با بازیهای ضداسلامی جواب نمیدهد بلکه ممکن است بازیها بیشتر مورد هجوم قرار بگیرند و ولع کاربران نسبت به این بازیها بیشتر شود.
وی یادآور شد: ما باید کیفیت بازیهایمان را افزایش دهیم البته مشخص است که با این هزینههای کنونی نمیتوان همچون بازیسازان خارجی، بازی تولید کرد اما به هرحال میتوان به نسبت اعتباراتمان و با صرف هزینههای دقیق و درست، کیفیت را بالا برد.
تولیدکننده بازی «جنون سیاه» تصریح کرد: بازار داخلی ثابت کرده است زمانی که بازی خوب ایرانی روانه بازار میشود، کاربران داخلی میخرند. بنابراین قدم اول درمقابله با بازیهای غیرمجاز، بالابردن کیفیت بازیهاست.
نمایندگان بازیهای خارجی باید در کشور حضور داشته باشند
وی یادآور شد: و دومین قدم این است که نمایندگان رسمی شرکتهای تولیدکننده خارجی در ایران حضور داشته باشند تا قیمت بازیهای خارجی به قیمت جهانی عرضه شود. اگر بازی خارجی با همان قیمت اصلیاش به فروش برسد، قطعا کاربران داخلی بیشتر به سمت خرید بازیهای داخلی با بهای کمتر از 10 هزار تومان روی میآورند.
جعفریمنفرد اظهار کرد: متأسفانه در برخوردهای فرهنگی به این ریزهکاریها توجهی نداریم. درواقع لزومی ندارد که آشکار و عریان بگوییم که این بازیها در کشور ممنوع است، اما زمانی که سیاستگذاریها درست باشد و بازیهای خارجی با همان قیمت جهانی در بازار داخلی عرضه شود، قطعا در این مسیر موفق خواهیم بود.
وی یادآور شد: هر اندازه راهکارهای پلیسی برای مقابله با بازیهای رایانهای خارجی ارائه دهیم، هیچ یک جواب نمیدهند و باید سیاستهای فرهنگیمان را اصلاح کنیم.
تولیدکننده «تمدن ایران(تخت جمشید)» تصریح کرد: بازیهای قاچاق موضوعی است که باید با آنها به شدت مقابله کنیم، اما بازیهای خارجی که به صورت رسمی در نظام اسرا طبقهبندی میشوند، باید با قیمت واقعی ارائه شود.
وی بیان کرد: بخش خصوصی در صنعت بازیهای رایانهای همچون نهال نوپایی است که هر روز در وزش بادهای شدید، ممکن است آسیب ببینند و هر کسی که از کنارش رد شود، لگدی به آن بزنند. بخش خصوصی، اصلیترین مسئولیت را در این حوزه برعهده دارد و قطعا این بخش است که باید اصلیترین تصمیمگیری را در این باره به صورت فعال داشته باشد، اما این باید یادمان باشد که صنعت بازیهای رایانهای نیازمند حمایت است.متأسفانه حمایتهایی که از بخش خصوصی میبینیم بیشتر از آنکه حمایت باشد، سبب تضعیف بخش میشود.
شرکتهای بازیساز باید تبدیل به شرکتهای دانشبنیان شوند
جعفریمنفرد اظهار کرد: نباید همه صنعت بازیهای رایانهای را به بنیاد ملی بازیهای رایانهای محول کنیم زیرا بنیاد یک ادارهکل است و ما باید توجهمان را از نهادهای بسیار فراتر از بنیاد باشد یعنی بازی سازان مشکل مالیات، بیمه و دیگر مسائل را دارند.
وی یادآور شد: سالها بازیسازان دوندگی کردند تا شرکتهایشان، شرکت دانش بنیان شود، علی رغم این که این مسأله در مرکز ملی فضای مجازی شعار داده شده است اما هیچ یک از وعدهها تحقق نیافت.
http://iqna.ir/fa/News/1360063