بازی ارتشهای فرازمینی، از جمله بازیهای رایانهای ایرانی است که تاکنون توانسته است افتخارات متعددی را از نمایشگاههای داخلی و خارجی کسب کند. کسب جوایز از جشنواره بازیهای رایانهای کشور، برترین بازی مستقل جهان در سال 2013،شرکت در نمایشگاه GamesCom گیمز کام آلمان، کسب جوائز Greenlightاز بزرگترین شبکه پخش بازیهای جهان (Steam) و... از جمله افتخارات این بازی است. با آریا اسرافیلیان، مدیر تیم و کارگردان این بازی گفتوگوی کوتاهی انجام دادهایم که میخوانید. اسرافیلیان
25 ساله است و بیش از چهار سال است که به صورت گروهی در تیم بازیسازی شرکت راسپینا (استودیوی بازی ساز ارتشهای فرازمینی) مشغول به فعالیت است.
چگونه وارد صنعت بازیسازی و تولید بازیهای رایانهای شدید؟
اغلب کسانی که به عنوان بازی ساز در این حوزه فعالیت دارند به خاطر علاقه زیادی است که به بازیهای ویدیویی داشته و دارند. من هم به همین خاطر جذب این صنعت شدم و به این فکر افتادم تا بازیهایی که تا به حال تجربه کردهام را به نوعی در داخل کشور طراحی و تولید کنم.
پیش از ارتشهای فرازمینی بازی دیگری نیز تولید کرده بودید؟
«ارتشهای فرازمینی» نخستین بازی ای است که شرکت راسپینا روانه بازار میکند. پیش از این بازی هم «تعهد سیاه» را کار کردیم که در مرحله آزمایشی متوقف شد. اما با اتمام «ارتشهای فرازمینی» شرایط خوبی برای ادامه فعالیت مهیا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم روی بازیهای جدیدتری کار کنیم.
چطور شد که بازی فرازمینی در نمایشگاههای بینالمللی شرکت کرد و توانست این افتخارات را کسب کند؟
طبق روالی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای دارد، بازیهایی که امکان حضورشان در عرصه بینالمللی وجود داشته باشد را به جشنوارهها و نمایشگاههای فعال در بخش بازیهای رایانهای معرفی میکند تا از این طریق هم بازی معرفی و هم یک توزیعکننده مناسب برای بازی در سطح جهانی پیدا کند. بازی فرازمینی هم طبق این روال معرفی و خوشبختانه مورد توجه رسانهها و کاربران خارجی قرار گرفت.
سیاست خاصی برای معرفی یک بازی رایانهای به جشنواره یا نمایشگاه بینالمللی از طرف بنیاد ملی وجود دارد؟
تا آنجا که من اطلاع دارم بنیاد هیچ سیاست خاصی در خصوص اینکه چه بازیای را معرفی و چه بازیای را معرفی نکند ندارد. هدف بنیاد این است که از همه بازیهای تولید داخل حمایت کند اما اینکه چرا بازی ما برای حضور در عرصه بینالمللی انتخاب شده شاید به کیفیت و موضوع بازی بازگردد.
موضوع بازی ارتشهای فرازمینی چیست؟
«ارتشهای فرازمینی» بازی تیراندازی اول شخصی است که در آیندهای دور اتفاق میافتد و روایتگر جنگهای بشریت بر سر بزرگترین دغدغه خود یعنی «انرژی» است. در این بازی سعی کردهایم آینده زمین را آنطور که در تخیلمان است به تصویر بکشیم و این موضوع را یادآوری کنیم که وقتی منابع زمین تمام شود و زمین به سمت نابودی میرود چه اتفاقی در انتظار بشر است.
چند سال روی بازی فرازمینی کار کردید و در این راه با چه حمایتهایی روبهرو بودید؟
به صورت رسمی کار روی بازی ارتشهای فرازمینی را از دی ماه سال 90 کلید زدیم. فاز آزمایشی(دی ماه 90 تا خرداد 91) این بازی مورد حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار گرفت و هزینههای آن پرداخت شد. بعد از آن و در واقع در فاز تولید اصلی بازی به خاطر آن که بر سر مسائل مالی با بنیاد به توافق نرسیدیم ترجیح دادیم بازی را با هزینه خودمان پیش ببریم. البته در انتهای مراحل ساخت بخش اصلی بازی، یک بسته حمایتی دیگر از بنیاد دریافت کردیم و توانستیم کار را به پایان برسانیم.
برای ساخت این بازی چه میزان هزینه پرداخت شده است؟
هزینه روی بازی تنها هزینه ریالی نیست بخشی از هزینه مربوط به زمانی است که گروه روی بازی صرف میکنند. بخشی از نیروها به صورت مشارکتی در طرح فعالیت دارند. اما اعتباری که ما برای این طرح در نظر گرفتیم مبلغی در حدود 450 میلیون تومان بود. در این بین هزینه کمکی بنیاد 55 میلیون تومان بوده است.
بزرگترین مشکلی که در تولید یک بازی با آن مواجه هستید چیست؟
بزرگترین مشکل تأمین بودجه و پیدا کردن نیروی حرفهای و متخصص بازی است. بعد از این مراحل شاید یکی از مشکلات حوزه بازیسازی به بحث پخش و انتشارات آن باز گردد. یکی از ضعفهای اصلی صنعت بازیسازی ایران این است که یک ناشر بزرگ و واقعی وجود ندارد. بنیاد ملی البته برنامههایی برای حوزه پخش و انتشارات در این زمینه داشت که متأسفانه به نتیجه دلخواه نرسیده است
از سوی شرکتهای خارجی بازیسازی پیشنهاد همکاری داشتهاید؟
پیشنهاداتی برای همکاری با استودیوهای خارج از کشور وجود داشته ولی تلاش میکنیم تا با حمایتهای بیشتری که در آینده از ما میشود همچنان در داخل و برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.
این بازی چه زمانی وارد بازار میشود؟
سعی خواهیم کرد که این بازی در ابتدای سال 93 وارد بازار داخلی شود و در تیر یا مرداد نیز به بازار جهانی عرضه شود.
http://www.iran-newspaper.com/Newspaper/PagePDF/271