یکشنبه شب بازی رایانهای «مبارزان جنگل» که درباره مبارزات میرزا کوچک خان جنگلی با قوای متجاوز روس در این خطه است با حضور دکترمینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در رشت رونمایی شد.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از تبیان، 17 آذرماه بازی رایانهای «مبارزان جنگل» که درباره مبارزات میرزا کوچک خان جنگلی با قوای متجاوز روس در این خطه میباشد با حضور دکتر مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و جمعی از مسئولان استانی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتمالانبیاء(ص) رشت رونمایی شد.
مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: وجود بازیهایی که بخواهند قطعهای از تاریخ این سرزمین را بیان کنند لازم است؛ در عین حال برای ساخت و تولید چنین بازیهایی باید منشور 5بعدی بازیسازی رعایت شود، زیرا فرایند ساخت و تولید یک بازی فرایندی بسیار پیچیده است که ایجاد تفریح و سرگرمی میکند؛ باید برای نوجوانان بازیهایی طراحی شود که از آن لذن ببرند و به سبب همزادپنداری که با شخصیت بازی دارند، این روند را در طول بازی بگذرانند.
وی با اشاره به بعد آموزش بازیهای رایانهای، تصریح کرد: در هر بازی رایانهای ولو اولشخص، یک نوع آموزش مخفی و نهان وجود دارد که کاربر در مراحل مختلف بازی این آموزش را ناخودآگاه فرامیگیرد؛ البته بعد صنعت نیز در بازیهای رایانهای قابل توجه است، زیرا تولید انبوه و برگشت سرمایه از جانب فروش بازیها باعث اشتغالزایی، خلق ثروت و کارآفرینی در استان میشود.
مینایی به رسانه بودن بازیهای رایانهای اشاره کرد و عنوان کرد: غربیها مدیابودن بازیهای خودشان را با یک قالب سرگرمی سنگین که اهداف ابرقدرتی غرب را به همراه دارد، مخفی میکنند و کاربر همیشه به عنوان یک کارکتر آمریکایی باید تروریستها را بکشد؛ در بازیهایی که کاربر یک شرقی را به اسم آمریکایی میکشد نشاندهنده قدرت رسانهای غرب است، اما وقتی کاربران ایرانی با هویت خودشان دشمنان را نابود کنند، حس خوبی دارند؛ درست است که اینها خیالی هستند ولی همین همزادپنداری که داخل بازی وجود دارد، دربردارنده آموزش است.
دانیال صابرسمیعی، سرپرست تولید بازی رایانهای «مبارزان جنگل» با اشاره به چگونگی مراحل طراحی و تولید این پروژه، اظهار کرد: بازیهای رایانهای از نظر فنی بسیار پیچیده هستند، زیرا ترکیبی از فنون مختلف در شاخه های گوناگون را شامل میشوند؛ همچنین ترکیب بازیها با موسیقی یک هنر – صنعت خاصی را ایجاد کرده است که هم از نظر فنی ممتاز است و هم از نظر هنری جای کار دارد.
وی هنر و صنعت را یکی از پیشروترین صنایع و مطرحترین رسانه جهانی خواند و ادامه داد: این هنر – صنعت به دلیل مخاطبین زیادی که دارد میتواند اثرگذاری بالاتری هم داشته باشد، زیرا تمام تمرکز کاربر در حین بازی را جلب میکند؛ لذا در استان گیلان طی سهسال گذشته به این مسئله اهمیت داده شد و برای اینکه بتوانیم به این فناوری دستیابی پیدا کنیم یک تیم کارشناس و متخصص در این حوزه تشکیل دادیم که امروز یکی از تیمهای حرفهای کشور است.
رئیس مرکز تبیان گیلان با اشاره به ویژگیهای بازی مذکور، اضافه کرد: این بازی 6 مرحلهای و در سبک تیراندازی اولشخص است؛ موسیقی منحصر به فرد آن که ترکیبی از سازهای محلی است زیبایی بازی را مضاعف کرده؛ باید گفت که چنین پروژههای سخت و فرسایشی خود به خود ایجاد نمیشوند و نیازمند حمایتهای مادی و معنوی مسئولان هستند که خوشبخانه توانستیم این باور را ایجاد کنیم که توانمندی در حوزه بازیسازی را داریم.
در ادامه این مراسم حجتالاسلام والمسلمین یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید محصولات فرهنگی فاخر بهویژه مقوله بازیهای رایانهای، بیان کرد: مرکز اینترنتی تبیان گیلان از سال 89 کار طراحی و تولید بازی رایانهای را آغاز کرد؛ در ابتدا باور این موضوع سخت بود اما وقتی ذوق و سلیقه تیم پروژه در انتخاب یکی از شخصیتهای برجسته استان یعنی میرزا کوچک خان را دیدیم، امیدوار و خوشحال شدیم.
وی با اشاره به تاریخ پرحادثه و گرانبهای ایران اسلامی، شخصیتها و سوابق مبارزاتی آنها و فرهنگ غنی و تمدن بسیار کهن ایران را مایه افتخار دانست و گفت: تصمیم تیم پروژه بازی مبارزان جنگل بسیار مقدس و هدفشان متعالی است و افتخار میکنیم که این اثر امروز فرا استانی و ملی شده و امیدواریم در آینده نزدیک فرا ملی شود و با زبانهای مختلف به دنیا عرضه گردد، زیرا همه باید شخصیت میرزا را بشناسند؛ او برای رسیدن به آرمانهای بلند این مملکت و برای رسیدن به استقلال و دفع تجاوز با یاران کمی که داشت در برابر ارتش قوی و پیشرفته روس که امکانات و تجهیزان نظامی داشتند، مبارزه کرد و به شهادت رسید.
حجتالاسلام یاری با تأکید بر اینکه جوانان امروز باید قدران شخصیتهای گذشته باشند، اضافه کرد: در عصر حاضر رویکرد جوانان به بازیهای رایانهای فراوان شده است؛ لذا ما به جای اینکه به سمت بازیهایی برویم که با اهداف خاص تولید میگردد باید در این بازار رقابت از فرهنگ خودمان صیانت کنیم، زیرا کشوری که نتواند از فرهنگ غنی و قوی خود مراقبت کند، قطعا این فرهنگ مورد دستبرد قرار خواهد گرفت که جبران آن سخت است.
http://www.tebyangame.com/mirza