بنیاد ملی بازیهای رایانهای شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال 1402 را منتشر و در دسترس عموم علاقهمندان و مخاطبان قرار داده است. براساس این پیمایش ملی دوسالانه، تعداد بازیکنان ایران با توجه به جمعیت 85 میلیون نفری ایران در سال 1402 به 29 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، براساس یافتههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹ میلیون نفر در ایران روی مجموع پلتفرمها بازی کردهاند. اگرچه در مجموع از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲ تعداد بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه ۷ درصد افزایش یافته اما این روند در تمام سالها یکنواخت نبوده و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ احتمالاً بهطور موقت با کاهش نسبی همراه شده است. در نتیجه کاهش تعداد بازیکنان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را احتمالاً میتوان ترکیبی از چند عامل پایان پاندمی کرونا، تغییر الگوی مصرف کاربران، بلوغ بازار بازی و رقابت با دیگر اشکال سرگرمی دیجیتال دانست.
گزارش منتشر شده مبتنی بر دادههای حاصل از یک پیمایش ملی است که طی آن اطلاعات ۶٫۵۲۱ خانوار (معادل ۲۰,۹۰۱ نفر) گردآوری گردید. در این پیمایش با ۶٫۵۲۱ فرد تماس گرفته و اطلاعات تک تک افراد خانوار ثبت شده است. در این بین ۳,۰۴۲ خانوار حداقل یک نفر بازیکن گیمر در خانواده داشتهاند. در مجموع با احتساب تمامی اعضای خانوار که وضعیت گیمر بودن یا نبودن آنها ثبت شده است، ۲۰٫۹۰۱ نفر مورد بررسی قرار گرفته اند و 6,680 نفر در سال ۱۴۰۲ با یکی از دستگاههای کامپیوتر، لپتاب، گوشی هوشمند، تبلت و یا کنسول بیش از یک ساعت در هفته بازی کردهاند.
بنا بر پیمایش حاضر 57/6 درصد از کل بازیکنان ایرانی به صورت برخط (آنلاین) بازی میکنند. همچنین نتایج این پیمایش نشان میدهد از جمعیت 29 میلیون نفری بازیکنان ایران، 3/4 میلیون نفر بازیکن حرفهای هستند که بیش از 21 ساعت در هفته بازی میکنند.
بررسی میانگین سنی بازیکنان نیز نشان می دهد که در سال های اخیر سن بازیکنان افزایش یافته است. این میتواند به دلیل حضور ماندگار بازیکنان قدیمی و جنبههای شغلی و اقتصادی باشد که برخی بازیکنان وارد حوزههای حرفهای مثل استریمینگ تولید محتوا بازیهای رقابتی (Esports) و حتی تست بازی شدهاند.
یکی از بخشهای مهم این پیمایش مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزار بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۲است که معادل 70/663 میلیارد تومان (به طور تقریبی 1/47 میلیارد دلار) برآورد شده است. در اینجا منظور از هزینهکرد تمامی هزینههایی است که بازیکنان برای دسترسی به نرمافزار یا سختافزار بازی به روشهای مختلف صرف میکنند. بنابراین در این عدد علاوه بر خرید دستگاه از فروشگاه یا هزینهکردهای داخل بازی معاملاتی همچون خرید و فروش ارز درون بازی از واسطهها و تبادلات میان بازیکنان لحاظ شده و در عین حال آن دسته از درآمدهای حوزه بازی که در دسته هزینهکردهای بازیکنان نیست، محاسبه نشدهاند.
65 درصد از کل هزینهکردهای بازیکنان صرف خرید سختافزار و ۳۵ درصد صرف خرید نرمافزارهای بازی شده است. این یعنی بازیکنان ایرانی بیشتر بودجه خود را صرف خرید سختافزار میکنند.
بازار نرمافزاری ایران به شدت تحت سلطه بازیهای رایانهای و کنسولی خارجی است. تنها در بازیهای موبایلی بومی سهم 6% مشاهده میشود که نسبتاً بیشتر از دیگر بخش است. اما سهم بومی در دیگر پلتفرمها بسیار ناچیز (1%) است. خرید کنسول ها بیش از 64% از کل سختافزار را شامل میشود. تمرکز هزینهها روی سختافزار نشان میدهد، گیمرهای ایرانی برای ورود به بازیها ابتدا روی خرید دستگاه سرمایهگذاری میکنند. در بازار نرمافزاری، سهم بومی بسیار محدود است و تنها در موبایل کمی چشمگیرتر دیده میشود. رشد هزینهها نسبت به سالهای گذشته (۱۳۹۴- ۱۴۰۰) جهشی بسیار بزرگ بوده و این نشان دهنده رشد صنعت بازی در ایران و افزایش حجم بازار آن است.
گزارش کامل پیمایش مصرف بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران در سال 1402 از اینجا قابل مشاهده است.
