تناسبات در طراحی بازی تبیین شد

یک طراح بازی در کنفرانس خود دردهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: اثر هنری از صورت و محتوا تشکیل شده است که هر یک دارای قواعدی هستند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حمیدرضا سعیدی، طراح بازی روز پنجشنبه ۱۸ بهمن در کنفرانسی با عنوان «تناسبات در طراحی بازی» گفت : در بازی زیبایی جنبش تن آدمی به اوج خود می‌رسد و در توسعه یافته‌ترین شکل آن با ضرب آهنگ و هماهنگی غنی می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه مدیوم هنری با زبان در ارتباط است، عنوان کرد : آنچه در ویدیو گیم است، محتوایی شامل نوشتار، صدا و تصویر است. اثر هنری از صورت و محتوا تشکیل شده است که هر یک دارای قواعدی هستند.

وی اظهار داشت: خصیصه‌های فیزیکی محسوس اثر هنری از طریق حواس دریافت و از طریق قوای شناختی پردازش می‌شود. صورت به تجربه و فهم مخاطب اثر شکل می‌دهد.

این طراح بازی خاطرنشان کرد: محتوا گوهر و ایده اصلی اثر است که متاثر از محتوای ذهنی هنرمند و بستر تاریخی و اجتماعی است. محتوای عینی ملموس و قابل اندازه‌گیری و محتوای ذهنی احساس شده و تفسیر پذیر است.

سعیدی زبان گزینش و ترکیب در بازی‌های ویدیویی را شامل نور، موسیقی، صدا ،بافت، سیستم، فضا ،رنگ، حرکت، اشکال، تعامل بازیکنان قواعد و رخدادها دانست و بیان کرد: تناسبات در بازی ویدیویی عبارتند از تناسبات روند بازی و تناسبات روایی.

گفتنی‌است دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن در مرکز همایش‌های حجاب در حال برگزاری است.