سعیده محبی- این روزها و در همین حوالی ایام برگزاری جشنوارههای فجر بازار بده و بستان میان اهالی صنعت سینما و صنعت بازی حسابی داغ شده است. درست آنجا که اهالی سینما در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از انیمیشنی رونمایی کردند که کارگردان و تهیه کنندهاش نامهایی کاملا آشنا و شناخته شده برای صنعت بازی ایران بودند. اما این طرف هم اهالی صنعت بازی، شاهد حضور بازیای در جشنواره هستند که اسم و نام بازیگر کاملا سرشناس و نامی را در کنار خود دارد. بازیای که اتفاقا نامزد دریافت غزال زرین دهمین جشنواره، بازیهای رایانهای فجر شده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، چهل و سومین جشنواره فیلم فجر امسال شاهد یک اتفاق جالب بود: رونمایی از انیمیشن «افسانه سپهر»، ساخته عماد رحمانی، بازیساز مطرح ایرانی. اما این تنها ماجرای تلفیق دنیای بازی و سینما نبود؛ چرا که در آن سوی جشنواره، در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، بازی «چاره» ساخته وحید رهبانی، بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون و ایفاگر نقش «محمد» در سریال محبوب «گاندو»، نامزد دریافت غزال زرین بهترین بازی سبک کلمهای و اطلاعات عمومی شده است.
این دو اتفاق نشان میدهند که سینما و بازیهای ویدیویی در ایران نهتنها به هم نزدیک شدهاند، بلکه در حال ورود به مرحلهای جدید از همکاری و تعامل هستند.
چرا یک بازیساز انیمیشن میسازد و یک بازیگر، بازی ویدیویی؟
در نگاه اول، شاید عجیب به نظر برسد که یک بازیساز مثل عماد رحمانی وارد دنیای انیمیشن شود یا یک بازیگر سرشناس مثل وحید رهبانی تصمیم بگیرد یک بازی بسازد. اما اگر کمی دقیقتر نگاه کنیم، این دو حوزه اشتراکات زیادی دارند:
زیبایی بصری: طراحی شخصیتها، فضاسازی و گرافیک در هر دو هنر نقش کلیدی دارد.
موسیقی و صداگذاری: هم در بازی و هم در انیمیشن، موسیقی و صداگذاری تجربه مخاطب را عمیقتر میکند.
روایت داستانی: بازیها و انیمیشنها هر دو به قصهگویی وابستهاند، با این تفاوت که بازیها روایت تعاملی دارند و انیمیشنها روایت خطی.
مدیریت تیم خلاق: در هر دو صنعت، گروهی از هنرمندان، طراحان و برنامهنویسان برای خلق یک اثر موفق همکاری میکنند.
با این اشتراکات، حالا عماد رحمانی که سالها در خلق دنیاهای مجازی و داستانگویی تعاملی مهارت داشته، همان اصول را در ساخت یک انیمیشن به کار گرفته است. در مقابل، وحید رهبانی که همیشه در قالب یک شخصیت از پیشتعیینشده در فیلمها و سریالها بازی کرده، حالا در «چاره» این فرصت را دارد که روایت را به شیوهای کاملاً متفاوت تجربه کند؛ یک روایت تعاملی که بازیکنان در آن تصمیم میگیرند و مسیر داستان را تغییر میدهند.
این اتفاقات میتوانند آغازگر یک تحول باشند؟
عماد رحمانی که با بازیهای زیادی در صنعت بازیسازی ایران شناخته میشد، حالا با «افسانه سپهر» نشان داده که روایتگری او محدود به دنیای بازیها نیست. او در یکی از مصاحبههایش گفت:
"برای من، بازیها همیشه راهی برای گفتن داستانهای متفاوت بودهاند. اما حالا در سینما، میتوانم این روایت را از زاویهای دیگر ادامه دهم. 'افسانه سپهر' تلاشی است برای پیوند دو دنیایی که بیش از آنچه تصور میکنیم به هم نزدیک هستند."
اما آن سوی ماجرا وحید رهبانی ایستاده است؛ بازیگری که حضورش در سریال «گاندو» او را به یکی از چهرههای محبوب سینما و تلویزیون تبدیل کرد. او با ورود به دنیای بازیسازی و ساخت بازی «چاره»، بهنوعی جای خودش را در این صنعت هم پیدا کرده است.. این حرکت نشان میدهد که بازیگران و فیلمسازان هم، مثل بازیسازان، به قدرت و تأثیرگذاری این صنعت پی بردهاند.
درباره چاره
«چاره» یک بازی کلماتی سرعتی است که در آن باید با سرعت عمل و هوش خود، کلمات چهار حرفی فارسی را پیدا کنید. این بازی با گرافیک جذاب، موسیقی دلنشین و رابط کاربری ساده، تجربهای لذتبخش و سرگرمکننده را برای شما به ارمغان میآورد. چاره یک بازی فکری و سرگرمکننده برای همه سنین است که به شما کمک میکند تا دایره لغات خود را افزایش دهید و مهارتهای کلامی خود را تقویت کنید.
این آغاز یک همکاری گستردهتر است؟
این تعاملات نشان میدهد که سینما و بازیهای ویدیویی در ایران، بیش از هر زمان دیگری در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. شاید در آینده شاهد پروژههایی باشیم که همزمان روی پرده سینما و در قالب یک بازی ویدیویی منتشر شوند. آیا روزی خواهد رسید که یک فیلم ایرانی، نسخه گیمیفای شده خود را همزمان با اکران به بازار عرضه کند؟