هفتمین همایش تحقیقات بازیهای دیجیتال صبح امروز طی مراسمی با حضور دانشجویان و پژوهشگران حوزه مطالعات بازی در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی کار خود را آغاز کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر علی اصغر کیا رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در افتتاحیه هفتمین همایش تحقیقات بازیهای دیجیتال گفت: باعث خوشحالی است که دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی توانست به این حوزه مهم نیز وارد شود. بازیهای رایانهای امروز جزء موضوعات پرطرفدار است و بسیاری از دانشجویان ما علاقهمند هستند به این حوزه ورود پیدا کنند. از این رو اهمیت و ضرورت توجه به این حوزه بسیار جدی است.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: هدف ما از ورود به این حوزه سیاستگذاری است و اینکه بتوانیم در حوزه تولید محتوای بازیها و تحقیقات و مطالعات این حوزه کار کنیم. از سوی دیگر گسترش استفاده از هوش مصنوعی، ضرورت و اهمیت توجه به حوزه بازیهای رایانهای را بیش از قبل کرده است. امروز بحث هوش مصنوعی و رسانهها بسیار جدی مطرح است.
او افزود: امروز بازیها صرفا سرگرمی نیستند و الان به عنوان صنعت بزرگی که میتواند در تولید محتوا از ابزارهای جدید استفاده کند، مطرح است. پایاننامهها و رسالههای خوبی در دانشگاهها در این حوزه آماده شده است. اما لازم است که تکمیل شود و دیگر دانشگاهها مانند دانشگاه تهران و دانشگاههای فنی مثل دانشگاه شریف با ورود به این حوزه به یک همافزایی بیشتر دست پیدا کنند.
مهشید شهیدی، مسئول پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیرعلمی هفتمین همایش تحقیقات بازیهای دیجیتال نیز در این مراسم با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این همایش گفت: در این دوره توجه ویژهای به موضوع علوم انسانی، علوم اجتماعی و مردمشناسی حوزه بازیهای دیجیتال شده است. در این همایش 4 محور اصلی پژوهشی شامل «اقتصاد و کسبوکار بازی»، «هنر، روایت و داستان در بازیها»، «فناوریهای نوین در بازیهای دیجیتال» و «مدیریت رسانه، دیپلماسی فرهنگی و تاثیرگذاری بازیها از منظر سیاستگذاری» مورد توجه قرار گرفت.
شهیدی افزود: در مجموع 140 مقاله به دبیرخانه این رویداد ارسال شد. در نهایت 35 مقاله در چهار محور اصلی به صورت شفاهی، 10 مقاله در حوزه بازیهای جدی و شناختی و 5 مقاله نیز در حوزه بازیهای سازمانی مورد پذیرش قرار گرفت. در این دوره ما با نگاه بازی به مثابه حل مسئله، سراغ پذیرش مقالات رفتیم و در این راستا با نهادها و سازمانهایی مانند شهرداری تهران، ستاد علوم شناختی و اپلیکیشن «بله»که نیازمند حل مسئله از طریق بازی بودند، تعاملاتی را برقرار کردیم. ضرورت توجه به انجمنها و فضاهای علمی و دانشگاهی نیز در این دوره از همایش مدنظر قرار گرفت. در این راستا فعالیتهایی در راستای گفتمانسازی بازی صورت گرفت و به این منظور ده پیش نشست تخصصی را با مشارکت انجمنها و پژوهشگاههای حوزه مطالعات علوم انسانی برگزار کردیم.
حسن یادگاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای سیاستگذاری هفتمین همایش تحقیقات بازیهای بازیهای دیجیتال نیز در این مراسم گفت: امروز بازیهای رایانهای و شبکههای اجتماعی پرمصرفترین رسانههای ایران هستند و دیگر کمتر کسی اخبار ساعت 9 سیما را به عنوان رسانه حساس و پرمصرف تلقی میکند. این نگاه باید در حاکمیت هم تغییر کند.
او افزود: امیدواریم به زودی شاهد راهاندازی آزمایشگاه مطالعات بازی در دانشگاه علامه طباطبایی باشیم و این دانشکده به قطب مطالعات بازیهای رایانهای تبدیل شود.
گفتنی است بعد از پایان مراسم افتتاحیه، پنلهای تخصصی همایش با حضور ارائه دهندگان، داوران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به حوزه مطالعات بازی در سالنهای مختلف دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد. طبق برنامهریزی انجام شده قرار بود ادامه این پنلها روز چهارشنبه 21 آذرماه برگزار شود و در ادامه برگزیدگان این رویداد طی مراسمی از ساعت 15 تا 17 در دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شوند. اما با توجه به تعطیلی دانشگاهها و ادارات در روز 21 آذر به دلیل آلودگی هوا، این برنامه به روز شنبه 24 آذر منتقل شد.