معاون بهبود کسب و کار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پیش نشست رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت سرمایهگذاری در حوزه صنعت بازی جای خود را در دنیا باز کرده است و امیدواریم در ایران هم شاهد این اتفاق باشیم.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، علیرضا فراهانی در این نشست ضمن ارائه آماری از وضعیت صنعت بازی در دنیا گفت: در سال 2024 بیش از 400 قرارداد سرمایهگذاری در صنعت بازی به ارزش دو میلیارد دلار در دنیا منعقد شده است. تقریبا 51 درصد مردم دنیا از گوشی هوشمند برای بازی استفاده میکنند و پیشبینی میشود که در حوزه هوش مصنوعی هم شاهد تحولات عظیمی در این عرصه باشیم.
او افزود: پیشبینی میشود تا سال 2029 ارزش درآمد حاصله از صنعت بازیسازی به بیش از 600 میلیارد دلار برسد . این امر نشان میدهد که این صنعت در دنیا و همینطور ایران به شدت در حال رشد است.
فراهانی تصریح کرد: طبق آخرین آمار بنیاد ملی بازیهای رایانهای ما 34 میلیون بازیکن، بیش از دو هزار بازی و بیش از 150 شرکت فعال بازیسازی در کشور داریم. این امر نشان دهنده وجود پتانسیل نیروی جوان و اقبال خوب به این صنعت در کشور است. تعدادی بازی ایرانی امسال جشن 20 میلیونی و 40 میلیونی شدن کاربران خود را گرفتند. این امر باعث شده که این بازار برای سرمایهگذاران، ناشران و بازیسازان جذاب باشد.
معاون بهبود کسب و کار و تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه گفت: 34 میلیون بازیکن ایرانی بیش از 95 دقیقه در روز مشغول بازی هستند و این نشان میدهد که این صنعت نه تنها برای سرمایهگذار و بازیساز بلکه برای بخشهای دیگر اکوسیستم هم فعال خواهد بود. گردش مالی صنعت بازی ایران براساس آخرین پیمایش بنیاد در سال 1400 بیش از 19 هزار میلیارد تومان بوده است.
او تصریح کرد: در اکوسیستم صنعت بازیسازی ما بازیگران مختلفی شامل نهاد حاکمیت، نهاد اپراتور، ناشر ، شرکتها و تیمهای بازیساز، فروشگاههای عرضه بازی و صندوق های سرمایهگذاری را داریم که نقش کلیدی در این حوزه دارند. از سوی دیگر، تامین منابع انسانی، شبکهسازی، آسان شدن فرآیندهای قانونی بخصوص در حوزه سرمایهگذاری، معرفی داستانهای موفقیت در این حوزه، تامین زیرساخت مناسب بخصوص در حوزه تبلیغات و نشر حوزه بازی، توسعه بازار بینالملل و تامین مالی خطرپذیر از لازمههای توسعه اکوسیستم صنعت بازی است.
فراهانی در پایان گفت: به منظور تامین این نیازمندیها در صنعت بازی کشور، لازم است برنامهریزی برای ایجاد یک مرکز شتابدهنده صنعت بازی انجام شود.