10 گام اولیه برای تاسیس  استودیو در صنعت بازی‌سازی

پیدا کردن شغل در صنعت بازی‌سازی کار چندان راحتی محسوب نمی‌شود و با توجه به رونق روزافزون این صنعت در ایران-به‌خصوص در زمینه‌ی بازی‌های اندرویدی-شاید به فکر تأسیس یک استودیو بازی‌سازی بیفتید. به همین خاطر اگر تصمیم به انجام چنین کاری دارید، پیشنهاد می‌کنیم به این توصیه‌ها توجه داشته باشید.

1. چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید؟

از همین ابتدا باید هدف خود را از تأسیس استودیو بازی‌سازی مشخص کنید. آیا از انجام چنین کاری لذت می‌برید یا صرفاً می‌خواهید درآمد کسب کنید؟ ساخت بازی یک فرایند پر از چالش است که هرکسی از پس انجام آن برنمی‌آید. گاهی اوقات فقط این شور و علاقه به بازی‌سازی است که می‌تواند منجی پروژه باشد.

2. ایده داشته باشید

مهم‌ترین پیش‌نیاز برای تأسیس یک استودیو بازی‌سازی، داشتن ایده‌های خلاقانه است. شما دقیقاً باید بدانید که چه ایده‌هایی را می‌خواهید عملی کنید و چرا تقاضا برای آن‌ها وجود دارد. زمانی که موفق شدید این ایده‌ی جذاب را پیدا کنید، می‌توانید قدم بعدی را بردارید.

3. برنامه‌ریزی

حالا باید کار را شروع کنید. این بخش اهمیت زیادی دارد، زیرا بی‌توجهی به آن منجر به شکست استودیو می‌شود. به همین خاطر باید برنامه‌ریزی داشته باشید و دقیقاً بدانید در چه مسیری می‌خواهید حرکت کنید.

4. بررسی جزییات

ایده اولیه به‌تنهایی کافی نیست و مهم اجرایی کردن آن است. باید از خود بپرسید: چگونه می‌توانم چنین ایده‌ای را عملی کنم؟ آیا به‌تنهایی قادر به انجام این کار هستم یا باید از دیگران کمک بگیرم؟ چگونه می‌توانم چنین متخصصانی را پیدا کنم؟ عملی کردن این ایده چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ‌های دقیق به چنین سؤالاتی به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

5. مشتریان

بعد از انجام این کارها، باید به فکر مخاطبین این بازی باشید. به عنوان مثال بازی موردنظر برای چه نوع افرادی مناسب خواهد بود؟ این افراد برای این بازی حاضر به پرداخت چه مقدار پولی هستند؟ این بازی در چه پلتفرم‌هایی عرضه می‌شود؟ در این مورد سعی کنید محدود نباشید و سؤالات و مسائل مختلف را مدنظر قرار دهید. همین سؤالات ساده می‌توانند استراتژی بلندمدت استودیو شما را تعیین کنند.

6. رقبا

حالا وقت آن است که از دنیای ذهنی بیرون بیایید و وارد دنیای واقعی شوید. آیا افراد دیگری در راستای هدف شما قدم برمی‌دارند؟ به همین خاطر بهتر است که رقبا را با دقت زیر نظر بگیرید. با بررسی دقیق رقبا، می‌توانید از پیروزی‌ها و شکست‌های آن‌ها درس بگیرید تا شما مرتکب اشتباهات آن‌ها نشوید. سپس خود را جای آن‌ها بگذارید. آن‌ها در واکنش به فعالیت‌های شما چه برنامه‌هایی خواهند داشت و این اقدامات چه تأثیری بر برنامه‌های شما می‌گذارد؟

7. بازاریابی

هرچقدر هم ایده خوبی و اجرای جذابی داشته باشید، باز هم باید از طریق بازاریابی دیگران را متوجه محصول خود کنید. به همین خاطر نکات جذاب مربوط به بازی خود را شناسایی کنید و از طریق کانال‌های ارتباطی درست باید این نکات را به اطلاع مخاطبین بالقوه‌ی بازی خود برسانید.

8. امور مالی

بعد از جمع‌آوری این اطلاعات، باید به‌صورت واقع‌بینانه هزینه‌های لازم و درآمد بالقوه را بررسی کنید. هرچند تا زمان اجرای ایده نمی‌توان به‌صورت دقیق این آمار را بررسی کرد، اما پیش‌بینی واقع‌بینانه این موارد به شما کمک می‌کند که بلندپروازی‌های غیرعملی نداشته باشید.

9. طرح کسب‌وکار

اگر می‌خواهید در این صنعت باقی بمانید و همچنان درآمد داشته باشید، باید یک استراتژی دقیق برای آینده‌ی استودیو در نظر بگیرید. این استراتژی به شما کمک می‌کند که محدودیت زمانی را در نظر بگیرید و وقت زیادی را برای پروژه‌های مختلف صرف نکنید. همچنین استودیوهای دارای استراتژی واضح و دقیق، راحت‌تر می‌توانند نظر سرمایه‌گذاران را جلب کنند.

10. دل به دریا بزنید

تمام این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در جای خود بسیار عالی هستند، اما در نهایت این شما هستید که باید دل به دریا بزنید و وارد این صنعت پیش‌بینی‌ناپذیر شوید. به همین خاطر بعد از اینکه ایده‌ی خلاقانه را پیدا کردید و از نحوه‌ی عملی کردن آن هم مطمئن شدید، پس دیگر وقت آن فرا رسیده که کار را کلید بزنید و بازی موردنظر خود را توسعه دهید.