![داشتن تیم و محتوا، شرط اعتماد شرکتهای خارجی به بازیسازان ایرانی است](https://ircg.ir/uploads/thumbs//2021/40/486x306_WhatsApp_Image_2025-02-04_at_16_16_36.jpeg)
![](https://ircg.ir/uploads/thumbs//2021/40/486x306_WhatsApp_Image_2025-02-04_at_16_16_36.jpeg)
مصطفی کیوانیان، مدیر شرکت آنو با بیان اینکه هند و روسیه به ایران سفارش بازی می دهند، گفت: اگر بازیسازان میخواهند اعتماد خارجی ها را برای سرمایهگذاری جلب کنند باید تیم و محتوا داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد بازیهای رایانهای مصطفی کیوانیان مدیر شرکت آنو سهشنبه ۱۶ بهمن در کنفرانسی در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای که در سالن غدیر مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در مورد جذب سرمایه خارجی و داخلی برای بازی سازان گفت : پیشنهاد نمیکنم کسی در اروپا سرمایهگذاری کند چون بسیار سخت است. من تجربه سرمایهگذاری در ترکیه را دارم. شما میتوانید شرکت در ترکیه ثبت کنید و کسی با کار شما کاری ندارد.
کیوانیان ادامه داد: ماهیت دلار این است که هر کجایی که باشید بانک مرکزی آمریکا باید تایید کند و این کار را حتی در ترکیه پیچیده میکند. به همین دلیل است که شرکتداری در ترکیه نیز سخت است. ضمن اینکه باید هزینههای جانبی شرکت را در نظر گرفت در آنجا باید فاکتور و هزینه کرد بسیار مرتب و منظم باشد.
وی بیان کرد: اگر از ترکیه به هر جای دنیا بخواهید پول خارج کنید ۱۰ درصد از شما مالیات میگیرند ضمن اینکه باید قبل از آن ۲۰ درصد ارزش افزوده را نیز داده باشید.
مدیر شرکت آنو در مورد اعتماد خارجیها به بازیسازان ایرانی اظهار داشت: خارجیها اگر حس کنند که تیم دارید به شما اعتماد میکنند باید تیم داشته باشید و محتوا تولید کنید ضمن اینکه باید در نمایشگاههای خارجی شرکت کنید. نمایشگاهها جای خوب برای سفارش گرفتن است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هند و روسیه به ایران سفارش بازی میدهند، عنوان کرد: اگر شما بازیسازان منظم کار کنید، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در حال حاضر دنیا نیاز به محتوا دارد چه در عرصه انیمیشن و چه در بازی باید اعتمادسازی را خوب انجام دهید .
کیوانیان با اشاره به اینکه بازار ایران با دنیا متفاوت است، بیان کرد: در خارج از کشور نگاه میکنند که تیم شما چقدر رشد کرده است و این رشد لزوماً درآمدزایی نیست.
مدیر شرکت آنو با بیان اینکه در خارج روی آینده شما سرمایهگذاری میکنند، گفت: در ایران بر اساس شرایط داخلی و تورمی که هست برنامهریزی بلند مدت نداریم در حالی که در خارج سرمایهگذاری و برنامهریزی بلند مدت دارند .
کیوانیان تصریح کرد : بر اساس تجربه میگویم اگر کسی در ایران سرمایهگذار پیدا کند در در خارج هم میتواند سرمایهگذار پیدا کند. زیرا مسئلهای که بسیار مهم است و بازیسازان باید به آن توجه کنند تعامل با سرمایهگذاران است.